/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
For lidt forventet elforbrug....
Fra : Nuserpigen
Vist : 781 gange
300 point
Dato : 25-04-04 01:18

Hejsa
Sidste år da elmåleren, skulle aflæses, fandt vi ud af, at vi kun var sat til og bruge 500 kwh om året.... Det var alt for lidt, så vi ringede til Elselskabet, og fik lavet det om til 4000 kwh om året....
Men nu viser det sig, at da vi får aflæsningskemaet i år, står vores forventede elforbrug stadig til 500 kwh.... Så i et helt år har vi betalt for lidt a-conto....dvs. at nu har vi modtaget en ekstra regning på 5000 kr.....
A-conto regningerne foregår igennem banken, så vi har ikke tænkt over, hvor høj eller lave de skulle være....
Kan vi klage til elselskabet? og får vi overhovedet noget ud af det....?
Eller er det os selv der har trådt i spinaten?

På forhånd tak

Hilsner fra Nuserpigen

Accepteret svar
Fra : themis

Modtaget 310 point
Dato : 25-04-04 01:29

I har ikke udsigt til at få noget ud af en klage. I har vidst, at a conto betalingerne ikke var sat op, og I skal naturligvis betale for Jeres faktiske elforbrug.

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg

www.familieadvokaten.dk

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 25-04-04 01:33

Hejsa.

Jeg havde sådan set samme problem... Jeg har gjort præcis det samme (efter sidste års regning )...

Jeg har endnu ikke fået hverken regning eller penge tilbage... Men jeg venter spændt.

Umiddelbart tror jeg ikke der er noget at gøre... Fjolset fra jeres elselskab, har åbenbart klokket i det, men det er jo faktisk umuligt at bevise...

bare sørg for at i får rettelsen på skrift, næste gang.. og selvom i så gør det, så kan i jo ikke gøre noget, hvis de ikke trækker pengene, så bruger i jo varen alligevel. og vil derfor skulle betale... (tror jeg...)

Jeg ville meget gerne kunne hjælpe, men jeg tror nu nok i bliver nødt til at betale....
Beklager..
Lyhne1

Kommentar
Fra : briani

Dato : 25-04-04 10:18

Hejsa og godmorgen

I kan da godt lave en klage-men i får intet ud af det.

I har pligt til at læse hvad der står på de der acontoregninger,og går de igennem banken,så er det vel over betalingsservice,så får i hver månede en betalingsoversigt,så i kan se hvad og hvornår banken hæver diverse beløb på jeres konto,og på disse betalingsservice står der helt klart hvad jeres elforbrug er sat til.

Så den burde i have opdaget for længe siden

Så man må sige at det er jer som har tråt i spinaten desværre.

Mvh og en forsat god Søndag
Brian

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 25-04-04 10:47

Hej Nuserpigen
Næsten alle ved hvad der ca skal betales i a conto bidrag til elselskaberne hvert kvartal, og ville ha' reageret hvis man kun blev opkrævet 500 kr. i stedet for de 1800 kr. i kvartalet.
Men I skal se det positive, I har fået et rentefrit lån af elselskabet på 5000 kr. i et år. Det er da ikke så dårligt, og det skal I da ikke klage over.
Fortsat god søndag

//bentjuul

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 25-04-04 11:44

Som andre har skrevet, er du selv forpligtet til at melde en ændring af alt hvad der har med a conto beløb at gøre, el, vand etc.

Tænk positivt at du har fået kredit et år uden at betale renter af beløbet. Men det kan jo ikke komme bag på dig og der står sikkert på regningerne at hvis ens forbrug er større eller mindre end det estimerede kan man kontakte el-selskabet og få ændret beløbet.

En klage vil du intet få ud af da du hele tiden har vidst at beløbet og det estimerede forbrug var alt for lavt sat.

Godkendelse af svar
Fra : Nuserpigen

Dato : 26-04-04 15:33

Hejsa....
Takker for alle svarene...
Jeg må huske og holde øje med regningerne fremover.... Har ikke så meget forstand på det, og anede ikke hvor meget, vil egentlig skulle betale.... men det har jeg fundet ud af nu...
Det jeg er mest sur over er, at Elselskabet ikke lavede det forventede elforbrug om, når jeg havde ringet derind og lavet det om.... Det synes, jeg er for dårligt.... men det er der ikke rigtig noget og gøre ved....

Hilsner fra Nuserpigen