/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Apache server.... Virker ikke længere...
Fra : mhvejsel
Vist : 678 gange
170 point
Dato : 24-04-04 15:24

Hej allesammen..
Jeg har haft en server stående med Redhat 8.0
På den server har jeg haft en apache server, som har kørt 4 hjemmesider.
1. Mhvejsel.dk
2. cs-zone.dk
3. Jhvejsel.dk
4. Balleinfo.dk

Men nu synes jeg tiden er kommet til at min server skal opdateres.
Jeg har installeret Fedora core 1.0 på den.
Også tænkte jeg, at jeg bare kunne lægge min gamle httpd.conf fil ind på den nye installation.
Det har jeg så gjordt, men når jeg så prøver på at starte min apache, for jeg en fejl:
httpd failed. The error was: Starter httpd: [MISLYKKEDES]

Hvad skal jeg gøre.
Hjælp mig så hurtigt som muligt.
Da mine sidder ikke skal være for længe nede.
Mange tak på forhånd.

Med venlig hilsen
Mads Hvejsel

Kommentar
Fra : mhvejsel

Dato : 24-04-04 15:28

Jeg kan sagtens, skrive min httpd.conf fil her inde...
Men den fylder jo en del. hehe.
Men bare sig til, så skal jeg nok skrive den ind.

Med venlig hilsen
Mads Hvejsel

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-04-04 16:10

mhvejsel - du ved godt at der også findes Linux-folk her ikke:
http://www.eksperten.dk/spm/Styresystemer/Server/
Ikke for at sende dig væk - men det haster vist.
Emesen.

Kommentar
Fra : poul_from

Dato : 24-04-04 18:52

det der er sket er at apache serveren er en anden version end i fedora
versionen på fedora er version 2 og skal konfigureres på ny

Kommentar
Fra : mhvejsel

Dato : 24-04-04 19:14

Damn...
Er der nogle som kan hjælpe mig med det...

Kommentar
Fra : poul_from

Dato : 24-04-04 20:10

i fedora er der et værktøj til at konfigurere webserveren ind under start her på skrivebordet så skulle du få til at fungere igen

Kommentar
Fra : mhvejsel

Dato : 25-04-04 00:13

Ja okay...
Det er den grafiske udgave??
Men jeg synes jeg bare er lidt svær og sætte op..
Ville der ikke næsten, være lettere og sætte en op manuelt.

Jeg har nemlig prøvet men den siger noget med, hvis jeg skal kører med flere domæner.
Så skal jeg sætte den op til det, og det kan jeg ikke helt finde ud af under det grafiske program.......

Med venlig hilsen
Mads Hvejsel

Kommentar
Fra : poul_from

Dato : 25-04-04 00:18

hej kan det være at din server allerede køre da disse domæne sagtens kan indlæses
1. Mhvejsel.dk
2. cs-zone.dk
3. Jhvejsel.dk
4. Balleinfo.dk

Kommentar
Fra : mhvejsel

Dato : 25-04-04 10:47

Hej ja... det er helt rigtigt.
Det er fordi at de sider som du nævner der, ligger på den gamle server.
Men da jeg skal have lavet en ny, installeret med Fedora core 1.0

Med venlig hilsen
Mads Hvejsel

Kommentar
Fra : mhvejsel

Dato : 25-04-04 11:08

hej igen.
Når jeg prøver at starte min apache, når jeg har sat den op i den grafiske del.
For jeg denne fejl:
httpd failed. The error was: Starter httpd: [Sun Apr 25 11:05:45 2004] [warn] VirtualHost 80.62.82.138:0 overlaps with VirtualHost 80.62.82.138:0, the first has precedence, perhaps you need a NameVirtualHost directive
[MISLYKKEDES]

Nu har jeg kun prøvet med to domæner. Men alligevel for jeg en fejl.

Med venlig hilsen
Mads Hvejsel

Kommentar
Fra : poul_from

Dato : 25-04-04 12:14

det er at du skal lave namevirtualhost istedet virtualhost

i din httpd.conf skal der være

namevirtulalhost 10.0.0.1 (din maskines locale ip eller offentlige ip)

og namevirtualhost skal sådan ud

<virtualhost 10.0.0.1:80>
DocumentRoot "/var/www/html/domæne1
ServerName www.domæne1.dk
ServerAlias domæne1.dk
</virtualhost>

<virtualhost 10.0.0.1:80>
DocumentRoot "/var/www/html/domæne1
ServerName www.domæne2.dk
ServerAlias domæne2.dk
</virtualhost>

Kommentar
Fra : mhvejsel

Dato : 26-04-04 16:00

Hej igen.
Nu har jeg prøvet dette.
men jeg for stadigvæk en fejl:
httpd failed. The error was: Starter httpd: httpd: Could not determine the server's fully qualified domain name, using 127.0.0.1 for ServerName
[MISLYKKEDES]

Hvad skal jeg nu gøre..
nu har jeg lukket min anden server ned, så hjælpen må gerne komme hurtigt :D mange tak.

Med venlig hilsen
Mads Hvejsel

ps. Min conf fil ser så ledes ud, der hvor jeg har rettet noet:
#
# Use name-based virtual hosting.
#
NameVirtualHost 80.62.82.138:80

#
# VirtualHost example:
# Almost any Apache directive may go into a VirtualHost container.
# The first VirtualHost section is used for requests without a known
# server name.
#
<virtualhost 80.62.82.138:80>
DocumentRoot "/home/web/mhvejsel.dk
ServerName www.mhvejsel.dk.dk
ServerAlias mhvejsel.dk
</virtualhost>

<virtualhost 80.62.82.138:80>
DocumentRoot "/home/web/balleinfo.dk
ServerName www.balleinfo.dk
ServerAlias balleinfo.dk
</virtualhost>

<virtualhost 80.62.82.138:80>
DocumentRoot "/home/web/jhvejsel.dk
ServerName www.jhvejsel.dk
ServerAlias jhvejsel.dk
</virtualhost>

<virtualhost 80.62.82.138:80>
DocumentRoot "/home/web/cs-zone.dk
ServerName www.cs-zone.dk
ServerAlias cs-zone.dk
</virtualhost>

Kommentar
Fra : linuxrules

Dato : 26-04-04 16:28

Herunder er det der mangler.
Hvis du har lyst til at se hvad der bliver skrevet i syslog mens du starter din server op kan du skrive følgende i en konsol
tail -f /var/log/apache/error.log (Eller den rigtige sti til din servers fejl log fil)
Ovenstående komando vil udskrive de sidste 10 linier i din logfil mens du starter din webserver op.
I Fejllogfilen vi de fleste fejl stå.
Du kan evt. åbne en konsol mere og lave samme nummer på din apache normal log ifl.
Tag evt output fra laggen og post her.
så skal jeg nok se på det.

#
# Use name-based virtual hosting.
#
NameVirtualHost 80.62.82.138:80
ServerName www.ditservernacn.dk (din default server)
#
# VirtualHost example:
# Almost any Apache directive may go into a VirtualHost container.
# The first VirtualHost section is used for requests without a known
# server name.
#
<virtualhost 80.62.82.138:80>
DocumentRoot "/home/web/mhvejsel.dk
ServerName www.mhvejsel.dk.dk
ServerAlias mhvejsel.dk
</virtualhost>

<virtualhost 80.62.82.138:80>
DocumentRoot "/home/web/balleinfo.dk
ServerName www.balleinfo.dk
ServerAlias balleinfo.dk
</virtualhost>

<virtualhost 80.62.82.138:80>
DocumentRoot "/home/web/jhvejsel.dk
ServerName www.jhvejsel.dk
ServerAlias jhvejsel.dk
</virtualhost>

<virtualhost 80.62.82.138:80>
DocumentRoot "/home/web/cs-zone.dk
ServerName www.cs-zone.dk
ServerAlias cs-zone.dk
</virtualhost>

Kommentar
Fra : mhvejsel

Dato : 26-04-04 16:42

[root@Mhvejsel root]# tail -f /var/log/httpd/error_log
[Mon Apr 26 16:00:25 2004] [notice] LDAP: Built with OpenLDAP LDAP SDK
[Mon Apr 26 16:00:25 2004] [notice] LDAP: SSL support unavailable
[Mon Apr 26 16:00:25 2004] [alert] (EAI 2)Name or service not known: mod_unique_ id: unable to find IPv4 address of "Mhvejsel"
Configuration Failed

[Mon Apr 26 16:36:27 2004] [notice] LDAP: Built with OpenLDAP LDAP SDK
[Mon Apr 26 16:36:27 2004] [notice] LDAP: SSL support unavailable
[Mon Apr 26 16:36:27 2004] [alert] (EAI 2)Navn eller tjeneste ukendt: mod_unique _id: unable to find IPv4 address of "Mhvejsel"
Configuration Failed

Her er min log fil så....
kan det ike passe??
Hvad skal jeg skrive der under:
ServerName www.ditservernacn.dk (din default server)
Sorry men det forstår jeg sgu ikke lige hehe :D

Jeg er meget glad for din hjælp :D TARK

Kommentar
Fra : mhvejsel

Dato : 26-04-04 16:44

httpd failed. The error was: Starter httpd: Syntax error on line 1037 of /etc/httpd/conf/httpd.conf:
ServerName takes one argument, The hostname and port of the server
[MISLYKKEDES]

Det er denne fejl, jeg for når jeg starter den nu...
Men det er vel klart nok, når jeg ikke har skrevet andet end det du skrev:
ServerName www.ditservernacn.dk (din default server)

Kommentar
Fra : linuxrules

Dato : 26-04-04 16:56

Lad os tage det første til sidst.
ServerName www.ditservernacn.dk (din default server)
Det er det servernavn du kalder din server til hverdag, eller sagt på en anden måde det navn din webserver vil komme frem med hvis du kun skriver dir ip nummer på serveren.

mod_unique _id er et modul der laver et unikt nummer for hver forespørgsel der kommer til din webserver, hvis det ikke er noget du skal bruge til noget kan du udkommenterer det i din apache conf. fil (Gøres med en # foran de linier med mod_unique _id i)

SSL support unavailable løses ved at installerer de rpm pakker der indeholder ssl mener der skal ssl og mod_ssl til at løse problemet.
Skal med for at du kan skrive https:// foran et domænenavn (krypteret side med ssl).

[Mon Apr 26 16:36:27 2004] [notice] LDAP: Built with OpenLDAP LDAP SDK Er bare en notice for at fortælle dig at du har LDAP support med (hvad du så end vil bruge det til)

unable to find IPv4 address of "Mhvejsel" Er nok dit største problem. Det brude løses ved at disable mod_unique_ id som beskrevet ovenfor.
Hvis dette hjælper på fejlen så check lige /etc/resolv.conf du peger nok ikke på en dns der virker.

Kommentar
Fra : linuxrules

Dato : 26-04-04 17:16

Under server navn prøv dit servernavn:80
Eller skriv port 80 lige under.
Jeg kan ikke helt huske syntaksen på det.

Kommentar
Fra : linuxrules

Dato : 26-04-04 17:16

Under server navn prøv dit servernavn:80
Eller skriv port 80 lige under.
Jeg kan ikke helt huske syntaksen på det.

Kommentar
Fra : linuxrules

Dato : 26-04-04 17:19

Under server navn prøv dit servernavn:80
Eller skriv port 80 lige under.
Jeg kan ikke helt huske syntaksen på det.

Eks ServerName www.Mhvejsel.dk:80
Eller
ServerName www.Mhvejsel.dk
Port 80

Kommentar
Fra : mhvejsel

Dato : 26-04-04 21:55

Hej Linuxrules.
du er sgu en hård gut til det her Linux :D
Mange tak for hjælpen.

Jeg har sat det op på flg. måde nu.
#
# Use name-based virtual hosting.
#
NameVirtualHost 80.62.82.138:80
#ServerName www.mhvejsel.dk (din default server)
#
# VirtualHost example:
# Almost any Apache directive may go into a VirtualHost container.
# The first VirtualHost section is used for requests without a known
# server name.
#
<virtualhost 80.62.82.138:80>
DocumentRoot "/home/web/mhvejsel.dk
ServerName www.mhvejsel.dk
ServerAlias mhvejsel.dk
</virtualhost>

<virtualhost 80.62.82.138:80>
DocumentRoot "/home/web/balleinfo.dk
ServerName www.balleinfo.dk
ServerAlias balleinfo.dk
</virtualhost>

<virtualhost 80.62.82.138:80>
DocumentRoot "/home/web/jhvejsel.dk
ServerName www.jhvejsel.dk
ServerAlias jhvejsel.dk
</virtualhost>

<virtualhost 80.62.82.138:80>
DocumentRoot "/home/web/cs-zone.dk
ServerName www.cs-zone.dk
ServerAlias cs-zone.dk
</virtualhost>

Også har jeg # foran de linier med mod_unique _id
Så nu skulle den gerne virke...

Kommentar
Fra : mhvejsel

Dato : 26-04-04 21:59

Jeg har kun lige et eneste spørgsmål mere.
Ved godt, at du sådan set har svaret på mit spørgsmål, og du kan også bare sige hvis du vil have dine point.
For dem for du selvfølgelig, for den flotte hjælp. Men det var bare lige hvis du hurtigt vidste det :D

Jeg kan ikke se ÆØÅ på mine sider...

Med venlig hilsen
Mads Hvejsel

Kommentar
Fra : poul_from

Dato : 26-04-04 22:09

det er dine html filer den er gal du har sikkert skrevet æøå når du laver hjemmesider bør du bruger de dertilhørende koder til danske karaktere nu ved jeg ikke om kandu sluger dette ( kode for æ er &aelig;)

Kommentar
Fra : linuxrules

Dato : 26-04-04 22:10

Har du prøvet at lave en indexfil hvor det står æøå ÆØÅ ig ikke andet og gemt den som html, og kaldt den fra apache.
Det er bare for at teste om det er webserveren eller en bug i noget html kode.

Jesper
PS Fik du startet serveren???

Kommentar
Fra : poul_from

Dato : 26-04-04 22:15

det er det man kalder ISO-Latin-1tegnsæt
ø er &oslash;
å er &aring;
Æ er &AElig;
Ø er &Oslash;
Å er &Aring;

Accepteret svar
Fra : linuxrules

Modtaget 170 point
Dato : 26-04-04 23:22

Jeg mener at dette er svaret
Se om der et sted i din apache conf fil står
AddDefaultCharset ISO-8859-2 eller noget ligende
Hvis der gør det ændrer det til
AddDefaultCharset ISO-8859-1
genstart apache.
Det virkede for mig.
Held og lykke.
Jeg kan se at din side er kommer op, det glæder mig.
:-:
Jesper

Kommentar
Fra : mhvejsel

Dato : 27-04-04 16:33

Ja okay... det prøver jeg..
Mange tak for svaret Linuxrules...

Med venlig hilsen
Mads Hvejsel

MSN: info@mhvejsel.dk

Godkendelse af svar
Fra : mhvejsel

Dato : 27-04-04 16:34

Tak for svaret linuxrules.