/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Katte med adgang til det fri!
Fra : sav.
Vist : 565 gange
200 point
Dato : 22-04-04 14:12

Jeg har 3 katte, som frit kan gå ud og ind som det passer dem. Vi bor i et rækkehus som grænser op til åbne marker, men desværre har vi problemer med at nogle naboer ikke synes det er så smart at vore katte indimelem færdes i deres haver. Jeg vil selvfølgelig gøre alt for ikke at genere naboerne, men det er jo ikke så nemt at lære en kat hvor skellet går. Er der nogen der har haft samme problem, som har et løsningsforslag eller evt. ved hvad andre har gjort ?

Kommentar
Fra : deleur

Dato : 22-04-04 14:18

Mit råd vil være, at du hurtigst muligt for bygget dig en løbegård til kattene. Det behøver ikke være særlig dyrt. Lidt hønsetrår og træ skulle kunne gøre det. Så er kattene glade og naboerne er glade! Og det bliver du også, for så har du hele tiden styr på hvor dine katte er ! Så frem med hammer og søm
MVH
Deleur

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-04-04 15:00

Ja der er nok ikke så mange andre muligheder.
Så hvis du både vil have katte OG naboer bliver du nok nødt til at tvinge kattene - naboerne kan du nok ikke tvinge.

Kommentar
Fra : lykkebo4

Dato : 22-04-04 15:07

til Sav
du er ikke så heldig som jeg, bor på et sted hvor de kan være ude - og vi har staldloftet og andre steder hvor de kan være. og det sker at de smutter hen til naboens hvis jeg ikke
er hjemme. så det er en god ide for dig at lave en lukket løbegaard- men prøv at læse dig frem ang. dette. det står nok noget om i kattebøger eller andre steder.

Kommentar
Fra : deleur

Dato : 22-04-04 15:14

- Dejligt med enighed..
så på med vanten SAV :- )
Det er den lykkeligste udgang på dit problem
Løbegårde behøver jo ikke være særlig flotte arkitektoniske -
bare kattene er sikrede så er udseendet jo ligemeget - dine naboer bliver
glade for dig!
hilsen deleur

Accepteret svar
Fra : Flemming17

Modtaget 210 point
Dato : 22-04-04 15:25

Helt ærligt! Lad dog dine katte løbe frit omkring og byd naboen på en øl, medens I snakker om tingene. Katte har lov til at færdes overalt og de tager både mus og rotter - også hos naboen.
Hvis der også ryger en gammel gråspurv med i købet er ulykken jo heller ikke så stor.
Jeg kan ikke støtte ideen om et udendørs bur til kattene.
Venlig hilsen

Kommentar
Fra : Flemming17

Dato : 22-04-04 15:25

Helt ærligt! Lad dog dine katte løbe frit omkring og byd naboen på en øl, medens I snakker om tingene. Katte har lov til at færdes overalt og de tager både mus og rotter - også hos naboen.
Hvis der også ryger en gammel gråspurv med i købet er ulykken jo heller ikke så stor.
Jeg kan ikke støtte ideen om et udendørs bur til kattene.
Venlig hilsen

Kommentar
Fra : Flemming17

Dato : 22-04-04 15:28

Hej igen,
Jeg glemte at fortælle at mine katte løber frit omkring. og de trives utroligt godt.
Forleden fangede min gamle hankat et egern og åd det.
Det var jeg selvfølgelig lidt ked af; men også ret stolt. Det er rigtigt Katteliv.

Kommentar
Fra : deleur

Dato : 22-04-04 15:33

neeeej Flemming, der er nok upopulære katte i denne verden. Jeg mener det er særdeles ansvarsfuldt både overfor katte og mennesker at lade dem gå i en løbegård!
Jeg er selv katteopdrætter - og tro mig, der findes 10000000000 vis af uønskede katte, som er hadet af mennesker, der ikke synes det er særlig fedt med kattelo... og andet i haven, de kan være fulde af sygdom og i det hele taget leve en kummerlig tilværelse, fordi deres mennesker lod dem løbe afsted på egen hånd. Disse katte er jo ikke vildkatte og klarer sig ikke godt på egen hånd! - læs lidt om det inde på Inges kattehjem.dk
men det glæder mig du er tolerant Flemming, men alle er ikke som dig - desværre!
hilsen deleur

Kommentar
Fra : lykkebo4

Dato : 22-04-04 15:46

til deleur.
Ja- der er ikke mange som er heldige- har i læst om de ting der sker Næstved området-- ang. en kat der har fået skåret noget af ørerne af og en anden er blev skudt på. i nærheden af sit hjem. Det harmede mig- når jeg læser om dette.

Kommentar
Fra : deleur

Dato : 22-04-04 15:54

Ja - vi kører en kæmpe debat i en anden tråd her på kandu ...
"Er folk SINDSYGE??" i kategorien Katte.

Du kan læse kommentaren her:
http://www.kandu.dk/dk/spg/38911

hilsen deleur

Godkendelse af svar
Fra : sav.

Dato : 22-04-04 16:56

Tak for svaret Flemming17.
Jeg må nok skuffe en del af jer, men jeg kan altså ikke forholde mig til en løbegård, det er ikke et ordentligt katteliv i mine øjne. Der er iøvrigt mange andre katte i området, og jeg kan ikke få øje på hvad det er de gør som kan genere nogen. Jeg håber Flemming17 har ret, det er nogle gange lidt sværere at blive sur på nogen man kender lidt bedre!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-04-04 18:34

Hvis der ikke er nogen fælles regler på området, så kan du jo bare lade kattene gå løs og blæse på naboen.

Forhåbentlig passer du kattenes vaccinationer, og du er selvfølgelig også opmærksom på, at en meget stor del af de katte, der lever "et naturligt katteliv" dør en langsom og pinefuld død af aids. Mange løskatte har FIV uden at ejerne ved det. Og dine katte er selvfølgelig ekstra udsatte, fordi du bor i et område med mange katte.

Det spørgsmål, der er link til, fortæller jo noget om, hvor splittertossede folk kan blive, hvis de bliver generet af en kat. Hvis de får ædt deres kanariefugl, eller deres hakkebøf, -får revet deres gardin i stykker eller simpelthen er bange for katte. Alle ting, som jeg har oplevet hos naboer gennem årene. -Så du må nok også se det som en reel risiko, at en nabo forgriber sig på dine -totalt sagesløse - katte. -Det er jo DIG, der har ansvaret