/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
killingen har tabt sig.
Fra : Annehvid
Vist : 1010 gange
200 point
Dato : 21-04-04 19:40

hej jeg har taget det ansvar at opfostre en kattekilling der er 4 dage gammel den får dyrelægens modermælkserstatning jeg gir den så tit jeg kan ikke bare hver tredie time men hver time da den er miget lille.
Igår vejede den 70 gram nu vejer den 62 gram trods den har spist ..... den kæmper for at overleve derfor gir jeg den en cha skal lige chance skal lige sige det er en hunkat men hun er bare så lille .... skal jeg gi op eller er der en rimlig chance for at hun kommer sig? hun spiser det hun får men taber sig kun.
mvh Anne

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 21-04-04 19:46

Der er ikke andet for end at se tiden an du gør jo åbenbart hva du kan så må naturen jo afgører om det lille pus skal overleve hvilket jeg da håber for dig og den
Mvh Sune

Kommentar
Fra : deleur

Dato : 21-04-04 19:51

Du skal ikke give op - hvordan gir du den maden?

Kommentar
Fra : lykkebo4

Dato : 21-04-04 20:11

har selv prøvet at opforstre killinger men det er et hårdt træk at komme igennem

Kommentar
Fra : 25

Dato : 21-04-04 20:14

Du skal ikke give for tabt, det er et stort arbejde, men der er en chance for at den overlever,

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 21-04-04 20:20

bare foder det lille kræ alt det den orker!!!
den har som bekendt 9 liv, så skidt med hvis der ryger en 6-7 stykker i starten.

Kommentar
Fra : deleur

Dato : 21-04-04 20:27

Jeg spørger lige igen - på hvilken måde spiser den??

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 21-04-04 20:37

Giver du den sutteflaske eller lader du den spise af en underkop ell. lign?? Den kan nemlig ikke finde ud af at sutte mælken op fra en underkop, så den skal have sutteflaske. Og husk at massere dens mave men den varm fugtig klud hver gang den har spist. Har den affføring??? Har du talt med en dyrlæge om, hvad du skal gøre og frem for alt, hvad du IKKE skal gøre?? Ellers kan det varmt anbefales. Jeg har selv opflasket en killing, men den var ca. 3 uger, da vi fandt den. Men selv da skulle den have sutteflaske.
MEN og det er et stort men. Katten vil aldrig lære kattesprog, og hvis den kommer til at være sammen med andre katte, får den tæv konstant. Hvis den overlever, er det bedste liv for den som indekat hos en der er hos den næsten døgnet rundt. Den lærer heller ikke renlighed o.s.v. så det er noget af et arbejde. Men vores lærte nu at bruge kattebakken (en ny underskål til en urtepotte) i løbet af et par dage. Den sov helst i en af mine sko. I forhold til killingen var skoen som en hel båd.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : liseaa

Dato : 21-04-04 21:10

Hej!
Erdet den killing som ikke kunne bevæge forbenene???
Hilsen la.

Kommentar
Fra : Annehvid

Dato : 21-04-04 22:01

hej alle jeg prøvede med en sutteflaske der fulgte med modemælkserstatningen ... men da jeg ikke kunne kontrolere hvor hun spiste bruger jeg nu en sprøjte med en plastik fra ledning sat på nålen så den er blød ... og den får ihvertfald min 1 ml hver gang måske mere

Kommentar
Fra : Annehvid

Dato : 21-04-04 22:02

hej liseaa ....ja men den kan nemt komme rundt men bare ikke die ... moderen tar sig af den nå jeg har givet den mælk

Kommentar
Fra : Annehvid

Dato : 21-04-04 22:03

men fordi den kæmper og råber så iherdigt efter at overleve har vi besluttet os at gi den chance

Kommentar
Fra : Annehvid

Dato : 21-04-04 22:05

jernladyen .... den blir jo stadig på en eller anden måde påvirket af modern

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 21-04-04 22:13

ja, det gør den, når moderen er der. Det gik bare ikke op for mig, at det var den killing med de skæve ben. Jeg duer nemlig ikke til at huske navne. Og det ville have været en bjørnetjeneste at opflaske killingen uden dens mor eller andre søskende. Vores blev simpelthen dødsyg af stress, fordi hun altid skulle være på vagt. Det endte med, at hun blev aflivet, den stakkels lille tøs. Hun var også en fighter. Hun skulle have to af dødssprøjterne, før hun døde. Det var godt nok grufuldt at se på hendes dødskamp. Jeg skulle have aflivet ham der ødelagde hende i stedet for. Det havde været mere retfærdigt. Han er nemlig så gammel, at ingen vil have ham.
Hilsen Jette

Accepteret svar
Fra : taliskoko

Modtaget 200 point
Dato : 21-04-04 22:21

Du må IKKE fodre hver time. Det smadre maven, og det er den sikre død. Den kan ikke nå at fordøje maden.

Sutteflaskerne dur ikke......!!!!!! Drop dem.
Du skal fodre killingen med en lille sprøjte, som kan købes på apoteket. gerne i str. 5 ml og senere 10 ml osv.
Bland evt. en god potion modermælkserstatning(Brug det fra KMR)så du har til et døgn, i køleskabet.
Træk 5 ml. op i sprøjten og læg sprøjten ned i en krus varmt vand, UDEN der kommer vand i sprøjten. Mærk så på håndledet om det er for varmt. Og så er det ellers bare at lade hende "patte" de 5 ml. i sig. Skub evt. lidt på stemplet for at hjælpe hende. Give ca. hver 3-4 timer døgnet. Du kan trække den lidt om natten, men ikke for længe.

Senere kan du gå op til større sprøjter, men der går noget tid endnu. Prøv dig frem, men der går MANGE dage endnu...

Vi har selv lige været igennem forløbet, så vi ved alt om det.

mvh
Dan

Kommentar
Fra : Annehvid

Dato : 22-04-04 08:47

dsv så er den død :(

Godkendelse af svar
Fra : Annehvid

Dato : 22-04-04 08:47

Tak for svaret taliskoko.