/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Kan jeg få pengene tilbage?
Fra : runemunk
Vist : 416 gange
45 point
Dato : 20-04-04 19:48

Hej,

Jeg købte en "mp3 man" (en slags walkman) for omkring næsten et års tid siden, og produktet er nu pludselig holdt op med at virke. Det viser sig at andre kunder har oplevet det helt samme som mig og jeg sidder nu og tænker på om jeg kan få pengene tilbage. Er der ikke noget med at man fra lovens side er sikret en minimums garantiperiode på alle produkter?

mvh
Rune

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-04-04 19:53

Jo - har du stadig din kvittering eller garantibevis.

Kommentar
Fra : ahtn

Dato : 20-04-04 19:54

jo, det mener jeg da - gå tilbage til butikken og brok dig - hvis du stadig har kvitteringen. og alt efter hvad produktet har kostet (jeg tror det er min. 5oo kr) kan du kontakte www.forbruger.dk. i dag har man 2 års reklamationsret, men ikke nødvendigvis ret til at få pengene tilbage. måske tilbyder forretningen at reparere den eller bytte den.
håber du kan få den byttet eller pengene tilbage.
mvh ahtn

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 20-04-04 20:15

Du har i følge købeloven 1/2 års garanti hvor det er forretningen der skal bevise at der ikke var noget galt med afspilleren da du købte den. herudover har du 1 1/2 reklamationsret, men her skal du bevise at det er fabrikationsfejl. Herfor er det yderst vigtig for dig, at du har hørt og hvem du har hørt set fra, før du kan gøre din reklationsret gældende.

Det er altså ikke bare lige.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-04-04 20:33
Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 20-04-04 20:41

Selvfølgelig er det klart når der tale om garantibevis.
Den overruler den almindelige købelov. Så håber jeg blot at du HAR garantibeviset eller kontoudskrift, eller bon, for så er sagen en helt anden.

Accepteret svar
Fra : PowerRanger

Modtaget 45 point
Dato : 20-04-04 22:09

Du kan ikke få pengene tilbage, medmindre butikken vurderer, at de ikke vil reparere genstanden, f.eks. hvis den ikke har kostet særlig meget, og de ikke kan give dig en ny. I det tilfælde vil de flere steder give dig pengene tilbage.
Har du ikke særlig garanti, er genstanden dækket af den almindelige reklamationsret, i.h.t. købeloven. Ifølge denne kan du få genstanden repareret, men ikke få dine penge tilbage. Og her hjælper det heller ikke, at andre har haft problemer med samme genstand, medmindre fejlprocenten er usandsynlig høj.

Godkendelse af svar
Fra : runemunk

Dato : 20-04-04 23:05

Tak for svaret allesamen