/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Søvn/sommertid
Fra : MSS
Vist : 731 gange
100 point
Dato : 19-04-04 08:05

Hej

Vores søn på 2 år har været lidt "mærket" af overgangen til sommertid. De første par aftener var han slet ikke træt, da han skulle iseng, men vi har været konsekvente, og ikke taget ham op igen, og efterhånden er han blevet bedre til at falde i søvn igen, hvor det i starten tog en times tid, så tager det kun 15-20 min. nu, hvilket jo er meget normalt.
Vores problem er, at han siden overgang til sommertiden er begyndt at vågne hver eneste nat mellem 24-02, og så vil han ikke lægge sig til at sove igen i hans egen seng, men vil ind i vores. Det går jo også fint et par nætter, men så godt sover man jo heller ikke med et barn i sengen - og i påsken prøvede vi så at tage kampen op og ikke tage ham ind til os, men han blev ved med at græde, så vi tilsidst gav os.

Er der nogle, der har prøvet det samme ? Og endelig modtages gode råd med glæde !!

mvh
MSS

Kommentar
Fra : louisez

Dato : 19-04-04 08:18

hej mss...
jeg har en søn på 1 år som siden vi gik over til sommer tid er begyndt at vågne kl 06.00 før kunne han godt sove til kl8.00 ca men tror det har noget at gøre med at det selvfølgelig er belvet merer lyst om morgen nu...
jeg ved ikke hvad der er at gøre men børn får perioder hvor de sover minder godt end ander perioder det er hårdt når det står på men det bedste ville nok være at lære ham at selv om han vågner så kommer han ikke over at sove i mors og fars seng børn er jo kloge og har de fundet ud af hvis jeg græder ja så kommer min mor eller far og tager mig op så græder man bare hver gang man gerne vil op eller over til mor og far..
jeg ved godt hvor svært det er at sige nej til et barn som græder og har selv svært ved det... lige nu sover vores søn i sin ejen seng hele natten men vi har også haft perioder hvor vi havde en kamp om natten med at få ham til at falde i søvn i sin ejen seng igen hvis han havde været vågen midt på natten..
håber i finder en løsning som passer jer..
hilsen Louise

Kommentar
Fra : MSS

Dato : 19-04-04 08:23

Hej Louise

Hvad gjorde I om natten, for at få ham til at blive i hans egen seng ??

I påsken prøvede vi samme metode, som når han bliver puttet - at han græder 5-10 min., og så er vi lige inde og lade ham vide, at vi er der, og så græder han lidt igen - det virker når han skal puttes, men ikke midt om natten - eller også var vi ikke vedholdende nok..... ens energi er blot ikke den samme om natten til sådan en kamp....

mvh
MSS

Kommentar
Fra : louisez

Dato : 19-04-04 08:33

nej man har tildens til at giv efter om natten forde man selv er træt og ikke har det samme overskud...
vi gjord det at det v ar far som tog den kamp med ham for var det mig så blev han ved at prøve dobbel så længe som når det var far...
far sad ved siden af hans seng og hver gang har rejset sig op lage hans far ham ned og sage at det var nat og at han skulle sove og sådan forsatte han til frederik fandt us ad at der ikke nok noget ud af at blive ved med at prøve næste nat var det allerede bliver nemmer der tog det ikke nær så lang tid på 3 natten vågnet han men da han så sin far smilede han og lage sig ned som om han bare lige skulle se om han kunne være heldig at det var mor som kom for han fandet ud af at når det var far kunne han lige så godt ligge sig ned for der var ikke noget at gøre han kom ikke op..
jeg synes det er hårdt når man bliver nød til at være sådan men det hjælper og det tager som regl ikke så lang tid inde det går op for dem at der ikke er noget at gøre...

Accepteret svar
Fra : nicolehh

Modtaget 110 point
Dato : 19-04-04 08:44

Hej MSS

Vores egen datter på 2 år, har de samme vanskeligheder ved at sove efter vi er kommet til sommertid, hvilket jo egentligt er forståeligt nok, men vi har simpelthen gjort det at vi har hængt et lagen op for gardinerne, så det nu er samme lysniveau, som før sommertid, og så er vi begyndt at sige godnat til solen inden vi putter, det har hjulpet en hel del...

Hun vågner dog også op om natten og vil over i sengen til os, men de gange hvor det bare er hysteri, og hvor vi tydeligt kan høre at hun ikke er ked af det, kommer hun IKKE op, men hun får så at vide at alt ting sover, bamserne, fuglene, børnene i DP, bedsteforældre mm. og så er det som om, at hvis de sover, så er det også ok for hende at sove...

Men helt klart, de gange hvor det er fordi hun er ked af det, en grim drøm eller lign. så bliver hun trøstet og får at vide at når det bliver lyst igen, må hun komme over i sengen til mor og far...
Men når det så bliver lyst, sover hun og har glemt lat om den lille aftale... *ss*

Håber der var noget i kunne bruge, for det er helt klart vigtigt at både forældre og børn får den søvn de har brug for!

Held og lykke med det!

Kommentar
Fra : annvibeke

Dato : 19-04-04 09:31

Selvom det er et par dage sigen at min søn var i 2-årsalderen (han er nu 23)
- så kender/husker jeg "problematikken"
Sommertidsproblematikken er kun en overgang

Han fik lov at komme ind i vores seng - når han vågnede mellem 24 og 02...
Jeg mente (og mener stadig) at han havde et tryghedsbehov...
- og jeg følte at jeg ku' vælge imellem at irriteres over at sku' bruge god "søvntid" på at få ham til at holde sin egen seng - eller la' ham komme ind i dobbeltsengen, hvor vi alle fik en bedre søvn...

Så fik jeg den idé, at han vågnede fordi han sku' tisse, hvorfor jeg satte ham på potte (han tissede ofte uden at vågne) og blev lagt tilbage i sin egen seng...
Det gik.......men kun en tid...

Jeg fik mange "advarsler" af velmenende mennesker (mødre) - de havde ekslempler på, at denne "dårlige vane" ville medføre at jeg osse havde ham liggende, når han blev 17 år (overdrivelse fremmer forståelsen)
Han stoppede selv i 5-årsalderen...

Du fortæller at du ikke sover så godt med et barn i sengen...det problem kender jeg ikke til...
- men jeg har hørt vellykkede forsøg med en madras på gulvet ved siden af dobbelsengen...

Personligt syn's jeg det er hyggeligt at sove sammen med en anden...
- af samme grund tænker jeg, at barn finder den samme hygge i det...

mvh/ann-vibeke

Kommentar
Fra : Tulletine

Dato : 19-04-04 11:37

Hej,
Jeg tror det er meget rigtig som Annvibeke skriver med at finde årsagen frem for løsningen.
Som ved alt andet er der en grund til at jeres søn vågner og vil have kontakt.
Læg ekstra mærke til hvad det er der kan dæmpe ham. Er det en hånd på hovedet eller mave ?
Skal han helt op og holdes om inden han slapper af ?
Hvad med en tår vand, knus og så godant igen ?
Jeg har selv været turen igennem og lignede absolut ikke et menneske efter 3. mdr. men vi forsøgte os ligeså stille frem med hvad var nødvendigt og vores datter kan sagtens vågne op og forlange at vi stiller inde hos hende men der er måneder i mellem at det sker.
Det kræver overskud ikke "bare" at tage barnet ind i sin seng fordi det giver ro her og nu. I må i denne periode indstille jer på at i skal før i seng for at klare disse natlige seancer men jeg tror på at de giver pote på lang sigt.
Mærk efter hvad jeres søn higer efter og tag jer den tid han behøver for at sove trygt og ikke mindst længe i sin egen seng. Jeg tror ikke at et barn der falder i søvn alene og måske græder sig i søvn er tryg og rolig resten af natten (ikke at jeg siger jeres søn gør det).
Jeg håber i finder en god løsning som i alle kan klare for søvn er utrolig vigtig for både store og små.

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 19-04-04 11:47

Øhh...

Citat
Jeg tror ikke at et barn der falder i søvn alene er tryg og rolig resten af natten

Mener du at børn skal "underholdes" til de sover???
Det er sådan jeg forstår det du skriver?!!!??

Kommentar
Fra : Tulletine

Dato : 19-04-04 20:10

Nej nej samvær er ikke altid lig underholdning.
Jeg er enten i rummet ved siden af og ordner vasketøj eller sidder i samme værelse og læser osv.
Min datter tager nu mellem 5-10 min om at falde i søvn på denne facon.
Kh.
TulleTine

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 19-04-04 22:10

Hold da helt op.. *ss*

Bare tanken er nok til at forstyre mit sind, hvis jeg gjorde det samme, var der ingen i denne hustand der fik sover, vores datter har ALDRIG ville lægge sig til at sove hvis vi var i rummet, først når hun var så træt at hun ikke selv kunne holde øjnene åbne...
*ss*

Hvis jeg forsøger at få hende til at falde til ro ved at opholde mig i værl. tror hun vi skal pjatte og lege, men når jeg lægger hende ind alene, går der ikke mere end 3-5 min. så snork-sover hun...

Men selvf. hun kan jo høre os i baggrunden, da stuerne ligger lige op af værl. og der er ikke noget med at være ekstra stille når hun sover.
Bare alarmen er tændt, så jeg er sikker på at kunne høre hvis hun vil noget! *ss*

Kommentar
Fra : MSS

Dato : 27-04-04 13:49

Hej alle

Tak for de gode indlæg.......

mvh
MSS

Godkendelse af svar
Fra : MSS

Dato : 27-04-04 13:50

Tak for svaret nicolehh.