/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
Transparent baggrund
Fra : Donny
Vist : 710 gange
50 point
Dato : 19-05-02 23:36

Jeg har brug for at lave en transparent baggrund til en tabel.
Det skal være så man kan se baggrunden på selve siden igennem.
Baggrunden på siden er grå med et logo, og baggrunden til tabellen skal være blå.
Er der nogen der kan hjælpe mig med hvordan man gør det, eller henvise mig til en tutorial eller lign.

Kommentar
Fra : Donny

Dato : 20-05-02 11:06

Det giver tilsyneladende ikke lige den effekt jeg ønsker, eller også er det bare mig der spasser.
Jeg vil gerne have at baggrunden i tabellen er blå, men det skal være så man kan se baggrunden på selve siden igennem.
Derfor vil jeg gerne have det lavet i PhotoShop for at have noget 'fysisk' at arbejde med.

Kommentar
Fra : itgrafen

Dato : 20-05-02 11:27

tror ikke at det er dig der spasser
ok, jeg ser ingen anden "hel" udvej, end css.
men hvis din baggrund ikke skal scrolle, så kan du måske lave et screenshot, køre det ind i photoshop og lave en transperant blå ovenpå det - svarende til størrelsen på din tabel.
jeg ser det dog som en ret besværlig løsning

venlig hilsen
dorthe

Kommentar
Fra : Donny

Dato : 20-05-02 11:32

Det er faktisk også det jeg gerne vil, men jeg kan ikke lige helt få det lavet i PhotoShop, så jeg leder efter en tutorial til at lave et transparent billede til at bruge som overlæg.

Kommentar
Fra : Donny

Dato : 20-05-02 15:03

Jeg vil lave et stykke grafik på 5x5 pixel som skal bruges til baggrund i en tabel.
Den skal være transparent så man kan se baggrunden på selve siden igennem.
Ligesom det grå er her: www.fastfingaz.dk/nexuz

Accepteret svar
Fra : Lektor

Modtaget 50 point
Dato : 20-05-02 21:55

Jo men så behøver du ikke arbejde i Photoshop, bortset altså fra en evt. baggrundsillustration. Selve tabellen kan du lave i html, gå blot ind og kig på kilden i siden du henviser til, den er enkel og gennemskuelig.

mhv.
Lektor

Godkendelse af svar
Fra : Donny

Dato : 24-05-02 01:42

Det var ikke helt det jeg fiskede efter, men what the...
Jeg har fået løst problemet nu :)

Kommentar
Fra : ockley

Dato : 14-08-02 16:06

Hey Lektor.

Du kan godt få noget der ligner transparente baggrunde, hvid du laver en fil der er 4 X 4 pixels, og tegner et "skakbræt med henholdsvis blå og gennemsigtig i stil med dette

X = Blå
0 = transparent

X0
0X

Gem filen som en gif-fil og sæt kryds i transparens.

Det skulle kunne gøre det... Men du sagde jo du havde løst problemet, så.

Den teknik der er brugt på den url du sendte er en CSS- kommando kaldet opacity(). Den er kun tilgængelig i Explorer 4 og opefter, men hvis du har mod på den kan du læse lidt mere om den på adressen.

http://tagsnstyles.tripod.com/csstricks/trans.htm

Håber det også hjalp lidt.

Med venlig hilsen
Karsten Vestergaard
www.ockley.dk

Kommentar
Fra : ockley

Dato : 14-08-02 16:07

Ups det var Donny der spurgte. - Sorry!

Jeg er lidt træt.