/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Scanner
Fra : fryselise
Vist : 519 gange
38 point
Dato : 16-04-04 23:57

Hvorfor er det lige, at når man scanner coveret på en bog, så bliver det indscannede billede 'plettet' ?
Hvordan undgår man dette?

mvh Lisbeth

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 17-04-04 00:12

umiddelbart på grund af at forsiden er glittet, og måske har fået skrammer.. prøv at scanne med en mat/nupret plasticlomme imellem.. har ikke prøvet, men kunne forestille mig det virkede...

Lyhne1

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-04-04 00:17

Hvis billedet bliver plettet trænger du sikkert til at få renset din glasplade.
Hvis coveret er fejlfrit burde billedet også blive det.
Jeg scanner masser af covers ind til vores videodatabase og det er dem der altid har været omkring båndene.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 17-04-04 00:48

Det kan også skyldes bogens tykkelse, hvis den er for tyk så kan der komme for meget lys ind, men det afhænger af "hvordan" du scanner omslaget på bogen. Hvis det kun er selve omslaget der ligger i scanneren, er det ikke dét der er problemet, men hvis du ligger hele bogen i scanneren kan det godt være for meget lys.

// Toupie

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-04-04 00:53

Korrekt "Toupie"

Det er ikke engang nødvændig at lukke låget, du kan også bare lægge et stykke mørkt stof over.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 17-04-04 01:00

Så lærte jeg også noget nyt i dag dét havde jeg slet ikke tænkt på Refi, så tak Den vil jeg huske hvis jeg enagng skal scanne en bog igen

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 17-04-04 01:01

engang.........skulle der stå og ikke enagng

Accepteret svar
Fra : zippen

Modtaget 38 point
Dato : 17-04-04 01:25

Hvis pletterne er regelmæssige - nærmest på linie skyldes det at forsiden på bogen er trykket med rasterpunkter. Dvs. trykket består af bitte små punkter, der når du scanner det ind, giver nogle mærkelige "mønstre" i scanningen.
Du kan i nogle tilfælde minimere fænomenet ved at scanne i en højere dpi som f.eks. 600 - 1200. Det kan hjælpe lidt.

Bruger de et fotoredigeringsprogram som photoshop, kan du yderligere mindske pletterne ved at bruge filter/blur/gaussian blur (eksperimenter indtil billedet er jævnt/sløret og du ikke ser pletterne mere).
Derefter bruger du filter/sharpen/unsharp mask og eksperimenterer lidt med de forskellige indstillinger indtil billedet er nogenlunde skarpt igen.
Skal billedet bruges til alm. print eller nettet er det ok. Er det noget der skal trykkes hos en trykker vil det højst sandsynligt kunne ses for et øvet øje.

Kommentar
Fra : Clausen

Dato : 17-04-04 07:14

Nogen scannersoftware har også en Descreen funktion. Den nedsætter interferencen mellem billedpunkter på originalen og dem på enten skærm eller printer. Dette ses som et stribet mønster lige som zippen skriver. Prøv dig frem med f. eks 200 lpi når du scanner med 300 dpi. Effekten er enorm og sløver ikke billedet som ved brug af et blur-filter. Bruges ved trykte billeder fra aviser, blade og bøger.

Godkendelse af svar
Fra : fryselise

Dato : 17-04-04 12:55

Tak for svaret zippen. al det der med snavs på glaspladen osv. var selvfølgelig ikke det jeg mente med 'plettet', så dit svar rammer meget mere det der sker ved indscanning. Jeg prøver de ting du foreslår! Tak for hjælpen. /Lisbeth