/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hundesyge
Fra : nusa
Vist : 689 gange
100 point
Dato : 16-04-04 16:54

Er der nogen, der har erfaring med chancerne ved hundesyge for en vaccineret hund?
Det drejer sig om min venindes hvalp, som er 6 måneder.
Der er blevet taget prøver af blinkhinden, men svaret foreligger ikke endnu.
Hun er selvfølgelig meget ulykkelig og håber, at prøverne er negative.
Jeg vil gerne - hvis muligt - give hende lidt trøst med et positivt svar. Vi ved jo, at dødeligheden ved hundesyge er høj.
mvh
nusa

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 16-04-04 17:02

Du mener nok ikke "Chancer" men måske "Risiko".
En vaccineret hund har en MINIMAL risiko for hundesyge, så mon ikke prøven vil vise at alt er helt OK .. det er mit bedste gæt.
/PG

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 16-04-04 17:02

Den burde ikke have hundesyge hvis dens baby vaccine er overholdt, har den tabt ædelyst? sover den utroligt meget ?
drikker den væske? og har den feber.
Jeg tror ikke det er det den fejler, hvis den i det hele taget fejler noget, det skriver du ikke om.
Kun at den har fået undersøgt øjen hinde / blink hinde, men for hvad?

Accepteret svar
Fra : bevi54

Modtaget 110 point
Dato : 16-04-04 17:08

HUNDESYGE

Smitten overføres til den sunde hund ved kontakt med en syg hund, eller hvis hunden optager smittet spyt, sekret fra øjne og næse, afføring eller urin. En rask hund kan f.eks. træde i urin fra en syg hund, få lidt på poterne og senere slikke det i sig. En hundeejer kan på tilsvarende måde transportere smitstof med hjem, f.eks. under skosålerne.

Hvad er symptomerne på hundesyge?

Symptomerne opstår, når virus har spredt sig rundt i alle væv over hele kroppen. Hunden får øget temperatur (39,5-40,5) i op til 3 dage. Derefter falder temperaturen til det normale. Efter et par dage opstår der igen en temperaturstigning på grund af ledsagende bakterieinfektioner.

Symptomerne kan være:

Nedsat appetit
Grønligt flåd fra øjne og næse
Opkast og diarré
Væskemangel
Hoste/bronkitis/lungebetændelse
Fortykkelse af huden på trædepuder og snude
1-3 uger efter hundens sygdom kan der opstå nervøse symptomer:

Kramper
Lammelser
Følsomhed for lys og lyd
Ændringer i hundens psyke
I nogle tilfælde ses der også emaljedefekter på tænderne.

Hvordan kan din dyrlæge stille diagnosen hundesyge?

Ud over en almindelig undersøgelse vil dyrlægen tage blodprøver og et skrab fra bagsiden af blinkhinden (det tredje øjenlåg). Blodprøverne vil blive undersøgt for deres mængde af blodceller, fordi antallet af visse celletyper vil være lavt de første par dage, når hunden har hundesyge. Samtidig måler man mængden af hundesygeantistoffer. Antistofmålingen skal gentages efter 3 uger, fordi man er interesseret i ændringen/stigningen i mængden af antistof. Efter en specialundersøgelse under et mikroskop vil skrabet fra blinkhinden i nogle tilfælde kunne afsløre, om der er tale om hundesyge.

Hvordan behandles hundesyge?

Der er ikke nogen behandling for selve hundesygen. Man kan behandle alle de tilstødende bakterieinfektioner med antibiotika og give den nødvendige symptombehandling (væske ved væskemangel osv.)

I en del tilfælde dør hunden trods behandlingen af hundesyge, og derfor er det nødvendigt, at man forebygger sygdommen ved hjælp af vaccination. Det anbefales, at man vaccinerer hvalpen, når den er 12 og 16 uger gammel. Vaccinationen skal gentages årligt, og det kan man passende gøre ved det årlige sundhedseftersyn, hvor hunden også vaccineres mod f.eks. parvovirus, leverbetændelse, kennelhoste og rabies. Hvis avlstæver ikke er vaccineret lige inden parringstidspunktet, anbefales det desuden, at hvalpene vaccineres ved 8-ugersalderen.

Hvordan er fremtiden for din hund, hvis den har hundesyge?

Fremtidsudsigterne er ikke gode for hunde med hundesyge, dels fordi en del hunde med hundesyge dør trods behandlingen, dels fordi der senere kan udvikles lidelser i andre organer, f.eks. centralnervesystemet.

Hvad er risikoen for, at din hund får hundesyge?

Hvis hunden bliver vaccineret regelmæssigt, vil risikoen for at din hund får hundesyge være minimal.

Hvilke racer er særligt udsatte for at få hundesyge?

Alle hunderacer er lige udsatte for at pådrage sig hundesyge.

Anden viden om hundesyge:

Hundesygevirus er i familie med mæslingevirus. 6-9 dage efter at hunden er blevet smittet, spredes virussen fra lymfevævet til resten af kroppens væv. På dette tidspunkt er det meget afgørende, om det smittede dyrs immunforsvar kan forhindre den videre spredning af virussen, og derfor har det vaccinerede dyr en stor fordel .

Læs mere: Leptospirose, rabies, parvovirus, kennelhoste, smitsom leverbetændelse, tema om vaccination

http://www.netdyredoktor.dk/Hund/Hund_Sygdomsleksikon/hund_syg_hundesyge.html ----- LÆS SELV RESTEN HER

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 16-04-04 17:21

Selvom hunden er vaccineret har den mulighed for at blive smittet med hundesyge. Forløbet ved en vaccineret hunde er mildere end for en ikke vaccineret, og de dør almideligvis ikke, men risiko'en for et uheldigt forløb er størst hos hvalpe og gamle hunde. Så man må håbe det bedste.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 16-04-04 17:25

Hvis det viser sig at være et positivt svar fra dyrlæge vil det måske være en god ide at oplyse, hvor i landet der er hundesyge.

Kommentar
Fra : nusa

Dato : 16-04-04 17:30

qfha
du har fuldstændig ret, det er da en nødvendighed at få det at vide, og der er åbenbart hundesyge i området, da en "hundebekendt"'s hund har fået konstateret positivt svar på blinkhindeprøven. Det er i Nørresundby-området.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 16-04-04 21:21

En af vores bekendtes hund blev vaccineret hvert eneste år, men den fik hundesyge alligevel. Desværre blev det ikke opdaget i tide, og den blev vaccineret, mens den var i det begyndende stadie af hundesygen. Den klarede det i en uges tid mere, så var den så dødsyg, at den blev aflivet.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-04-04 13:46

Åh, nej.. Det lille skind..
Nusa, har I nogen ide om, hvor hvalpen har fået sygdommen fra? Var den også lige blevet vaccineret? -Jeg mener, at det er i ½ års alderen, at man vaccinerer...

Men jeg håber for jer, at hvalpen alligevel har en god chance for at overleve, -for den er jo ikke helt ung. Katastrofen er størst når helt unge hvalpe bliver ramt. -Eller ældre hunde...
Nusa, du må endelig fortælle os, hvordan det går..

Jette, hvor gammel var din bekendtes hund?

Kommentar
Fra : nusa

Dato : 17-04-04 17:28

Hvalpen var vaccineret, men er sandsynligvis blevet smittet af en anden hund ude på "hundemarken". Den anden hund har fået konstateret positiv prøve af et skrab fra blinkhinden, og det kunne godt på symptomerne lyde som om min venindes hund er smittet, men lad os nu afvente svaret på prøven af blinkhindeskrabet. Min venindes hund er fra samme kuld som min og er altså lige nøjagtig 6 måneder. Det gør ondt helt inden i mig på
min venindes vegne, men vi håber det bedste. Jeg skal nok holde jer underrettet.
Bedste hilsner nusa

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-04-04 18:24

Var hvalpen lige blevet vaccineret, nusa? Jeg mener, at det er i ½ års alderen... -Er din egen hvalp lige blevet vaccineret? -Jeg tænker på det Jette fortæller, at en vaccination måske forstærker et begyndende angreb af hundesyge...

Hvilke symptomer havde hvalpen? Hundesyge kan jo vise sig ved et hav af forskellige symptomer.

og Jette: Forresten hvor i landet bor din bekendte?

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 17-04-04 18:27

Hej nusa

Her er lidt trøst og håb til jer

Udsættes en vaccineret hund for en kraftig smitte med f.eks. parvovirus eller hundesyge, ved enten at møde en inficeret hund, eller lugte til dens afføring, kan sygdommen godt komme til udtryk. Man taler om at infektionen "bryder igennem", men sygdomsforløbet er som regel ikke kritisk og ender derfor ikke dødeligt.

Karin

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 17-04-04 19:11

Hej Birgitta.
Så vidt jeg husker, var hunden 4-5 år gammel. Den boede i Fakse.
Men hundesyge florerer faktisk lidt over hele landet hele tiden. Så ind imellem blusser det op og der blive en masse syge. Normalt klarer de det, når de er vaccineret. Dyrlægen mente, hunden døde fordi den blev vaccineret lige da den var blevet syg.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-04-04 16:45

Jette, det er også derfor det kunne være rart at vide, om nusas hvalps kuldsøster/bror lige var blevet vaccineret... Jeg har fundet min egen Silkes vaccinationsattest frem, og hun er blevet vaccineret da hun var 3 mdr. og da hun var 4 mdr. Og derefter da hun var 1 år og 4 mdr. --Så sandsynligvis har nusas hvalp og kuldsøskende på ½ år for længst overstået deres baby-vaccination, men der kan jo være forskel på, hvad dyrlægen anbefaler... Jeg håber da, at hvalpen ikke lige er vaccineret...

Kommentar
Fra : nusa

Dato : 18-04-04 16:57

Hej Birgitta
Hvalpen har fulgt de normale vaccinationer, dvs 3 mdr og 4 mdr, så det er 2 måneder siden han fik den sidste vaccination. jeg har lige hørt fra min veninde, og hun siger, at hvalpen
virker frisk og glad i dag, men hun holder ham isoleret indtil hun kender svaret på prøven fra dyrlægen. Det er også det eneste rigtige.
nusa

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-04-04 17:16

Puha, så skal det nok gå alt sammen.. Når bare han ikke er blevet vaccineret lige da han begyndte at blive syg..

Selvfølgelig skal hun holde ham isoleret. Men hvis han allerede virker frisk og glad, så kan det jo have været falsk alarm..

Hvornår får hun svaret fra dyrlægen?

Kommentar
Fra : nusa

Dato : 22-04-04 22:27

SÅ er der glæde i det lille hjem - og hos alle os andre. Svaret på prøven af min venindes hund var negativ, og dyrlægen havde sagt, at hvis der nogensinde havde været en snert af hundesyge, så havde hvalpens immunforsvar samt hans vaccinationer bekæmpet det. Der var ikke en eneste virus i prøven.
Jeg er så lykkelig på min venindes vegne og siger tak til alle jer, som var med til at trøste os, kors hvor det varmer.
Er der noget mere dejligt end at have hund?
Jeg lader lige emnet stå åben en dagstid endnu for evt. kommentarer inden jeg lukker.
varme hilsner til jer alle fra nusa

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 22-04-04 22:31

Tillykke, det er altid rart at det endte positivt, så er glæden endnu større, og tak for at du delte den med os andre, så vi kan drage vores erfaringer med det.
Hilsen fra en "hunde mor" til 6 voksne hunde.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 22-04-04 23:19

Hej Nusa.
Det var vel nok dejligt at høre. Hundesyge er en afskyelig sygdom, og den kan sprede sig bl.a. fordi der er en hel del uansvarlige hundeejere, der ikke vil bruge penge på at få deres hund vaccineret.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 23-04-04 07:51

Dejligt at høre det gik godt.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-04-04 14:10

Hej, nusa. Tillykke med at det gik godt... Men hvad var der så i vejen med hvalpen? Jeg går ud fra, at han er/har været syg, siden det overhovedet har været aktuelt at teste ham. Sådan en test er jo ikke ligefrem gratis.

Det er pænt af dig, at vente med at lukke spørgsmålet til vi har haft mulighed for at få slutningen med "gratis". For selvfølgelig ville vi jo nok alle gerne om nødvendigt have betalt for at se resultatet, og de points ville du jo have fået retur.

I hvert fald: Jeg håber, at både din venindes og din hvalp er raske og glade igen. Jeg synes heller ikke, at der nogetsomhelst mere dejligt end at have hund... Og desuden synes jeg, at det er rigtig skægt og spændende at følge med i hinanden hundehold her på Kandu. Så vend endelig tilbage med nye spørgsmål.

Kommentar
Fra : nusa

Dato : 23-04-04 19:36

Hej Birgitta. Ja, noget var der jo. Hvalpen fik ormekur og brækkede sig voldsomt om aftenen. Var frisk nok, men fik nogle grimme grønne klatter i øjnene og begyndte at hoste. Sidenhen sov han meget, og da een af de hunde, han havde været sammen med på marken fik konstateret hundesyge, ja så var det jo nærliggende at tro, at han var smittet med hundesyge. Men - alt gik jo godt, og glæden og taknemmeligheden er stor.
Jeg er glad for at kunne henvende mig til alle jer her på kandu.
Tak.
Hilsen nusa

Godkendelse af svar
Fra : nusa

Dato : 23-04-04 19:40

Tak for svaret bevi54.
Du gjorde dig stor umage og skrev en hel smøre, som er meget informativ.
Tak til alle jer, som fulgte med og svarede/kom med opmuntrende indlæg og i det hele taget viste interesse i sagen.
Tak allesammen
varme hilsner fra nusa