/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Regler for honorar/konsulent
Fra : Schroinx
Vist : 11381 gange
200 point
Dato : 16-04-04 15:34

Hvordan er reglerne for konsulentydelser?

Jeg har fået tilbudt en opgave af et firma, som strækker sig over en tidsbegrænset periode på fire måneder. Hvilke regler gælder? Skal de ansætte mig i perioden eller kan de udbetale et honorar, som jeg så selv svarer skat af?

/Schroinx

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-04-04 15:38

Nu kommer detjo lidt an på hvad det hele drejer sig om.

Er det et stykke arbejde - foredrag - undervisning mm.

En honoraraflønning på 4 mdr. arbejde er nok lige......

Så umiddelbart vil jeg holde på ansættelse i begrænset periode.

Hvilken brance taler vi om.

Kommentar
Fra : sprenger

Dato : 16-04-04 15:43

Du kan vælge begge løsninger, nettoresultatet i kr. er det samme.
Med en periode på 4 måneder ville jeg vælge at lade dem ansætte mig, og lade deres lønrapportør om arbejdet med told/skat.
Ved at sende regning, kommer denne i bogholderi, og er derfor synlig for told/skat!!

sprenger

Kommentar
Fra : Schroinx

Dato : 16-04-04 15:46

Det er inden for IT branchen. Årsagen er at de ikke vil ansætte mig pga. ansættelsesstop i virksomheden, men i stedet vil udbetale et honorar. Jeg vil bare sikre mig at jeg ikke overtræder nogle regler, ved at få vederlaget for opgaven som honorar.

Kommentar
Fra : sprenger

Dato : 16-04-04 15:59

Check lige grænsen for momsregistrering, er vist noget med 50.000,- kr.!!
http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=153109&ov_id=0&search=momsregistrering
sprenger

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-04-04 16:11

Der er ikke noget i vejen for du får det som honorar - evt. betale en del i frivillig skat af beløbet så du ikke lige pludselig får en større regning.
Beløbet vil jo figurere som B-indkomst.

Bevarer du dit nuværende arbejde - får du understøttelse eller hvad.

Kommentar
Fra : Schroinx

Dato : 16-04-04 16:13

Jeg er studerende på fuld tid.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-04-04 16:18

Det jeg mener er at et eller andet tjener du jo i forvejen, og du skulle jo nødig havne i en konflikt hvor kassen lukker.

Kommentar
Fra : sprenger

Dato : 16-04-04 16:30

Hvis du får SU, skal du lige checke disse oplysninger vedr. egenindtægt.
http://www.su.dk/hvad_maa_du_tjene/default.htm

sprenger

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 16-04-04 20:26

Der er 3 måder ordningen kan køre på.
1. du bliver atsat midlertidigt for en periode på 4 måneder
2. du bliver ansat på kontrakt indtil arbejdet er udført
3. du bliver "hentet udefra" som konsulent.

De 2 første måder er du ansat og firmaet betaler enten en "alm. løn" eller på kantrakt hvor man evt. forhandler sig frem til en løn. I begge tilfælde er det A-indkomst med firmaet som ordner kildeskat og feriepenge.

Under 3 er du selvstændig, du forhandler enten en timeløn, eller en entreprise for hele arbejdet, din indkomst er B-indkomst og du skal betale moms, hvis indkomsten er større end 50.000 kr.
Så hvis det er den sidste model du arbejder som, så husk at lægge moms til regningen.

Anden konsekvens som su, har andre redegjort for.

Kommentar
Fra : Schroinx

Dato : 17-04-04 00:25

ellerbye:

Jeg bliver hentet udefra som konsulent. Men lad os antage at jeg får betaling for 2 timer pr. dag i de fire måneder, og lad os antage at jeg får 100kr. i timen. Over 4 måneder biler det lige under 20.000 kr. Jeg er ikke længere momsregistreret, altså bare almindlig privatperson. Skal jeg så tage moms af det eller hvordan? Kan jeg få kørselsfradrag for det?

Accepteret svar
Fra : ellebye

Modtaget 200 point
Dato : 17-04-04 01:06

Beløb under 50.000 kr. er under grænsen for at man skal betale moms som udgangspunkt.
Ja det er et arbejde selv om du er hyret som konsulent, så du kan få kørselsfradrag som alle andre.
Med hensyn til moms må du tage spørgsmålet op med firmaet, hvis de modregner moms, skal du selvfølgelig lægge moms på, og selvfølgelig indbetale momsen til told og skat.

Med hensyn til moms, kan du eksempelvis sælge varer for beløb op til 50.000 kr, før du skal momsregistreres, og i sådanne tilfælde ville du nok heller ikke lægge moms på det du sælger op til denne grænse, men beløb ud over skal man svare moms af, så her er du nødsaget til at opkræve moms.

Godkendelse af svar
Fra : Schroinx

Dato : 17-04-04 06:18

Tak for svaret ellebye. Lige hvad jeg har brug dor at vide.