/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Spørgsmål
10  CLAN 640
DSL cables hastighed!!!
Fra : trianh
Vist : 4776 gange
100 point
Dato : 18-05-02 23:17

Hej til alle
Før havde jeg ADSL cybercity med 256/128 hastighed, ingen problems.
Men nu skifter jeg til Galnet Cable modem med hastighed 1024/256, men
hver gange jeg måler min speed så får jeg download speed kun omkring 600 kbit/s.
Jeg har prøvet at måle med forskellige programs giver det sammen, dvs omkring
600 kbit/s. Jeg har ringet og snakket med Galnet kontor og får at vide at jeg aldrig
kan få til max speed, er det rigtigt? er det fair nok når jeg har betalt for det speed
som jeg vil men ikke får den op til? er der nogle af jer har abonnemt hos galnet cable
modem? har I det samme problems?
(Jeg fik altid speed 256 hos cybercity)
Tusind tak for svarer fra jer.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 18-05-02 23:41
Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-05-02 22:21

"trianh" <trianh.news@kandu.dk> wrote in message
news:JszF8.11471$4f4.436291@news000.worldonline.dk...

> Hej til alle

Hej

> Før havde jeg ADSL cybercity med 256/128 hastighed, ingen problems.
> Men nu skifter jeg til Galnet Cable modem med hastighed 1024/256, men
> hver gange jeg måler min speed så får jeg download speed kun omkring 600
> kbit/s.

Sikker på at du har den hastighed? På http://www.galnet.dk/hastigheder.html
står der ikke angivet den speed.

> Jeg har prøvet at måle med forskellige programs giver det sammen, dvs
> omkring
> 600 kbit/s. Jeg har ringet og snakket med Galnet kontor og får at vide
> at jeg aldrig
> kan få til max speed, er det rigtigt? er det fair nok når jeg har betalt
> for det speed

Hvis du for 600 Kbit på en 512´er er det jo godt... Men da selve
antenneindstallationen har en begrænset båndbredde. Kommer det jo meget an
på den interne belastning, og forbrug fra andre brugere...

Du kobler da op fra en Tiscali ADSL nu ellers...

Kommentar
Fra : trianh

Dato : 18-05-02 23:45

Hej zonker, tak for lidt hjælp, men jeg vil tilføje lidt ,som det står hos galnets betingelser:

" Det skal dog bemærkes at Internet via antennekabler er at betegne som et delt medie, hvorfor bl.a. den opnåelige hastighed man kan sende og modtage med er afhængig af samtidige opkoblede bruger og deres trafikanvendelse. Man kan derfor ikke altid forvente at have den højsopnåelige hastighed til rådighed.
"

Desuden vil jeg spørge om at cybercity eller TDC kan give os en fast IP mod betaling, er IP public, kan jeg laver en ftp server med den fast IP?
end nu en gang tak for hjælp.

Kommentar
Fra : trianh

Dato : 18-05-02 23:48

Hej Bjarke Hansen
Den hjemside hos galnet er ikke opdateret endnu , derfor står der ikke noget om det nye pak, dv 1024/256 til 500 Kr./måned med frit forbrug.

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 18-05-02 23:53

Når de skriver sådan i dine betingerlser, så har du accpeteret dem og så kan du ikke gøre
mere ved det desværre.

Hvis du har ADSL via telefonen hos TDC, kan du bede om at få en fast IP-adresse gratis.
Det koster simpelthen ikke noget og tager ca. 14 dage fra du bestiller den faste IP-
adresse til du får den.

Og ja den er hos TDC public, så du kan sætte en FTP-server op.

Ellers kan du hvis du har en public IP, men med skiftende adresse benytte :

www.dns2go.com

Og alligevel få et fast-domæne navn, som IKKE er afhængig af din ip-adresse, da du
når du benytter denne service, har en klient installeret som fortæller dns2go din
ip-adresse og dermed deres server hvor dit domæne navn skal pege hen for at finde
din server. og det bedste af det hele er at det er gratis.

PS : overvejer du et domæne med fast IP, kan du undgå den faste afgift på ca. 35
kroner om måneden som de fleste ISP'er forlanger for at du kan stå i deres DNS-
database så man kan finde dit domæne. Løsningen er at benytte :

www.gratisdns.dk

mvh

zonker

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 18-05-02 23:56

PS : lagde mærke til en ting ved galnet :

Pakke Hastigheder Pris/måned Forbrug pr. måned
Galnet Light 128/64 Kb/s 99,00 150MB. Derefter 0,40 kr. pr. MB*
Galnet Comfort 512/256 Kb/s 199,00 4GB . Derefter 0,20 kr. pr. MB
Hastighed i forhold til K56 modem:
18 gange hurtigere

* Derefter 0,40 kr. pr. følgende MB. Dog ikke mere end 200 kr. i alt pr. måned. Hvis forbruget månedeligt overstiger 4GB konverteres Galnet Light automatisk til Galnet Comfort.

Du har IKKE denne trafikafgift ved TDC, de er simpelthen for stride at de sætter
trafikafgift, det forsvandt for flere år siden fra andre internet udbydere.

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 110 point
Dato : 19-05-02 00:17

"trianh" <trianh.news@kandu.dk> wrote in
news:JszF8.11471$4f4.436291@news000.worldonline.dk:

> Hej til alle
> Før havde jeg ADSL cybercity med 256/128 hastighed, ingen
> problems. Men nu skifter jeg til Galnet Cable modem med hastighed
> 1024/256, men hver gange jeg måler min speed så får jeg download
> speed kun omkring 600 kbit/s.
> Jeg har prøvet at måle med forskellige programs giver det sammen,
> dvs omkring
> 600 kbit/s. Jeg har ringet og snakket med Galnet kontor og får at
> vide at jeg aldrig
> kan få til max speed, er det rigtigt? er det fair nok når jeg har
> betalt for det speed
> som jeg vil men ikke får den op til? er der nogle af jer har
> abonnemt hos galnet cable
> modem? har I det samme problems?
> (Jeg fik altid speed 256 hos cybercity)
> Tusind tak for svarer fra jer.

Med ADSL er du garanteret den hastighed i og med det kun er dig der
sidder på forbindelsen. Med kabelmodems er der vist ikke nogen der
garanterer hastigheden i hvert fald ikke særlig præcist idet man deler
med alle andre kabelbrugere på det segment om en fælles båndbredde.
Nogle gange er man højt oppe og andre gange længere nede.

Jeg har selv stofanet og 95% af tiden hvor jeg er online får jeg ca.
1000 kbit/s.

Hvad bruger du til at teste din hastighed med?
Prøv eventuelt TPTEST.EXE fra www.TST.dk (telestyrelsen).
Jeg har ikke lige et direkte link til den hos telestyrelsen men den kan
også hentes her: http://www.flyingbullets.dk/downloads.asp

Flemming

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-05-02 00:27

Flemming Joensson <joensson@fjerndette.blob.dk> wrote in
news:Xns9213D11A7F8joenssonblobdk@130.225.247.90:

>
> Jeg har selv stofanet og 95% af tiden hvor jeg er online får jeg
> ca. 1000 kbit/s.

Jeg lavede lige en måling for at se hvad hastigheden var en lørdag
aften hvor der sikkert ikke er mange andre der sidder og bruger "min"
båndbredde.

TPTEST.exe målte sig frem til

Højeste opnåede sendehastighed: 273.92 kbit/s
Højeste opnåede modtagehastighed: 1.25 Mbit/s

Det er ca. 25% hurtigere i begge retninger end hvad jeg får midt på
dagen, så der er rimelig stor forskel alt efter om der er belastning
eller ej.

Flemming

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 19-05-02 06:25

kære trianh

er du tilfreds med svaret ? så vær sød og godkend det ?
hvis flere spørgsmål til ovenstående er jeg dig gerne behjælpelig spørg løs

Godkendelse af svar
Fra : trianh

Dato : 19-05-02 08:26

Tak for svaret Flemming Joensson.

Jeg har hele tiden testet med tptest.exe fra
www.tst.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-05-02 21:43

"Flemming Joensson" <joensson@fjerndette.blob.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns9213D11A7F8joenssonblobdk@130.225.247.90...
>
> Med ADSL er du garanteret den hastighed i og med det kun er dig der
> sidder på forbindelsen.

Forkert, du er ikke garanteret noget som helst omkring hastighed på en
ADSL.

> Med kabelmodems er der vist ikke nogen der
> garanterer hastigheden i hvert fald ikke særlig præcist idet man deler
> med alle andre kabelbrugere på det segment om en fælles båndbredde.

Det er korrekt at datatransmission (Internet) over et kabel-TV net er et
delt medie, men det har da overhovedet intet at gøre med at en bruger ikke
får en given hastighed ved overførsel af data.

> Nogle gange er man højt oppe og andre gange længere nede.

Sådan er det også med ADSL. Hvis du f.eks. har en 512/512 Kbit/s ADSL
forbindelse, og du henter data fra mig, som kun har en 256/256 Kbit/s ADSL
forbindelse, så får du da ikke den fulde udnyttelse af din forbindelse, og
det har da absolut intet at gøre med at det er en ADSL forbindelse, men det
faktum at min forbindelse er langsommere end din.

> Jeg har selv stofanet og 95% af tiden hvor jeg er online får jeg ca.
> 1000 kbit/s.

Ja, igen hvis du henter fra en server, som kan levere den hastighed til
dig.

Stofanet har umiddelbart valgt ikke at begrænse brugerne i up/down
hastighed, sådan som andre udbydere gør.

Jens

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-05-02 21:44

On Sat, 18 May 2002 23:16:57 +0000 (UTC), Flemming Joensson
<joensson@fjerndette.blob.dk> wrote:

>Hvad bruger du til at teste din hastighed med?
>Prøv eventuelt TPTEST.EXE fra www.TST.dk (telestyrelsen).

Den har jeg lige hentet, og slået firewall fra, men jeg kan ikke få
den til at måle modtagehastigheden, nogen der har et bud på hvorfor
ikke?

--
news.milli.dk er nu åben for RO på tcp120,
det vil snart blive muligt at poste
hvis man har et BrugerID

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-05-02 21:55

On Mon, 20 May 2002 22:43:17 +0200, "Jens"
<jjonsson@_NOSPAM_get2net.dk> wrote:

>Sådan er det også med ADSL. Hvis du f.eks. har en 512/512 Kbit/s ADSL
>forbindelse, og du henter data fra mig, som kun har en 256/256 Kbit/s ADSL
>forbindelse, så får du da ikke den fulde udnyttelse af din forbindelse, og
>det har da absolut intet at gøre med at det er en ADSL forbindelse, men det
>faktum at min forbindelse er langsommere end din.

Du har ikke forstået meningen med det læste.

Med en ADSL linie er du garenteret båndbrede mellem dig og centralen,
fra centralen og ud til og med den server du vil hente/sende data
fra/til er delt, og du er derfor ikke sikker på at få fuld udnyttelse
at din båndbrede helt ud til serveren.

Med antennekabelinternet side du på en delt linie allerede fra dit
kabelmodem.

Ved ikke om du så forstår forskællen nu?

--
news.milli.dk er nu åben for RO på tcp120,
det vil snart blive muligt at poste
hvis man har et BrugerID

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-05-02 22:44

"Ivar Madsen" <news-12-04-02@milli.dk> skrev i en meddelelse
news:iaoieuc7eft7ob01vjsm56v29s03mfiumn@4ax.com...
> On Mon, 20 May 2002 22:43:17 +0200, "Jens"
> <jjonsson@_NOSPAM_get2net.dk> wrote:
>
> >Sådan er det også med ADSL. Hvis du f.eks. har en 512/512 Kbit/s ADSL
> >forbindelse, og du henter data fra mig, som kun har en 256/256 Kbit/s
ADSL
> >forbindelse, så får du da ikke den fulde udnyttelse af din forbindelse,
og
> >det har da absolut intet at gøre med at det er en ADSL forbindelse, men
det
> >faktum at min forbindelse er langsommere end din.
>
> Du har ikke forstået meningen med det læste.

Korrekt, ikke hvis der menes det som står nedenfor.

> Med en ADSL linie er du garenteret båndbrede mellem dig og centralen,
> fra centralen og ud til og med den server du vil hente/sende data
> fra/til er delt, og du er derfor ikke sikker på at få fuld udnyttelse
> at din båndbrede helt ud til serveren.
>
> Med antennekabelinternet side du på en delt linie allerede fra dit
> kabelmodem.
>
> Ved ikke om du så forstår forskællen nu?

Jeg kender godt den tekniske forskel på ADSL og kabel-modem forbindelser.
Det fremgik ikke særligt tydeligt at det var ovenstående man mente med det
første indlæg.

Jens

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-05-02 23:40

Ivar Madsen <news-12-04-02@milli.dk> wrote in
news:ntnieu4jtt8vg6h5g7mj6vvs07lq4tkrb8@4ax.com:

> On Sat, 18 May 2002 23:16:57 +0000 (UTC), Flemming Joensson
> <joensson@fjerndette.blob.dk> wrote:
>
>>Hvad bruger du til at teste din hastighed med?
>>Prøv eventuelt TPTEST.EXE fra www.TST.dk (telestyrelsen).
>
> Den har jeg lige hentet, og slået firewall fra, men jeg kan ikke få
> den til at måle modtagehastigheden, nogen der har et bud på hvorfor
> ikke?
>

Jeg kan kun få den til at måle modtagehastigheden hvis jeg bare klikker
start med det samme programmet er startet op (den tester så helt fra
56kbit/s op til din hastighedsgrænse er nået). Hvis jeg går ind i
avanceret og beder den om kun at måle modtagehastighed så virker det
ikke.

Flemming

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-05-02 23:43

Ivar Madsen <news-12-04-02@milli.dk> wrote in
news:iaoieuc7eft7ob01vjsm56v29s03mfiumn@4ax.com:

> On Mon, 20 May 2002 22:43:17 +0200, "Jens"
> <jjonsson@_NOSPAM_get2net.dk> wrote:
>
>>Sådan er det også med ADSL. Hvis du f.eks. har en 512/512 Kbit/s
>>ADSL forbindelse, og du henter data fra mig, som kun har en 256/256
>>Kbit/s ADSL forbindelse, så får du da ikke den fulde udnyttelse af
>>din forbindelse, og det har da absolut intet at gøre med at det er
>>en ADSL forbindelse, men det faktum at min forbindelse er
>>langsommere end din.
>
> Du har ikke forstået meningen med det læste.
>
> Med en ADSL linie er du garenteret båndbrede mellem dig og
> centralen, fra centralen og ud til og med den server du vil
> hente/sende data fra/til er delt, og du er derfor ikke sikker på at
> få fuld udnyttelse at din båndbrede helt ud til serveren.
>
> Med antennekabelinternet side du på en delt linie allerede fra dit
> kabelmodem.
>

Tak til Ivar for lige at forklare min forklaring
Jeg mente det som Ivar skrev - og troede egentlig at det fremgik af
snakken om hastighederne, men det gjorde det jo så ikke alligevel - min
fejl jeg skulle have nævnt at det var fra kunde til ISP/central der var
tale om.

Mvh
Flemming

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 26-05-02 18:29

> >Prøv eventuelt TPTEST.EXE fra www.TST.dk (telestyrelsen).
>
> Den har jeg lige hentet, og slået firewall fra, men jeg kan ikke få
> den til at måle modtagehastigheden, nogen der har et bud på hvorfor
> ikke?

Svar: Du skal slå HOSTMAPPING/NAT til i din router. Dette giver
uhindret adgang for en pc på dit netværk.
Hvis du har en Speedstream 2601 router er det specielle
inetaplikationer i setup.

Håber det hjælper mvh torben777

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-06-02 14:02

"trianh" skrev d. 18-05-02 22:17 dette indlæg :
> Hej til alle
> Før havde jeg ADSL cybercity med 256/128 hastighed, ingen problems.
> Men nu skifter jeg til Galnet Cable modem med hastighed 1024/256, men
> hver gange jeg måler min speed så får jeg download speed kun omkring
> kbit/s.
> Jeg har prøvet at måle med forskellige programs giver det sammen, dvs
> omkring
> 600 kbit/s. Jeg har ringet og snakket med Galnet kontor og får at vide
> at jeg aldrig
> kan få til max speed, er det rigtigt? er det fair nok når jeg har
betalt
> for det speed
> som jeg vil men ikke får den op til? er der nogle af jer har abonnemt
> hos galnet cable
> modem? har I det samme problems?
> (Jeg fik altid speed 256 hos cybercity)
> Tusind tak for svarer fra jer.
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"

HEJ

Jeg er også kunde af galnet.dk. Jeg kender en metode, hvor man kan
tjekke, om det er den hastighed de lover og kan bruges på motorola modem
sb4100E.

Man kan uncap modemet, det er ulovligt, og hellere ikke muligt hvis
internet udbyderen kan sin lektie. Fordi hver gang du tænder for
computeren eller modemet, så vil dit modem hente en fil fra udbyderen,
som begrænser din hastighed. Galnet har taget højde for den hastigheds
spild ved at give os en højere download og upload hastighed, ved en
512/256 forbindelse har de sat det til 768/356 i download og upload. Ved
en hastighed, som 1024/256 burde du have noget der er over 1024/256 når
du tjekker din hastighed.

Få en fast ip, så vil du en få højere hastighed, fordi du ikke er
beskyttet af galnets firewall, MEN der er fare for, at andre kan hacke
din computer, fordi du er sat udenfor deres firewall, så skaf dig en
firewall som zonealarm eller blackice.

Gå her http://www.iggyz.com/AdvDiag.html og hent en fil kaldet "tcniso
step 1 info & screen shot" og kun denne fil, der er andre filer, men det
kan ikke anbefales, at du henter dem, for du risikere at ødelægge dit
modem. I programmet skal du ved "host ip" skrive 192.168.100.1,
programmet henter så filen, og du kan så kigge på download cap og upload
cap for at se hastigheden i bit/sek. Der vil komme en WARNING og du skal
vælge NO, husk du skal kun tjekke din hastighed og ikke uncap dit modem,
hvis galnet finder ud af, at du har ændret ved downloade hastigheden,
vil du blive smidt ud.

ADVARSEL

Jeg tager intet ansvar for hvad du gør ved dit modem, og du handler
under eget ansvar. Hvis du bruger andre programmer kan du risikere at
ødelægge dit modem, så lad vær, hvis du ikke ved hvad du gør, og ikke
har forstået oplysningerne. Det skrevne tjener kun til oplysning, jeg
kan ikke holdes ansvarlig for hvad andre personer bruger disse
oplysninger til eller hvis de på nogle måder beskadiger deres udstyr.

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"