/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Kan IDE-kablet monteres omvendt
Fra : akselbo
Vist : 473 gange
50 point
Dato : 15-04-04 10:00

de nyere IDE-kabler er blå hvor det skal sidde i bundkortet - grå hvor HD-slaven sidder - sort hvor HD-master sidder ...
Da det vil lette montering af flytbar disk i skuffe er mit spørgsmål om noget hindrer ´omvendt´ montering af kablet således at den sorte ende sidder på bundkortet

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 15-04-04 10:22

Det mener jeg ikke skulle have nogen betydning Men du kan da bare prøve og virker det ikke kan du så bare vende det for hvis det ikke må kunne vendes forkert havde man jo lavet forskellige stik i enderne
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-04-04 10:31

Er der tap midt på stikket kan det ikke vende forkert.
Vender du rundt på kablet så hold øje med i hvilken side kablet har en farvet ledning - den skal vende samme vej. De to IDE stik på bundkortet kan vende hver sin vej (se efter hak midt på)
Sætter du HD eller andet som master eller slave er rækkefølgen på fladkablet ligegyldeig.
På HD eller HD-skuffeholder skal den farvede ledning vende hen mod strømkablet.
Det blå stik på bundkortet er til IDE primary - HD med C-drev
Emesen
Hvis det er uforståeligt så spørg igen.

Accepteret svar
Fra : JensT

Modtaget 50 point
Dato : 15-04-04 12:13

Nogle IDE kabler har udstandset en tråd mellem master og slave stik. Sådanne skal have master på første stik og slave på andet stik.

Kabler hvor all ledninger er gennemført kan vendes og påsættes efter "behov" blot skal pin 1 ledningen fra bundkort følge til pin 1 på begge drev.

mvh
JensT

Kommentar
Fra : diskofis

Dato : 24-04-04 00:04

en lille hjælpende hånd mht ide kabler hvis du blot husker:

1 den røde tråd altid skal sidde ved ben 1 på så vel bundkort som hardware
2 den første udtag på ide kablet er til master enhed og den anden er til slave
3 check om jumberen på hardwaren er placeret rigtigt i forhold til den ovenstånde

dette skulle være en stor hjælp selvfølgelig er det også vigtigt at bios er sat til auto
på den/de ide porte de arebjdes med så kan bagefter selv justere det sådan at din pc
ikke skal stå og søge efter hardwaren, hver gang din pc startes/ genstartes

diskofis

Godkendelse af svar
Fra : akselbo

Dato : 24-04-04 09:15

Tak for svaret JensT, emesen og diskofis.