/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Nyt realkreditlån
Fra : Vatos
Vist : 471 gange
50 point
Dato : 15-04-04 08:59

Hej

Min kæreste og jeg skal i banken i dag og tale om hvilket realkreditlån vi gerne vil have til vores nykøbte hus.

Det bliver via Totalkredit.

Hvad er anbefalingen lige nu og hvorfor ?

Min bankrådgiver sagde for 14 dage siden at vi skulle vælge et fastforrentet 5% lån, og for en måned siden sagde hun et boligxlån med renteloft.

Er der nogen som kan komme med lidt input jeg kan bruge inden mit møde i eftermiddag?

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : philipf

Dato : 15-04-04 10:01

Det er jo smag og behag vil jeg mene. 5% obl. lån ved du hvad du skal betale hver måned i 30 år.
Tager man flexlån "satser" man en smule, da renten jo går op og ned. Men det er selvfølgelig også
vigtigt til hvilken kurs i kan trække lånet hjem på.
Der er kommet 4% lån, men desværre er kursen d.d. på 91,41......

Jeg selv vil tage halv flex og halv obligation, når vi i løbet af sommeren skal handle hus.

Accepteret svar
Fra : ellebye

Modtaget 50 point
Dato : 15-04-04 10:02

For kort tid siden ca. 14 dage, ville jeg have valgt rentetilpasningslån, da meget tydede på, at renten ville falde yderligere, og derved åbne mulighed for 4 % obligationslån.
Der er dog noget der tyder på, at opsvinget i usa kommer hurtigere end forventet, og hvis det sker, vil det helt sikkert føre til renteforhøjelse i usa, med deraf afsmitning på det danske marked.
Herfor er der ikke noget der lige nu tyder på en rentenedsættelse, eller kursstigning af 5 % obligationerne, så i dag ville jeg vælge 5 % fastforrentet lån.

Håber du forstod lidt af det. Ellers spørg igen.

----------------------------
Det du/I skal spørge banken om er, hvor stor sandsynligheden er at der inden for en kort horisont bliver udstedt 4 % fastforrentet obligationslån. Hvis jeres bankrådgiver siger at sandsynligheden er ret lille bør I tage et 5 % lån.

Rentetilpasning er godt hvis man har en rimelig friværdi i huset, ellers skal man ikke tage det, men et fastforrentet lån.

Det er så helt op til jeg selv, om I vil benytte jer af muligheden for at gøre de 10 år afdragsfrie.

ellebye

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 15-04-04 10:04

Hvilken kurs er den bedste for et 5 % ? Lige nu ligger den på 97,65, men hvad betyder det hvis den falder eller stiger ??

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 15-04-04 10:04

PS! Flexlån har ikke den store betydning i dag, hvor renten trods alt er rimelig lav.

Kommentar
Fra : philipf

Dato : 15-04-04 10:06

Den bedste kurs på et 5% er 99,99
Så tæt på 100 når du skal handle.
Jo lavere jo mere skal du låne kan man i princippet sige......

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 15-04-04 10:06

Jeg bliver tiltrukket af rentetilpasning med renteloft. Det betyder at renten lige nu er ca. 2,6 % og renteloftet er 6,4 %. Dette gælder indtil 2008 hvor der skal "genfohandles".

Hvordan er dette lån iforhold til 5 % ???

(Det er godt nok et svært emne...... *s*)

Kommentar
Fra : philipf

Dato : 15-04-04 10:08

Igen du kan ikke forudsige hvad der sker i 2008. Hvis renten er høj skal du betale mere.
Ved et 5% fastlån ved du hvad du skal betale i de næste 30 år.

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 15-04-04 10:09

Ok, hvad sker der ved et fastforrentet lån hvis nu renten stiger eksplosivt? til 15% ??

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 15-04-04 10:10

Hvis kursen stiger betyder det blot, at obligationsrestgælden bliver større, hvilket kun har betydning når man enten vil konvertere et lån eller betale lånet ud kontant.
Med hensyn til afdraget har det ingen betydning, men selfølgelig skal der optages et højere eller lavere lån afhængig af kursen.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 15-04-04 10:12

Hvis renten skulle stige til 15% så skynd dig at tage 5 % lånet.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 15-04-04 10:13

Men hvis dette skulle ske, har det ingen betydning hvis du har de 5 % fastforrentede lån.

Kommentar
Fra : philipf

Dato : 15-04-04 10:13

LOL da ellebye

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 15-04-04 10:13

Jeres anbefaling vil være: 5 % fastforrentet obligationslån.

Hvor lav skal kursen være før man ville anbefale noget andet ?

PS: Det er sgu god hjælp det her !

Kommentar
Fra : philipf

Dato : 15-04-04 10:16

Kommer an på hvor meget du skal låne....
Men hvis kursen nærmer sig du 60 ville jeg vælge noget andet

Den ligger på ca. 97 hvilket er en rimelig kurs vil jeg mene......

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 15-04-04 10:16

Det er svært lige at svare på, men hvis kursen falder betyder det at renten stiger, så igen ville jeg også anbefale de 5 % nuværende.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 15-04-04 10:18

Helt enig, og der ER en sandsynlighed inden for de næste par år at kursen vil falde og derved med en stigende rente, det afhænger helt af inflationen i danmark.

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 15-04-04 10:27

Vi skal låne ca 1.2 mill

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 15-04-04 10:36

Jeg vil forslå jer at tage de 5% fastforrentede lån, det er helt afgjort det bedste for nye huskøbere at tage et fatsforrentet frem for flex eller rentetilpasning.
Det I ved er hvad jeres husleje bliver de næste 30 år, så man kan lægge et rigtigt budget.

Jeg har personligt et 1 årigt rentetilpasningslån på ca. 2,4 %, men at tage et sådant bør/skal man have en hvis friværdi i huset hvis man senere, hvis renten skulle stige, til at omlægge til et fastforrentet.

Pt. er kursen køb : 97,5 og salg : 97,42 for 5 %, bedre gives ikke pt.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 23-04-04 00:38

Hvordan gik jeres samtale med banken ? Jeg går stærkt ud fra, at de rådede jer til at optage et 5 % realkredit lån, som alt taget i betragtning er det mest sikre.

Kursen er pt. også rimelig når obligationerne skal sælges.

Herudover kan det tænkes, at usa senere på året sætter renten op og det vil umiddelbart føre til hørere rente her i euruland, så der er intet der tyder på en yderligere kursstigning der kunne medføre åbning for 4 % lån.

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 23-04-04 08:10

Faktisk blev det til et boligxlån med renteloft på 6.44 %, hvor rente lige nu er 2.6%. Det vi "tjener" i forhold til et fastforrenten bruges til at afdrage på boliglånet, så dette får en løbetid på ca. 5½ år istedet fro 20 år.

En anden grund til at vi valgte dette lån var mulighederne for omlægning (det koster under 10k at omlægge) og når vi spare ca 1000 kr pr måned med et boligxlån er dette hurtigt tjent ind. Desuden er hovedstolen mindre på grund af kurstabet ved et fastforrentet lån.

Alt dette lød fornuftigt i mine øre......

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 23-04-04 09:03

Her er lige en oversigt på fordele/ulemper ved Bolixlån:

-------------------------------------------------------
Renten tilpasses hvert halve år
Obligationsrenten på BoligXlån tilpasses hvert halve år, og den kan således både stige og falde.
Obligationsrenten er 2,6716% frem til 30/06 2004 og rentetilpasses næste gang den 5. sidste bankdag i juni måned.

Hvad sker der, når BoligXlånet udløber?
Den 1/1 2008 udløber de nuværende obligationer, og lånet refinansieres med nye lignende obligationer. Den nye obligationsrente vil så svare til markedsrenten på det tidspunkt.

Start det rigtige sted
Når du optager et lån med variabel rente, skal du være opmærksom på, om din privatøkonomi er solid nok til at klare stigninger i terminsydelsen som følge af en rentestigning.
--------------------------------------------------------------

Jeg håber jeres bank har gjort jer bekendt med disse forhold, omkostningerne på de 10K er for så vidt rigtig, men er af mindre betydning i forhold til et eventuelt kurstab I må få i 2008. Det skal I lige være opmærksom på.

Jeg tror ikke at renten kommer op på de 6-7 % indenfor 5½ år, så skal der da en gevaldig inflation til, men 4-5 % er ikke urealistisk, så I kommer til at sidde rimelig godt de næste 5 år. Det eneste I skal huske på er at spare det op I tjener, for det første fordi jeres rente er flexibel, kan i værste fald gå op til de 6,44 %, og fpr det andet når lånet udløber i 2008, her vil et obligationslån uværgerligt føre til at man "æder" af friværdien. Noget andet jeg ikke forstår jeres bank har fortalt jer er, at hvis renten stiger vil det automatisk medfører en sænkning af huspriserne, så man kan risikere at huset om 5 år, reelt er mindre værd end i dag.
Jeg håber jeres bank har rådgivet jer omkring ovenstående, og hvis den har og I kender diverse ricisi kan jeg kun ønsker jer al mulig held og lykke med huset.

Mvh
Ellebye

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 23-04-04 10:03

Vi ved godt at vi løber en risiko, omend ikke så stor. Alle vores beregninger omkring budget er gjort udfra et 5% lån, så vi har luft i budgettet.

At rentestigning betyder et fald i huspriserne er vel ikke noget der komme an på lånet, det er vel helt generelt.

En anden ting som vi er opmærksomme på er at man ikke har et lån i 30 år, man vil under alle omstændigheder omlægge sine lån flere gange i løbet af 30 år.

Kommentar
Fra : philipf

Dato : 23-04-04 11:20

Et fald i huspriserne betyder jo evt. friværdi bliver mindre.
Ja det er nok rigtigt. De fleste vil nok omlægge deres lån i løbet af 30 år........

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 23-04-04 19:10

Det er som sådan rigtigt hvad >philipf anfører, blot med den undtagelse, at man nok ikke ønsker at omprioriterer hvis renten skulle gå op.
Huspriserne er skruet meget op for tiden, netop på grund af de billige lånemuligheder, men skulle, dog mod forventning men alligevel, huspriserne falde så meget at selve den offentlige vurdering ville gå ned, så vil mange lige pludselig sidde med en gæld der overstiger den magiske lånegrænse på 80 % af vurderingen, så er der simpelthen ingen mulighed for omprioritering, da friværdien helt er væk.

Jeg håber ikke at dette på nogen måde lyder som et skrækseminar, men alligevel skal realiteterne tages med i vurderingen, da ingen forestiller sig, at den lille rente vil fortsætte mange år endnu.

Godkendelse af svar
Fra : Vatos