/ Forside/ Karriere / Offentlige / Selvangivelse / Spørgsmål
10  Busken 360
Kan jeg trække kørsel på ca 75 km fra i ~
Fra : PaoloPernille
Vist : 9106 gange
35 point
Dato : 14-04-04 22:13

Da jeg bor ca. 37 km væk fra Gymnasiet, er det da muligt at trække kørseslpenge fra i skat.
min alder er 20.
Og jeg bor i egen lejlighed..

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 14-04-04 22:15

Nej - det er det ikke.

Studerende har ikke mulighed for kørselsfradrag.

mvh Berpox

Kommentar
Fra : Thomas26

Dato : 14-04-04 22:17

Hej

Ja det kan du godt. Fra 0-24 km er der ikke noget at hente, men derover er den god nok. Dvs. at du kan trække 26 km fra hver dag. 13 km. hver vej.

Venlig hilsen Thomas

Kommentar
Fra : Thomas26

Dato : 14-04-04 22:18

berpox skrev:Nej - det er det ikke.

Studerende har ikke mulighed for kørselsfradrag.

Lige med hensyn til Studerende, ved jeg ikke om man kan, så jeg tror på Berpox.

Med venlig hilsen Thomas

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 14-04-04 22:19

Hmm ka det nu også passe hvor står at studerende ikke må det jeg mener da godt de kan trækkes fra eller man kan få tilskud til offentlige transportmidler
Mvh Sune

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 14-04-04 22:20

Nej Thomas - man er ikke lønmodtager som gymnasielev.

Kun kørsel til og fra arbejde kan trækkes fra.

http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=130748

Citat
Arbejdspladsen skal være indtægtsgivende for at give ret til befordringsfradrag. Transport til et uddannelsessted giver derfor normalt ikke ret til befordringsfradrag. Tilsvarende kan arbejdsløse ikke få fradrag for befordring til arbejdsformidlingen, og civile værnepligtige kan ikke få fradrag for befordring til tjenestestedet. Transport til et sted, hvor der modtages efteruddannelse som led i arbejdet, giver dog ret til befordringsfradrag. Det samme gør lærlinges transport til lærepladsen.

mvh Berpox

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 14-04-04 22:26

HVIS det var muligt var det (37x2)-24 = 50 km/dgl der kunne trækkes fra - men altså kun HVIS! Og hvis man læser mit link/citat så skal der sikkert særdeles gode argumenter til hvis man mod sædvane skal opnå fradrag som studerende.

mvh Berpox

Kommentar
Fra : Lexi

Dato : 14-04-04 22:28

Rigtigt berpox - man skal være tilknyttet et arbejdssted.
Studerende der er i praktik, kan derfor godt få kørselsfradrag, men kun imens de er i praktik.

Kommentar
Fra : gewir

Dato : 14-04-04 22:29

Til PaoloPernille

Prøv at se på denne side

http://unge.toldskat.dk/start.asp

Hilsen
Hans/Hvidovre

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 14-04-04 22:33

Lexi> mon ikke det kræver at det er lønnet praktik ?

mvh Berpox

Kommentar
Fra : swarn

Dato : 14-04-04 22:35

Prøv at se min tråd 22:29
swarn

Kommentar
Fra : binky

Dato : 14-04-04 22:35

berpox har ret
mvh
binky

Kommentar
Fra : binky

Dato : 14-04-04 22:39

Hvis du kan lave en B-indkomst, i nærheden af hvor du går i skole, kan du trække kørsel fra. Det vil godt nok vedrøre din SU, men måske kan det betale sig. Hvis du bare kan dokumentere en B-indkomst, som gerne må være lille, for du betaler fuld skat af den, så mener jeg du kan overføre kørsel dertil. Spørg dit skattekontor.
mvh
binky

Kommentar
Fra : Lexi

Dato : 14-04-04 22:43

berpox
Jo - det kræver at det er lønnet

PaoloPernille
Du kan læse mere her: http://www.skat.dk/publikationer/udgivelser/1480/1485/
Ca. halvvejs nede på siden står der noget om befordring.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 14-04-04 22:44

>swarn - hvad skulle det hjælpe? Der står sådanset det samme:

Citat
Befordringsfradrag

Hvis du har langt til arbejde .....bla bla bla
...

Der gives ikke befordringsfradrag frem og tilbage fra uddannelsessted.

Men ellers er det da en fin side du henviser til - måske lidt lettere tilgængelig for skatte-nybegyndere end www.toldskat.dk

mvh Berpox

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 14-04-04 22:59

>Binky - det er stadig en A-indkomst hvis den kommer fra en arbejdsgiver (man afleverer sit skattekort)

B-indkomst er:
Citat
B-indkomst/B-skat:

B-indkomst er indkomst, der ikke er blevet betalt skat af ved udbetalingen. Det kan være honorarer eller overskud af selvstændig virksomhed og renteindtægter. Denne indkomst skal du betale B-skat af. B-skatten opkræves normalt i op til 10 rater på indbetalingskort, som du modtager fra ToldSkat. For nogle skatteydere indregnes B-skatten dog i trækprocenten.

mvh Berpox

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 15-04-04 00:01

Vil også lige kommentere Binky´s. Har selv taget undervisningstimer, mens jeg læste på teknikum. Forsøgte (naturligvis) også at bruge det lønnede hverv som undskyldning for at trække transport fra. Skattevæsenets vurderer på, hvad der er dit hovederhverv (altså at læse og få SU) - timerne gav godt nok - men altså NADA kørselsfradrag til studerende.

Erling

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 35 point
Dato : 19-04-04 08:45

PaoloPernille - jeg håber du fik svar på dit spørgsmål. Det er IKKE muligt at få befordringsfradrag i forbindelse med uddannelse.

Kunne du ikke være sød at lukke spørgsmålet ved at acceptere et svar?

mvh Berpox

Godkendelse af svar
Fra : PaoloPernille

Dato : 27-04-04 20:47

Tak for svaret berpox.