/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
hvorfor kaster min hund op?
Fra : binky
Vist : 5454 gange
50 point
Dato : 13-04-04 23:30

Jeg har for 1/2 år siden overtaget en 8 år gammel labradorhun.hund. Den er vant til at være sofahund, og det har den fået lov til at blive ved med, men den er vant til at have foder stående døgnet rundt; ikke fordi den spiser overvældende meget, det skal bare stå der. Nu er problemet, at hver morgen og somme tider også om natten, så kaster den op. Noget tykt slim. Den hoster ikke, og dens afføring er i orden, og der er ikke orm i noget af det. Den startede med det for ca. 1 md. siden, og jeg har prøvet forskelligt hundefoder med interval imellem, så den kunne vænne sig til det, og den har ikke fået tyggeben eller andet, siden den begyndte at kaste op. Den har aldrig fået P-sprøjter, men den har nogle store fedtknuder, men det kan da ikke have indflydelse på det. Den går i vores have, og ellers i snor. Er der nogen, der kan hjælpe med det?
mvh
binky

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 13-04-04 23:47

Hunde kan uvist af hvilke grunde godt lide græs og spiser det. Det får dem til at kaste op. Der er skrevet en del teorier om hvorfor, men det kan have noget at gøre med en naturlig regulering af deres mave- tarmsystem.

Så ingen grund til bekymring, det gør stort set alle hunde, også min egen som ikke r mere end 7 måneder, og ellers har det fint.

Kommentar
Fra : krakgt

Dato : 13-04-04 23:47

Ligesom vi mennesker skal til læge engang imellem, så skal være kældedyr det også. Der er nogle dyrlæger som tager ud i hjemmet mod et mindre gebyr. Alt andet lige er det god ide at få fat i en dyrlæge som kan lytte på lunger etc. det behøver ikke være noge alvorligt, men hunden er jo trods alt 64 år gammel ~ så mit råd det er at tage en snak med dyrlægen. Jeres hund skulle jo gerne have en 4 - 5 år endnu
mvh
krakgt

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 13-04-04 23:53

Her kan du læse lidt mere om hunde og græsspisning.

http://www.hunde-info.dk/page46.shtml

ellebye

Kommentar
Fra : binky

Dato : 14-04-04 00:05

Jamen, hvis hunden spiste græs skulle den da også kaste det op. Det gør den ikke. Kan det være noget psykisk, tror I. Den er tryg, når vi er der, og den kan gå i soveværelset til os om natten, men sover alligevel i sofaen. Ellers er den ligeså frisk som en hvalp, virker slet ikke syg. Men vi må nok til dyrlæge med den, for den skal gerne holde mange år. Det er en af den slags hunde, der aldrig får overballance, for tyngdepunktet sidder absolut ikke oppe i toppen, men sød det er den.
mvh
binky

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 14-04-04 00:05

Vores 7 år gamle Tervueren, havde samme symtomer!
Først brækkede han sig en gang imellem, men det udviklede sig til daglig og da han ikke længere spiste op, var der noget galt!
En røntgen undersøgelse og efterfølgende operation, viste kræft i mavesækken.
Han sov ind på operationsbordet

Gert

Kommentar
Fra : binky

Dato : 14-04-04 00:12

g_h
Jer har selv haft en Tervueren. Belgisk hyrdehund og en dejlig hund. Jeg håber ikke, det er det samme, der er galt med min "Hund", ja det hedder den, for det er noget med intelligens, som den ikke er belastet af. Hvor hurtigt udviklede din hund sygdommen?
mvh
binky

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 14-04-04 00:12

Der står også i linket at det kan være tegn på maveproblemer, så helt klart et godt råd at tage til dyrlægen, som alt andet hellere en gang for meget.

Og til g_h er det trist at høre, al for ung en alder for en hund, og uanset hvor længe man har haft en, kan det ikke undgåes at man trods alt kommer til at holde utroligt meget af sådan "kammerat".

Kommentar
Fra : binky

Dato : 14-04-04 00:24

Jeg må til dyrlægen, for når det er min hund, er det også mit ansvar.
Jeg skulle bare lige høre, om nogen havde prøvet noget lignende, og det har g_h, så det er ikke gode tegn. Jeg havde nok håbet at høre om hunde, der havde haft noget lignende forbigående. Jeg vil bare håbe, min hund bliver rask igen.
mvh
binky
Jeg lader lige spørgsmålet stå åbent til i morgen, hvem ved, hvad der kan ske?

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 14-04-04 00:29

ellebye har ret!! Det er ganske naturligt for hunden at spise græs og så brække sig bag efter. Den gør det for at rense sit spiserør for f.eks. hår eller andre generende ting.
Selvfølgelig kan hunden også være syg,men i dette tilfælle tror jeg det ikke,prøv at se efter om hunden ikke æder græs,når den går allene i haven.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 14-04-04 00:30

Jeg kan kun sige at det gør min hund også, men den virker ellers glad og upåvirket, undtagen at den brækker sig når den har spist græs.
Og linket for kun at meddele at det ikke nødvendigvís behøver at hunden fejler noget, men igen hellere besøge dyrlægen en gang for meget.

Kommentar
Fra : krakgt

Dato : 14-04-04 00:32

Hej Binky

Det behøver ikke være kræft, der kunne jo også være noget andet som generer hunden, men sørg for så hurtig som det er dig mulig at få hunden til læge

mvh

krakgt

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 14-04-04 05:58

"Rambo" var ellers en glad belgier og virkede også upåvirket af sygdommen!
Han kunne løbe livet af alle de andre hunde, vi mødte på marken, hvor de kunne løbe frit!
Jeg vil tro, der gik to til tre måneder, fra vi bemærkede, han brækkede sig ofte, til vores sidste tur til dyrlægen!!
Vi troede også først, det var fordi han spiste noget græs.
Derefter et eller andet, der generede han, som evt. sad fast i maven på ham!

Gert

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 14-04-04 07:33

Drikker hun meget, har du taget hendes temperatur? Hvorofte tisser hun. Har hun ondt, hvis du trykker hende under bugen. I hendes alder vil jeg altid tænke livmoderbetændelse som noget af det første.
Det næste jeg kommer til at tænke på er mavekatar, idet du siger, at det er slim hun kaster op. Men det plejer nu også at kunne ses på afføringen, altså slimen.

At en hund kaster op i ny og næ, betyder ikke specielt noget, men at det er hver dag og sommetider om natten, så er der noget galt med hende.

Altså som du selv er inde på, du må til dyrlæge med hende. Men prøv lige at tage hendes temperatur. Den skal være 38,5.

Kommentar
Fra : louise12345

Dato : 14-04-04 08:25

Hej Binky
Vores hund har gjort det samme engang. Hver dag vi kom hjem fra arbejde, lå der en ordentlig gang bræk på gulvet. Vi var til dyrlæge med den, men de kunne intet gøre, dvs. den fejlede intet.
Derefter fik den havregrød hver morgen i nogle mdr. med godt resultat.
Hunden lever stadig.
Mvh. Louise

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 14-04-04 12:47

Hej

Nu ved jeg ikke hvornår du har fået en tid hos dyrlægen. Men indtil du kommer afsted, kan du lade din hund faste 1 døgn og give hende adgang til frisk, kogt, afkølet vand. Derefter kan du byde hende ris uden salt, kogt i ca. to timer evt. med kogt kylling eller torskerogn i. Dette er en meget skånsom kost som jeg giver min hund hvergang der er et eller andet knas med maven. En tommelfingerregel siger om kost til hunde med maveknas: let og lyst (ris, torskerogn, pasta evt., kylling etc.), lidt og ofte.

Tag ikke sorgerne på forskud; det kan handle om en lille bitte ting, som forkerte bakterier i maven, orm (selvom du ikke har bemærket nogle) etc. Hvornår har du sidst givet hende en ormekur?

Jeg ønsker dig held og lykke!

Vh. vildskud

Ps. normal-temperaturen hos hunde, ligger på mellem 38 - 39!!

Kommentar
Fra : binky

Dato : 14-04-04 20:51

qfha
hun har ikke ondt, tværtimod optræder hun, som om hun var hvalp. Men hun spiser ikke så meget af sit fuldfoder mere, derimod tigger hun mad, måske, fordi det vi spiser, lugter bedre. Det får hun bare ikke. Det er jo nødvendigt at indkredse, hvad hun spiser, hvis der kunne være en årsag der. Hunden er dum som en dør, men alligevel elsker jeg den. Det har jo ikke været dens valg at bo´her, så jeg vil jo gøre alt, hvad jeg kan for dyret.
mvh
binky

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 14-04-04 21:42

Jamen det var da rart at høre at den ikke fejler noget, men som sagt er det et ganske almindeligt kendt "problem" hvis man kan kalde det for det.
Skal lige sige at min kun er 7 måneder så den ikke kun opfører sig som en hvalp, det er den stadig, og det hjælper også at skifte foder jævnligt. Vi andre ville måske også blive trætte af at få hakkebøffer hver dag.

ellebye

Kommentar
Fra : binky

Dato : 14-04-04 22:10

ellebye
Hvis der ikke var noget galt med hunden, der er 8 år, ville jeg jo ikke stille spørgsmålet. Den brækker sig stadig, og det er der for, det er nødvendigt at finde ud af, om der er noget, den ikke kan tåle.

Hvis det var din hund, der kastede op i din sofa om natten eller på gulvtæppet om morgenen, så ville jeg da gerne høre dig sige,

"det er da rart, den ikke fejler noget"

Muligvis ikke et problem for dig, men du kan tro, jeg har et problem, for det er synd for hunden.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 14-04-04 22:24

Jamen det gør vores hund, det gør den næsten hver dag og jeg kan ikke forhindre den i at spise græs, den ligefrem elsker det.
Omvendt er der intet der tyder på at der er noget i vejen med den, den spiser både sit eget foder og tigger og får også noget af det mad vi selv spiser.

Vi har da også spurgt vores dyrlæge, som kun kan bekræfte at man kan ikke gøre noget, kun ved at udelukke den fra at komme ud, og hvis den endelig skulle spise græs fordi den har maveproblemer, er det kun godt at den kan brækker det op, det vil jeg da ikke kalde "synd for hunden", tværdimod godt for hunden.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 14-04-04 22:28

Hvis du kan udelukke de ting jeg nævnte, og hun har normal temperatur, og hvis vi lige ser bort fra de meget alvorlige muligheder, så prøv at koncentrer dig om fodret.

Hvornår fodrer du, prøv kun at gøre det om morgenen, hun kan reagere på et eller i andet i det foder du giver hende. Hvor længe har hun fået det, kan der være en sammenhæng her. Det ville selvfølgelig være godt at skifte foder, men hvis hun iøvrigt har problem med maven, er det ikke lige tidspunktet. Prøv under alle omstændighed "vildskuds" forslag med en riskur, det er altid godt, men også her om morgenen.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 14-04-04 22:34

Lige en anden ting. Overvej om hunden kan komme til at spise nogle planter, som kan være giftige. Jeg har prøvet noget, som mindede lidt om det med en hund som spiste af en thuja hæk.

Accepteret svar
Fra : ellebye

Modtaget 50 point
Dato : 14-04-04 22:37

Lige til støtte for qfha, blev vi opfordret til at give hunden a38 for at holde dens mave i orden, og det "labber" den gladeligt i sig, samt at a38 i det hele taget er godt for enhver mave.

Godkendelse af svar
Fra : binky

Dato : 15-04-04 12:45

Tak for svaret ellebye.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-04-04 18:19

Hej, binky. Min røde retriever, Silke, brækker sig også en gang imellem. I perioder er det værre end andre gange. Det er tyndt gulligt slim, og altid om morgenen, inden hun har spist. Når hun har sådan en "brækperiode" så giver jeg hende en leverpostejsmad så snart jeg står op, -men det er nok endnu bedre at give A38 som ellebye foreslår. -Det kan Silke bare ikke lide.
Me jeg tror, at de fleste hunde har perioder, hvor de brækker sig. -Har du spurgt den tidligere ejer om det er noget, der er sket før?

Du skal dog være sikker på, at det ikke er orm.. -Her tænker jeg især på den ubehagelige hjerteorm, som dyrlægen som regel ikke finder i en enkelt afføringsprøve. Man skal aflevere afføringsprøver fra 3 forskellige dage.

Kommentar
Fra : binky

Dato : 17-04-04 16:37

Hej alle sammen
Jeg har lige fået at vide, at der er kennel-hoste i omløb. Hvis jeres hund bliver smittet, skulle det fortage sig i løbet af 3 uger.
mvh
binky

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-04-04 18:37

Tak, binky. Hvor i verden befinder du dig?
Hold din hund så meget som muligt i ro, hvis den får kennelhoste. Så kommer den hurtigst over det.
OG pas på ikke at overse hvis den har hjerteorm, som er MEGET farligere end en smule kennelhoste. Ved hjerteorm hoster hunden også.