/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Fraflytning - komfur
Fra : sidal26
Vist : 586 gange
50 point
Dato : 13-04-04 22:04

Jeg er netop fraflyttet min lejlighed, hvor udlejer påpegede 2 problemer.

1) Nøglerne passede ikke 100% i låsen, men skulle lirkes ca. 2 mm ud før de låste
2) Komfuret var angrebet af rust i midtercirklerne.

Er han i sin ret til at kræve det udbedret. Vi har boet i lejligheden i 3 år, og installationerne er fra 1989. Hvordan fjerner man evt. rustangrebet fra komfuret, og kan det lade sig gøre hvis der er små huller i overfladen?

Kommentar
Fra : mango

Dato : 13-04-04 22:15

Ajii det er dælme godt nok noget vrøvl...man kan købe noget du kan gøre pladerne rene i..spørg dig for hos en fohandler af hårde hvidevarer.
Jeg ville mene nej, han kan ikke forlange noget for det er almindelig slid.
Er du ikke medlem af Lejernes Landsorganisation (LO) De kan ihvertilfælde hjælpe dig..ellers skynd dig at blive medlem, mener det koster under en hund om året.
Venligst
Sus

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 13-04-04 22:15

Ang. 2) Hvis det er alm. slidtage, kan han intet kræve. Men er det et tegn på misligholdelse, skal du betale.
Ang. 1) Hvis det ikke var sådan da I flyttede ind, vil jeg mene at I også skal betale for dette.
Men alt kan være anderledes........... hvis det står i kontrakten I skrev under på for 3 år siden.

Mordex.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 13-04-04 22:17

Til det første nej,
- Følger af normalt slid og ælde kan han ikke kræve udbedret.
Lås og nøgle er rent slid.
- Hvis der er almindelige keramiske plader kan di rense dem med ståluld-renslet
og give dem plade makeup så ser de helt nye ud.
Men han har ikke krav på noget med mindre, det klart fremgår af jeres kontrakt.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : mango

Dato : 13-04-04 22:20

øøh Benjamin..ikke keramiske plader vel?*LOL*
Men det er rigtigt det var sådan man gjorde, ståluld og makeup..
sus

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 14-04-04 01:11

ifølge de nye regler påhviler det udlejer at sørge foa at alle låse er iorden=ergo det er hans problem hvis nøglerne ikke virker, ring til llo

per

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 14-04-04 08:03

Skal du have depositum tilbage. Umiddelbart lyder det som forsøg på at forhale en udbetaling.

Det var dog nogle små og krakilske ting at forlange, og som Per siger, falder låsene ind under udlejer.

Rusten på kogeplader kan fjernes med pladerens, en sort sværte man smører på pladen og herefter opvarmer. Det koster ikke mange øre.
Udlejer har således ikke mange krav på jer. I burde kunne tage det rolligt.

Accepteret svar
Fra : RyeJensen

Modtaget 50 point
Dato : 14-04-04 08:27

Hej alle.
Det er lidt OT, men så ikke alligevel. Jeg har slet ikke hørt om de nye regler Per snakker om. Jeg var jo sikker på at vedl. af nøgler og låse påhviler lejer (ll § 20), og jeg er ikke i stand til at finde andet på nettet. Retsinformationen siger det samme:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/A20010034729-REGLTARGET
og det gør llo også:
http://www.llo.dk/sw309.asp . Vil I ikke nok pege mig i retning af de nye regler, så jeg kan blive klogere .

Samtidig vil jeg da lige nævne at slitage kan være en misligholdelse, hvis det skyldes mangelfuld vedligeholdelse (rengøring etc.), meeen det virker lidt søgt i denne situation.

Jensen

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 14-04-04 08:36

RyeJensen

jeg har over 120 blandede lejemål, derfor er jeg tvunget tl at følge med, det er som jeg siger desværre, udlejer har al vedligeholdelse af indvendige som udvendige låse,

per

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 14-04-04 08:47

Det var ikke fordi jeg betvivlede rigtigheden af dit udsagn, men jeg kunne bare godt tænke mig at se hjemlen.

Jensen

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 14-04-04 08:49

RyeJensen

jeg har lige flytte kontor, så alt er et rod, men jeg skal nok finde § en og så vende tilbage til dig RyeJensen

mvh
Per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 14-04-04 08:50

flytte = flyttet

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 14-04-04 08:53

takker

Godkendelse af svar
Fra : sidal26

Dato : 17-04-04 09:24

Tak for svaret RyeJensen. Det var også det jeg kunne finde, men har svært ved at nå til enighed med udlejer så nu snakker vi med llo istedet