/ Forside/ Teknologi / Udvikling / Delphi/Pascal / Spørgsmål
10  jdjespers.. 200
Gemme som .txt
Fra : xick
Vist : 1077 gange
100 point
Dato : 13-04-04 13:18

Hey!

Jeg har nu lavet en Texteditor (ved hjælp af RichEdit), men jeg har et problem. Når jeg gemmer som .txt, vil andre programmer (fx. Notesblok) ikke åbne dem. Det vil sige, at min Editor tror den gemmer som .txt men i virkeligheden bliver det en anden fil, som andre programmer ikke kan åbne.

Jeg har lavet SaveDialog præcis på samme måde som jeg har set i 2 tutorials, men den gemmer stadig ikke korrekt. Eksemplet i Delphi, er også lavet på samme måde - men det virker heller ikke... Nogen der evt har en kode til det?

Mvh. XiCk

Kommentar
Fra : Bjerner

Dato : 13-04-04 14:19

Med RichEdit laver du jo formateret tekst, så det bliver sikkert gemt i rft-format.
Hvis du vil lave til txt-filer, så var det nok smartere, at du bruger Memo, da den ikke indeholder formatering, ligesom Notepad og txt-filer ikke gør.....

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 13-04-04 14:25

Du kan også hente en simpel tekst-editor på http://www.stoneware.dk

Stone's TextTool - er freeware

"Features
TextTool er en teksteditor som så mange andre - næsten. Programmet har et par små features, som gør det anderledes.
Freeware
Startmappepanel, så du har hurtig adgang til mapper, du ofte åbner filer i.
Syntaksfarvning af HTML, Java, Pascal og C++.
Bogmærker, så du hurtigt kan finde bestemte steder i dokumentet.
Åbning af indlæst fil i associeret program (fx en .htm-fil i Internet Explorer eller en .pas-fil i Delphi).
Lav backupfil - automatisk eller når du har brug for det.
Skrivebeskyt en fil med et klik, hvis du vil være sikker på ikke at komme til at ændre i den.
Konverter æ, ø og å til ae, oe og aa i markeret tekst.
Konvertering af markeret tekst til store (majuskler) og små (minuskler) bogstaver.
Indsætning af mellemrum i markeret tekst.
Visning af ANSI-værdier.
Ubegrænset dokumentlængde - ubegrænset antal dokumenter.
100 niveauer fortryd og annuller fortryd.
Lille og hurtig."

Mvh
Ivan

Kommentar
Fra : xick

Dato : 13-04-04 14:29

Bjerner > Det prøver jeg

IBM760 > Det er ikke et program jeg leder efter... jeg vil jo lave det selv :))

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 13-04-04 14:38

xick - ok, jeg har kun den opfattelse
- hvorfor opfinde den dybe tallerken hvis den er opfundet.

Jeg springer fra.

Kommentar
Fra : xick

Dato : 13-04-04 14:57

det er rigtig nok IBM760, men dette forum er om Delphi/Pascal, så tror du ikke det er fordi folk vil have hjælp til noget de selv laver?

Korrekt - ingen grund til at opfinde den dybe tallerken gen, men alle ting starter jo et sted...

Kommentar
Fra : jrossing

Dato : 13-04-04 21:15

Hej xick

Hvis du vil gemme i ren .txt vil jeg anbefale at du bruger TMemo i stedet for TRichEdit.

Kommentar
Fra : jrossing

Dato : 13-04-04 21:15

Hej xick

Hvis du vil gemme i ren .txt vil jeg anbefale at du bruger TMemo i stedet for TRichEdit.

Kommentar
Fra : xick

Dato : 14-04-04 16:10

Hej igen! Tak for svaret jrossing og Bjerner! Nu gemmer den, så jeg kan åbne igen med mit program...
Men nu opstår et nyt problem. Windows identificerer ikke filen, så det vil sige, at jeg skal til at vælge hvilket program jeg vil åbne med... Hvis jeg finde filen i stifinder, står der det er en FIL ...

Nu tænker nogle af jer sikkert, at når jeg nu kan finde ud af at vælge program er det ikke noget problem, MEN det er det... Jeg og 2 venner laver små spil og programmer, som alle frit kan benytte, og der er nogle iblandt dem der henter vores programmer, som ikke kan finde ud af sådan noget.

mvh xick

Kommentar
Fra : Bjerner

Dato : 14-04-04 16:50

Er det ikke bare en txt-fil du laver ???

Kommentar
Fra : xick

Dato : 14-04-04 16:52

jo, det er en txt-fil jeg laver, men så skal windows jo også sætte et program som standard (Notesblok) ...

Kommentar
Fra : Bjerner

Dato : 14-04-04 17:02

Txt-filer er jo som standard sat til, at de bliver åbnet i Notesblok. Hvis ikke de gør det på din computer, så er det fordi du har ændret på filtyperne.

Kommentar
Fra : jrossing

Dato : 14-04-04 17:16

Har du husket at give filen tilføje ".txt" til filnavnet?

Accepteret svar
Fra : rpje

Modtaget 50 point
Dato : 20-08-04 15:20

RichEdit har en Propertie der heder PLAINTEXT prøv at sæt den til true.
RichEdit1.PLAINTEXT:=True;

Når du så gemmer teksten kan du gøre det med RichEdit1.Lines.SaveToFile('Test.txt');
Ligeledes når du åbner et dokument kan du gøre det med RichEdit1.Lines.LoadFromFile('Test.rxr');

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 08-09-04 13:48

Hvad så Du virker det ???.

MV.
Peter Jensen

Godkendelse af svar
Fra : xick

Dato : 17-10-06 19:39

Tak for svaret rpje. og undskyld at det tog så lang tid at lukke! Jeg havde glemt alt om mit indlæg og derfor kan jeg faktisk ikke huske hvad jeg gjorde for at få det til at virke, men er ret sikker på at det var dette svar der hjalp mig