/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Keramiske plader
Fra : bauchmann
Vist : 1802 gange
50 point
Dato : 13-04-04 13:12

Jeg har lige fået keramiske kogeplader. Er der nogen der ved hvordan de vedligeholdes?
Torben

Kommentar
Fra : heinefernandes

Dato : 13-04-04 13:18

når der har brændt sig noget fast på bladen skraber du det af med en speciel lavet skraber med et skarpt blad på der efter tørrer du pladen af med keramisk glasrens evt med køkkenrulle. Mærket er ligemeget og både skraber og rens fås i alle supermarkeder!

Kommentar
Fra : heinefernandes

Dato : 13-04-04 13:19

nb!brug ikke sulfo eller andre rengøringmidler med slibemiddel i!

Accepteret svar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Modtaget 60 point
Dato : 13-04-04 13:25

Hej Torben

Fjende nr. 1 er sukker ( Så pås på ved juletid, når du laver brune kartofler etc. )
Sukker har den egenskab, at det i opvarmet/smeltet tilstand kan gå i forbindelse med den glaskeramiske plade.

Der ud over er der kun at sige: Daglig rengøring med alm. opvaskemiddel, afhængig af hvor ofte / og til
hvad du anvender pladen ( Kogning snavser en del mindre end stegning ved høj temp. - men alt det ved du sikkert ! )

Anvend et godt middel til at beskytte din plade mod ridser og modtagelighed mod snavs.
Mit forslag vil være "Toprens" fra Electrolux koncernen, men der findes mange produkter, som virker
mere eller mindre godt - nogen kan godt lide det ene, og nogle det andet !

Følg brugsanvisningen på flasken - du kan ikke rengøre / beskytte din nye plade for tit - men du kan kraftigt nedsætte det slidte udseende ved at bruge et middel ofte !

Hvis du koger/steger, og der løber noget ned på pladen - træk gryde/pande til side - tør af med det samme, og
fortsæt din madlavning - det bliver ikke nemmere når det bliver koldt !

Håber dette svar hjælper dig lidt på vej !

MVH. - Ole Brink - www.hvidevaredele.dk

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 13-04-04 13:53

tillykke med din keramiske kogeplade.
Gør som heinefernandes råder.
Det er så dejligt let at holde.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-04-04 14:38

Pas på, du ikke ridser den... Jeg har altid brugt støbejernspander, og da jeg flyttede for et par år siden, var der en flot ny keramisk kogeplade i køkkenet. Men der gik ikke ret lang tid, før pladen havde sin første skramme. Der er kommet flere skrammer siden da, for jeg vil ikke undvære den tunge stegepande...

Men ellers er pladen flot og skinnende sort. Jeg tørrer af med opvaskevand til hverdag; hvis jeg spilder noget, skraber jeg af med den specielle skraber, der hører til. Og når der skal være lidt ekstra pænt, så skraber jeg først hele pladen. Derefter pudser jeg efter med keramisk glasrens.

Jeg synes IKKE, det er lige meget hvilken rensemiddel man bruger. Jeg har prøvet forskellige, men den bedste er absolut den som Ole Brink nævner: Toprens fra Elektrolux. Den er meget drøj i brug, og overfladen bliver helt ensartet blank og uden skjolder, -faktisk som ny... -lige bortset fra dybere skrammer, øuv..

Kommentar
Fra : haustrup

Dato : 13-04-04 16:42

Jeg er ikke enig i at man ikke kan/må bruge midler med slibemiddel i. Min første glaskeramiske plade var hvid (VOSS), og den blev ved brug gullig(brunlig) ved kogestederne - uanset hvor godt man gør den ret til daglig.
Voss anbefalede dengang at anvende flydende skurepulver jævnligt og når det blev for slemt misfarvet, så skulle man bruge pulveriseret pimpsten og MASSER. MASSER af knofedt.
Jeg er sikker på at de sorte plader også får disse belægninger. De er blot ikke så lette at se direkte, men de viser sig alligevel som lidt sløragtigt (modsat blankt), så jeg fortsætter rådet fra VOSS nu på 20. år - uden at mine plader har taget skade overhovedet. Det er stadig en god ide at bruge noget "topcoat" bagefter. Det gør overflden mindre modtagelig, men den skal være ren først.

Godkendelse af svar
Fra : bauchmann

Dato : 14-04-04 09:01

Tak for svaret www.hvidevaredele.dk.

Kommentar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Dato : 14-04-04 09:11

Velbekomme !