/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
arbejdsløs /dagpenge vdr graviditet
Fra : lonem
Vist : 3677 gange
50 point
Dato : 12-04-04 22:25

Hej... Jeg står i en - for mig - ny situation... Arbejdsløs på dagpenge(fagforening) Jeg har netop fundet ud af at vi venter barn... Mit spørgsmål lyder..... Hvordan står jeg så nu?? Som arbejdsløs gravid? Hvad/ Hvor meget vil jeg få når jeg nu føder og går på barsel??? Og bagefter? Håber der sidder et klogt hoved derude.. På fagforeningens hjemmesiden kan jeg ikke finde noget om det.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 12-04-04 22:44

Hvis du er til lovtekst, så er der en godbid her

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCM_/ACCN/A20020076129-REGL

Til lykke.

mvh
jakjoe

Accepteret svar
Fra : Lexi

Modtaget 60 point
Dato : 12-04-04 22:50

Hej lonem.
Rolig nu......hvis du netop har fundet ud af at I venter barn, så må der være god tid til at finde ud af hvordan du er stillet, men:

hvis du stadig er arbejdsløs når fødslen nærmer sig, kan du gå på barsel 4 uger før forventet fødsel. Du kontakter din a-kasse, som udfylder et skema med ledighedsperiode, dagpengesats osv.
Skemaet sender de til dig og du skal så udfylde bagsiden med div. oplysninger, f.eks. bankkontonr.
Når du har udfyldt og underskrevet skemaet, sendes det til sygedagpengekontoret i din kommune - og det er så herfra, du vil få udbetalt (barsels)dagpenge. Satsen vil være den samme som du får fra a-kassen på det tidspunkt.
Med hensyn til barselslængde osv. vil jeg råde dig til at kontakte kommunen (også sygedagpengekontoret). De vil kunne vejlede dig om hvor lang tid du kan være på barsel og ligeledes for faderen.

Men alt dette synes jeg, at du skal snakke med din a-kasse om. Ring evt. til dem/eller besøg dem. De har sikker nogle udmærkede pjecer hvor du kan få mere information.

Tillykke - og held & lykke!!

Kommentar
Fra : mortenfn

Dato : 12-04-04 23:09

Graviditet intet problem du søger blot arbejde og får et. Man kan godt arbejde når man er gravid. Selv om du er gravid skal du stå til rådighed for at få dagpenge. 4 uger før forventet brasel kan du få (syge)dagpenge. Sygedagpenge er det samme som undersøttelse. i nogle job betales fuldløn under barsel efter et halvt års ansættelse.

I øvrigt tillykke.

Kommentar
Fra : Petite

Dato : 13-04-04 01:11

Mortenfn>> Sikke da en latterlig kommentar du kan komme med.. Det er jo ikke det spørgsmålet går ud på... Fjols..

Godkendelse af svar
Fra : lonem

Dato : 13-04-04 01:23

Tak for svaret Lexi.