/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Bredbånd / Spørgsmål
10  Nordsted1 805
bolignet og lejeloven Kapitel 7
Fra : CiberAmigo
Vist : 1538 gange
200 point
Dato : 12-04-04 21:47

Er der nogen der kan fortælle hvordan lejeloven, skal fortolkes, i forhold til at etablere bolignet?

Jeg har i vores ejendom sat mig ind i teknikken, men kender ikke noget til lejeloven, og vil derfor gerne høre nogen andre, hvordan man skal fortolke lejeloven.

Vi har hentet 3 tilbud hjem til vores ejendom, og har fået en poositiv afstemning. Og nu skal vi videre med vores projekt.

Med venlig hilsen

CiberAmigo

Kommentar
Fra : severino

Dato : 12-04-04 22:37

Hola Amigo como esta?

Prøv at søge på ex. www.google.dk med >> +lejeloven +internet +bolignet << på de danske sider.
Jeg fandt f.eks.:
http://www.forbrugerraadet.dk/raad/
http://www.folketinget.dk/Samling/20031/lovforslag_som_fremsat/L78.htm

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 12-04-04 22:43

Hej Ciberamigo

Det er jo et stort spørgsmål, så hvad er det helt konkret du gerne vil vide mere om?

Jensen

Kommentar
Fra : CiberAmigo

Dato : 13-04-04 01:18

hej RyeJensen

Jeg vil gerne vide om, en flertalsafgørelse, kan tvinge nej-sigerne, til at betale etableringsudgiften. Ellers bliver det jo meget dyrere for os som gerne vil have bolignet, i ejendommen.
som jeg forstår lejeloven, kan man tvinge nej-sigerne, til den huslejeforhøjelse, det giver at få bolignet. Men man kan ikke tvinge dem til at skulle betale et abonnement, hvilket jo også er fair.

Forstår jeg lejeloven rigtigt?

Med venlig hilsen
CiberAmigo

hola severino, muy bien, como esta?

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 13-04-04 07:56

Det er jo en lidt atypisk situation, da det er sjældent, at folk der bor til leje, ønsker at finansiere en forbedring af egen fri vilje. Det har I imidlertid mulighed for gennem jeres beboerrepræsentation (såfremt i er over 6 lejligheder), jf. lejeloven § 65, stk. 1, litra d. Hvis det bliver gennemført på denne måde, skal alle naturligvis bidrage til etableringsomkostningerne. Hvordan stiller jeres udlejer til idéen.

Jensen

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 13-04-04 08:13

Hvad bor du i. Er det privat udlejning eller en boligforening med beboerdemokrati eller evt. en andelsboligforening.

Grundlæggende skal du tænke modernisering, og følge reglerne herfor i Lov om Leje §58. Udlejer skal altså varsle lejerne ihht lejeloven. Lejerne kan gøre indigelse og udlejer skal herefter indbringe sagen for huslejenævnet.

Som direkte svar på dit spørgsmål så kan den ene gruppe lejere ikke tvinge en anden gruppe lejere til noget.

Men er udlejer indstillet på at køre en moderniseringssag på det er det muligt. (Det kunne måske så også finansieres på en billigere måde).

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 13-04-04 08:30

qfha -> Man kan selvfølgelig lade udlejer gennemføre forbedringen efter § 58, men dette er ikke nogen reel mulighed, hvis der er tale om uopsigelige lejemål, da udlejer så ikke kan kræve lejen forhøjet, jf. karnov note 375 til § 58, stk. 1. Samtidig kræver det, at udlejer er enig.

Samtidig må jeg sige, at såfremt en beboerrepræsentation beslutter at forbedre ejendommen, og kan kommer den med en fornuftig finansiering, skal udlejer gennemføre forbedringerne, og eftersom beboerrepræsentationen er valgt af et flertal af samtlige lejere, er alle forpligtet af beboerrepræsentationens beslutning. Det vil dog formentlig skulle vendes på et beboermøde inden.

Hvis der er tale om ejer- eller andelsboligforening, stiller sagerne sig jo noget anderledes.

Jensen

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 13-04-04 09:40

Nedestående link fortæller dig alt hvad du vil vide:
http://www.llo.dk/

Mvh. Cooper

Kommentar
Fra : CiberAmigo

Dato : 13-04-04 17:21

Hej RyeJensen

Ja, det virker atypisk, men så længe vi, som beboer kan se en besparelse, ved at etablere bolignet, har vi jo ikke noget i mod en huslejesitgning. Vi kan jo komme til at spare op til 500,- på de faste mdl. udgifter, når regner vi huslejestigningen med.

Jeg mener jo at, med en afstemning, der blev positiv (108 ja-stemmer, 92 nej-stemmer, og tre ugyldge. Af i alt 297 lejemål) har vi beboernes accept, til at gennemføre en huslejestigning.

Bestyrelsen ville med § (et eller andet), gøre så det kun var en 10 årig huslejestigning, og ikke en varig. Hvilket jo er meget rationelt, så vil man i fremtiden, også kunne opgradere/opdatere anlægget, uden at det bliver endnu en vedvarende huslejestigning.

Efter afstemningen, ville bestyrelsen, ligepludselig ikke gå med til at etablere, i alle lejemål, men kun dem der vil have bolignet.
Jeg syntes at bestyrelsen skulle have fortalt mig, som arbejder på sagen, deres holdning, så jeg kunne have taget det med, når jeg var ude hos tilbudsgiverne og indhente tilbud, til ejedommen.

Resultatet af bestyrelsen fortolkning, vil blive at, det bliver noget dyrere for dem, som vil have bolignet, i forhold til det jeg har fremlagt.
Desuden er lejeloven jo lavet om, så det ikke kun drejer sig om fællesantenneanlæg, men også eletroniske kommunikationsmidler, så det gør vel, at man kan sige at, hele bolignettet er en forbedring.

Nu er jeg jo kommet lidt væk fra spørgsmålet, men håber at min forklaring, giver lidt baggrund for min holdning. Og jeg vil jo gerne hele vejen rundt om den varme grød, før jeg er overbevist, om bestyrelsens udsagn.

Med venlig hilsen

CiberAmigo

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 13-04-04 20:41

Se så bliver det desværre lidt svært at tage stilling til dit spørgsmål, da vi ikke ved hvad der helt konkret er blevet stemt om. Det ovenfor anførte om at alle er bundet af bestyrelsens/beboerrepræsentationens beslutning er naturligvis kun et udgangspunkt. Hvis man beslutter, at kun dem der vil have abonnemt skal betale for etableringen, er det naturligvis også muligt (omend jeg ikke finder det rimeligt, men det er jo sagen uvedkommende ).

Jensen

Kommentar
Fra : CiberAmigo

Dato : 13-04-04 21:16

Hej Ryejensen

Jeg er nogenlunde af samme opfattelse som dig, om end ikke andet end, hvis det skal kunne betale sig at etablere bolignet, skal alle have det etableret for at kunne opnå den største besparelse.

Ang. vores afstemning, blev der stemt om vi skulle have bolignet eller ej.

For mit vedkommende fremlagde jeg et forslag, for beboerne, og det har vel fået mange til at stemme ja eller nej, på baggrund af det fremlagte.

Men summa sumarum må vel være at det var det der stod på stemmesedlen. Og der stod ikke noget om hvordan det skulle være finansieret. Hverken om alle skulle have det etableret, eller kun dem der ønskede bolignet, skulle have det etableret.

Mit standpunkt, i vores ejendom, er nu, hvis bestyrelsen ønsker bolignet på deres finansieringsform, skal de være velkomne, til at hente nye tilbud hjem, og jeg har afleveret de tilbud, jeg har hentet hjem på ejendommens vegne.

Jeg ønsker med andre ord ikke at gennemføre et bolignet, på andre måder end det jeg har fremlagt, for så vil jeg jo ikke holde ord for dem der har stemt ja, på baggrund af mit forslag.

Accepteret svar
Fra : RyeJensen

Modtaget 200 point
Dato : 13-04-04 21:28

Hmmm - ja de har godt nok sat dig i et skidt lys. Hvilken type udlejning bolig er det ungdomsbolig, almennyttigt eller hva?

Jensen

Kommentar
Fra : CiberAmigo

Dato : 13-04-04 21:44

hej RyeJensen

Vi er en af de ejendomme der høre under Københavnerfondene. Dvs. vores ejendom er en selvejende fond, som administreres af PrivatBo.
Fondsbestyrelsen består af 2 repræsentanter fra Privatbo + en beboerrepræsentant (vores egen formand).

Vi har en lejerorganisation, som hedder Bosam, som vores formand har været med til at starte, og han sidder vist også i bestyrelsen der.

Med venlig hilsen

CiberAmigo

Kommentar
Fra : CiberAmigo

Dato : 13-04-04 21:45

Jeg syntes jo at bestyrelsen, i mange henseender, har gjordt et stort stykke arbejde, men lige nu syntes jeg, det er forfærdigt topstyret, og uden demokrati.

CiberAmigo

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 13-04-04 22:14

Hvis ejendommen er en selvejende fond, så må I jo have nogle vedtægter. Står der noget om hvem der er fondens øverste myndighed? Jeg er nu ikke længere helt sikker, da dette ikke er den typiske lejesituation, men eftersom det virker som finansieringsspørgsmålet ikke har været vedtaget på et beboermøde/generalforsamling, er der måske alene tale om en bestyrelsesbeslutning, som kan påklages til en højere instans (ofte en generalforsamling e.lign.). Her vil det nok være muligt at få omgjort bestyrelsens beslutning med dit flertal fra bolignetsafstemningen (alle sammen er jo nok interesseret i en lavere forhøjelse). Det kræver dog en del benarbejde og kan - alt efter hvor sammenspist bestyrelsen er - gøre bestyrelsen muggen på dig, hvilket jo aldrig er sjovt. Du kan da også vælge og æde deres svinestreg.

Jensen

Godkendelse af svar
Fra : CiberAmigo

Dato : 13-04-04 22:15

Nu har jeg fået et svar der kan bruges.
Selvom det står uklart, for mig, om det skal være på den ene eller den anden finansieringsform det skal bruges, men begge måder er vel en måde at, få bolignet, i en ejendom.

Tak for svaret RyeJensen.

Med venlig hilsen
CiberAmigo

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 13-04-04 22:17

Det var så lidt.