/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Forsikring af knæskader?
Fra : NielsPT
Vist : 924 gange
215 point
Dato : 12-04-04 13:01

Hejsa alle.

Dette er ikke et emne jeg har meget styr på, men jeg prøver alligevel:

Da jeg hørte ind under (alle) mine forældres forsikringer, og boede hjemme, blev jeg som ca 15-årig og som 17-18-årig opereret i henholdsvis venstre og højre knæ for miniskskader der gjorde at jeg ofte havde smerter, og ikke kunne dyrke sport. Efter hver operation tog det laang tid for at komme nok på benene til at løbe/dyrke sport igen, op i mod 6-9 mdr.

Nu er mit spørgsmål: Kan jeg få nogle penge udbetalt for svige/smerte eller at jeg blev nødt til at holde med at dyrke min sport? Jeg kender nemlig en, som fik ca 90.000 for en knæoperation af samme slags..

Jeg må indrømme, at jeg ikke ved om det var hans forsikring der gav ham pengene, eller hvad det var. Men de kom i hvert fald udefra - og det var ikke en andens forsikring der dækkede det..

Mvh Niels

-stil endelig nogle spørgsmål, hvis nødvendigt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-04-04 13:04

Den slags forsikringer er normalt noget sportsklubber har så de kan få noget hvis de mister en spiller pga. skader.
Du har med næsten 100% sikkerhed ikke været forsikret mod den slags.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 12-04-04 22:28

Hej Niels.

Forsikringskrav forældes efter nogle nærmere tidsfrister, hvis kravet ikke anmeldes. Mit første spørgsmål er derfor; hvor lang tid er det siden, du har været "ukampdygtig" pga knæoperationer?

Jensen

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 13-04-04 16:12

Hej RyeJensen

Jeg har været 'ukampdygtig' lige siden jeg blev opereret for henholdsvis 4 og 2 år siden... Blev nødt til at melde mig ud af min sportsklub (spillede basket-ball), da det ofte gjorde ondt under og efter træning. Desuden var jeg dødsensbange for at 'overstrække' mit knæ, da det giver store, store smerter.

Jeg dyrker idræt i skolen, men kun fordi det ikke er så hårdt som da jeg spillede basket. Men der er altid visse øvelser jeg ikke kan lave.. Alt hvor man belaster knæene må jeg springe over..

Mvh Niels

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-04-04 16:39

Da din "skade" ikke er sket ved udførelse af dit arbejde, er mulighederne allerede meget begrænsede.
Dernæst er der jo ingen der siger der ER en skade.
Du siger jo selv du blev opereret fordi du tit havde smerter, så "skaden" kan jo være medfødt.
Du vil aldrig kunne finde en forsikring der ville kunne dække nogetsomhelst efter 4 år. (din alder også taget i betragtning)

Accepteret svar
Fra : RyeJensen

Modtaget 215 point
Dato : 13-04-04 20:27

Hej Niels.

Det følger af forsikringsaftaleloven § 29, at forsikringskrav forældes 2 år efter udgangen af det kalenderår hvor du opdagede kravet, men dog ikke senere end 5 år efter kravets forfaldstid. Det må nok erkendes, at du har været klar over kravet lige siden du blev opereret dvs. 2 og 4 år. Der er således en chance for at du kan nå at gøre det yngste krav gældende.

Når det er sagt, må jeg jo nok give refi ret i at det bliver svært at få selskabet til at æde kravet. Det kommer dog helt an på hvilken type forsikring der er tale om (selskaberne tegner snart forsikringer på hvad som helst, og med hvilke som helst vilkår, når bare man betaler). Når du blot nævner at du har været dækket af dine forældres forsikringer, har du højst sandsynlig kun haft en ulykkesforsikring der er relevant i denne sammenhæng.

Problemet er så at du skal bevise, at din skade er opstået på en måde der kan karakteriseres som en ulykke. Forsikringsretligt defineres en ulykke som:
Citat
en tilfældig af den forsikredes vilje uafhængig pludselig udefra kommende indvirkning på legemet, der har en påviselig beskadigelse af dette til følge.

Generelt er det sværere at få erstatning fra en ulykkesforsikring p.b.a. en sportsulykke. Samtidig kan det jo være, at din permanente skade skyldes fejlbehandling, i hvilket tilfælde det er den opererende læges forsikring der skal dække, men det er så vidt jeg ved stort set umuligt at vinde en sådan sag. Endelig er det jo, som refi også siger, muligt at der ikke er sket en skade.

Alt i alt tror jeg ikke det er noget at gøre, dels fordi i hvert fald det ene krav er forældet, og dels fordi du vil få svært/det vil være umuligt at løfte bevis byrden.

jeg lærer vidst aldrig at fatte mig i korthed

Jensen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-04-04 00:03

Det behøver jo heller ikke være kort.

Men jeg har nu heller aldrig hørt om skolebørn der har fået erstatninger fordi de har dyrket sport i skolen.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 14-04-04 07:17

Neeeej, det skal nok være en helt særlig slags forsikring

Godkendelse af svar
Fra : NielsPT

Dato : 14-04-04 18:47

Mange tak for svaret RyeJensen!!

Mvh Niels