/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Hundeloven og katteloven...
Fra : Lasse_Madsen
Vist : 4162 gange
40 point
Dato : 11-04-04 12:32

Må hunde løbe frit rundt i forskellige haver osv. uden opsyn???
Hvorfor en regel står det i???

Må katte???
Hvorfor en regel står det så i???

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 11-04-04 12:46

Hej Lasse_Madsen

Humdeloven har du her:

http://www.familieadvokaten.dk/index.asp?hovedramme=/lovsamling.html

Der findes ingen kattelov

m.vh
Frank

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 11-04-04 12:47
Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 11-04-04 12:48

Jeg ved ikke hvorfor linket ikke bliver helt.
Derfor må du kopiere det og sætte ind i din browser

mvh
Frank

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 11-04-04 13:00

Må en hund løbe ind til naboen uden opsyn af ejeren, for vi har flere gange haft besøg af naboens hund (en skotte), hvor den er løbet ind af en åbenstående terassedør ved udluftning i 5 min.???
Den er aldrig i hundegård eller lignende...

Hvad kan man gøre ved det???

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 50 point
Dato : 11-04-04 13:34

Tal med ejeren.
Du har retten på din side både i henhold til hundeloven og Lov om mark og vejfred.
....men det er sjældent godt at holde på sin ret uden videre. Et almindeligt havehegn burde nemt kunne holde hunden inde og ville være en overkommelig løsning.
Jeg er selv hundeejer og kender mine forpligtigelser, som jeg forsøget at overholde ikke mindst fordi min hund er meget stor og kan virke skræmmende, men sommetider kan det smutte.
Jeg forstår fuldt ud irritationen ved en fremmed hund der sikkert besørger på din græsplæne, men prøv at gå frem med forsigtighed da hundejere godt kan være følsomme omkring deres dyr.
Det er forresten næsten lige effektivt, at bruge vandpistol eller lignende mod båd ehund og kat og det er ikke et overgreb da der ikke sker andet end at dyret bliver forskrækket.
Du kan finde uddrag fra forskellige regler om hunde på denne dyrlægeside:
http://www.vorupdyrehospital.dk gå ind under information så kan du ikke tage fejl.
VH
Bjarne

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 11-04-04 14:14

Dit spørgsmål falder inde under hundelovens §3.

§ 3. I byer og områder med bymæssig bebyggelse er det forbudt at lade hunde færdes på gader, veje, stier eller pladser m.v., der er åbne for almindelig færdsel, uden at de enten føres i bånd eller er i følge med en person, som har fuldt herredømme over dem. En hund anses ikke for at være under ledsagelse, fordi den er under tilsyn fra besidderens bolig eller forretningslokale. Føres hunde i bånd, skal dette være så kort, at hunden holdes tæt ind til ledsageren. Såfremt hunde på de nævnte steder færdes løse uden at være i følge med en person, der har fuldt herredømme over dem, lader politiet dem optage og underretter besidderen. Bærer hunden ikke halsbåndforsynet med skilt, som nævnt i § 1, fremlyses den. Hvis besidderen ikke inden 3 døgn efter, at underrettning eller fremlysning har fundet sted, indløser ved at betale de udgifter, som optagelsen har medført, kan politiet afhænde hunden eller lade den aflive. Et eventuelt overskud ved afhændelsen tilfalder ejeren hvis han melder sig inden 3 måneder og godtgør sin ret, og ellers statskassen. Justitsministeren kan fastsætte nærmere regler om afhændelse af optagne hunde.

Anderledes ser det ud for katte, idet de ikke er underlagt samme restriktioner.

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 11-04-04 15:09

Hvorfor nogle restriktioner er katte så inde under???

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 11-04-04 15:25

Denne lov er dækkende for katte.
Lov nr. 107 af 31. marts 1953 Jf. lovbek. nr. 818 af 11. december 1987

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 11-04-04 19:46

Står der ikke noget i loven om katte???

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-04-04 19:52

Katte er omfattet af lov om mark og vejfred samt diverse love om indfangning og aflivning af herreløse katte hvilket alt sammen kan findes på den side jeg henviste til tidligere.

Godkendelse af svar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 18-01-05 14:39

Tak for svaret BjarneD.
Det hjalp utrolig meget