/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
motorelektroniklampe
Fra : yesboss
Vist : 498 gange
100 point
Dato : 11-04-04 10:39

Hej alle i kloge hoveder!

Jeg har et problem ang. min Audi 80 fra 87 (imp.), når jeg accelererer og kommer over 2800 omdrejnnger begynder lampen til motorelektronikken at lyse.
Jeg forstår det ikke helt for bilen kører som en drøm.

Jesper

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 11-04-04 11:16

Det kan jo være en ganske alm. overgang i det elektriske system...en lille ledning som måske sidder og vibrerer kan være nok til at få nævnte lampe til at "reagere" ved disse omdr/min. Det behøves ikke nødvendigvis at være noget alvorligt galt.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : yesboss

Dato : 11-04-04 12:06

Hvad ledning skulle det så være?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-04-04 13:52

Det er vel ikke ladelampen du mener.
Emesen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-04-04 13:52

Dine stelforbindelser er et godt sted at starte.
Mange pærer/dioder lyser ikke ved at få strøm men ved at få stel.
En lidt dårlig stelforbindelse vil ved høje omdrejninger få vibrationer igang der gør forbindelsen endnu dårligere og derved får kilden til at lyse.
Den slags fejl er ikke unormale på gamle biler og kan være svære at finde.

Kommentar
Fra : yesboss

Dato : 11-04-04 14:07

Den lampe der lyser viser en motor med et el-tegn indeni....
Jeg har skiftet ledninger til stelforbindelse,
generatorremmen er skiftet og strammet,
forholdsvis nyt batteri.

Det med ledningerne må specificeres lidt mere, der er et hav af ledninger, som ikke er til at finde ud af når man ikke er fagkendt..

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 100 point
Dato : 11-04-04 14:17

Netop derfor denne kommentar

"Den slags fejl er ikke unormale på gamle biler og kan være svære at finde"

Det kan være alt fra den tykke stel på motorblokken til en lille ledning i et kredsløb der har med elektronikken at gøre.

Kan også være selve dit instrumentboard der har en dårlig forbindelse.

Det er næsten med garanti en vibrationsfejl og vil være meget svær at lokalisere.

Nu ved jeg ikke lige hvordan omhandlede pære er monteret, men den sidder sandsynligvis i et print hvor alle dine advarselslamper sidder. Dette print kan sidde løst.

Der er kun at prøve sig frem. Som sagt er det en af den slags fejl der opstår på mange ældre biler, men trøst dig med at den er uden betydning, din lampe skal nok lyse med fuld power når en fejl opstår.

Kommentar
Fra : yesboss

Dato : 12-04-04 11:39

Tak for svarerne allesammen!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-04-04 11:43

øh - hvis du lige gider at lukke spørgsmålet.

Godkendelse af svar
Fra : yesboss

Dato : 12-04-04 14:44

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-04-04 14:54

selv tak