/ Forside/ Teknologi / Hardware / Grafikkort / Spørgsmål
10  transor 1240
Ekstra power på Radeon 9600 non pro?
Fra : Ortman
Vist : 583 gange
200 point
Dato : 08-04-04 17:09

Jeg har sat et Radeon 9600 non pro grafikkort fra Creative med 256 mb ram i min computer.

Kortet har passiv køling og er udstyret med RV350-chippen.

Der er ikke køling på rammene.

Hvad kan jeg risikofrit gøre for at give kortet lidt ekstra power? (kan det moddes eller oc'es???)

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 08-04-04 17:17

Her kan du se benchmark-tests på diverse "Radeon 9600" kort:
http://www17.tomshardware.com/search/search.html?category=graphic&words=Creative+Radeon+9600

Mvh. Cooper

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 08-04-04 19:06

Ikke ret meget desværre! Du skal nok op i pro versionen!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 08-04-04 19:08

Hvis du mener softmod så du åbner nogle flere pipelines kan det ikke lade sig gøre med et almindeligt 9600!

Kommentar
Fra : Ortman

Dato : 09-04-04 08:03

Hmmmm! hvad med overclocking? Kan det lade sig gøre (og hvordan?) uden at kortet bliver for varmt?

Er der forresten nogen som ved om det er rigtigt, at Saphire og Club3d's Radeon 9800se altid kan softmoddes til 9800 pro? I så fald har man jo mulighed for at få et prokort til 1200,-!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 09-04-04 15:38

Der findes nok nogle overclocks tools men jeg tror nu ikke du skal regne med den helt store forskel! Måske lidt i benchmark!

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 11-04-04 10:48

Her kan du få den info du har brug for,rundt omkring på siden,om overcloking
af dit grafik kort,ram,cpu + hvordan man opdatere sit grafik korts bios o.s.v o.s.v
jeg benytter mig meget af denne side til at få lidt fart på,tune pc'er
når jeg bygger dem.
http://www.ocfaq.com/article.php/overclocking/84

Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 11-04-04 10:51

og selvfølig henter jeg mange af mine små værktøjer der,de fleste af dem er sammlet på samme sted,længe leve dovenskaben

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 11-04-04 10:54
Kommentar
Fra : Ortman

Dato : 11-04-04 19:43

Tak for svarene Manse! Totalt godt link!!! - det skulle da ikke være noget problem at pille lidt ved kortets hastighed med de værktøjer...

Er der nogen som kan sige noget om hvor meget oc kortet kan klare uden at man skal til at skifte kølingen? Hvor meget kan man øge corespeed uden at oc rammene?

Er der nogen som med sikkerhed kan sige om rammene er køler eller ej? (Se billeder på link: http://uk.europe.creative.com/products/product.asp?prod=580&page=3)

Kommentar
Fra : Ortman

Dato : 11-04-04 19:44

Øh jeg mener om de er KØLET...

Kommentar
Fra : Ortman

Dato : 11-04-04 21:05

Kan man på nogen måde kontrollere temperaturen på mit kort? Hvis ja - med hvilke programmer?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 11-04-04 21:14

Du skriver jo at rammene ikke er kølet? Dit link virker desværre ikke! Du siger osse at du vil overclocke, så stiger temperaturen jo helt af sig selv! Hvor mange programmer vil du egentligt have til dit grafikkort? Dit kort er desværre ikke så overclockvenligt, at du i praksis vil kunne mærke nogen forskel, kun i benchmarkstests!

Kommentar
Fra : Ortman

Dato : 11-04-04 21:36

He he

Jeg vil jo bare gerne vide lidt om hvad min hardware kan/ikke kan... Det er mest nysgerrighed, men jeg vil da gerne have kortet til at yde maksimalt!

Jeg er som sagt ikke helt sikker på om rammene er kølet. Nogle af de "sorte blokke" er nemlig ikke dækket af køleribben, men selve køleribben går et godt stykke ud over den egentlige chip...

http://dk.europe.creative.com/products/product.asp?prod=580&page=-3 (prøv evt. manuelt at kopiere det ind på i adresselinien i browseren)

Det er vel den samme GPU som sidder i 9600PRO og 9600XT?.... Er det ikke "bare" clocking'en af GPU og ram som giver et bedre resultat med XT og PRO udgaven??? I så fald vil en succesfuld overclocking give kortet væsentlig mere power...

Håber ikke at mine spørgsmål er alt for håbløse

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 11-04-04 23:35

Udfra billedet ser det da ud som dine ram er kølet!

Kommentar
Fra : Ortman

Dato : 12-04-04 14:51

Men hvad med de "sorte blokke" som ikke er dækket af køleribben?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 12-04-04 14:57

den ene er sandsynligvis 2D delen og den behøver jo ikke køling, den anden er nok tv out og behøver heller ikke køling!

Kommentar
Fra : Ortman

Dato : 12-04-04 15:05

Allright! Så er rammene jo kølet...

Er der nogen som har mod på et forsigtigt bud på hvor meget oc kortet kan tåle uden ekstra køling?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 12-04-04 15:10

jeg vil skyde på ca. 10 - 15%, men det er jo bare at gå igang med OC indtil skærmen fryser!

Kommentar
Fra : Ortman

Dato : 12-04-04 15:19

Øh lige en gang til: Det er ikke muligt at aflæse temp på kortet med software eller hvad?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-04-04 19:36

Ikke mig bekendt!

Accepteret svar
Fra : Manse9933

Modtaget 200 point
Dato : 15-04-04 12:32

Vis du skal måle Temp på et grafikkort så skal det have en temp sensor som
så er tilsluttet grafikkortet eller bundkortet som så ville kunne måles
(læs grafikkort specefikationer/data sheet)med f.eks,speedFan,du kan også
sætte ekstra køling på kortet,jeg har f.eks. sat ekstra køling på nogle
af mine venners grafikkort som har passiv køling,du skal have nogle små
selvskærende metal skruer,mål bredden af køleripperne på grafikkortet.
køb nedenstående(god kvalitet fans)skru dem af rammen,nu har du to
fan's som hænger sammen med en strøm tyv som du kan tilslutte til
din HDD'es strømforsyning,vis du kun vil benytte den ene fan så klip
ledningen af den anden nede ved stikket der tilsluttes HDD'ens(isuler) strømforsyning og skru fanen fast på køle ripperne på dit grafikkort,den/de kan stikke ud over rammene på kortet så du også får ekstra køling på disse,der er kun en bagdel hved det,garantien bortfalde på kortet.
Hele operationen kostede mine venner 110 kr pr kort med skruer,og det virker
perfekt,og disse fans's er billing at udskifte vis de går i stykker
men det har jeg ikke oplevet endnu,den ene af mine venner køre med disse fan's i over to år nu.

http://www.thansen.dk/product.asp?c=238246169&n=496932192&pn=662836542

Man kan også købe et front panel med sensore der kan sættes på grafikkortet's
chipset men de måler Temp forkert og er misvisende(falsk trykhed)så det
vil jeg ikke anbefale,og som tedd siger den eneste måde at overcloke et
grafikkort på er læs og prøv dig frem,der er ikke et entydigt svar,fordi
der er mange ting der spiller ind,din hardware opsætnin bundkort chipset
frontsite bus o.s.v o.s.v.
Den bedste ide jeg kan give dig er læs om de forskællige hardware mulighedder
og begrænsninger som du har på din pc(manualer på både dit bundkort og grafik)
Manse9933

Godkendelse af svar
Fra : Ortman

Dato : 15-04-04 15:38

Tak for svaret Manse9933.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 15-04-04 16:09

Man kan også lave en holder der kan skrues fast i et af PCI udgangene skrue huller på kabinettes bagside som holder HDD køleren fast ca 5 milimeter over grafikkortet,det har jeg laver virker også fint og garantien bortfalder ikke,men det gør den jo alligevel vis du overcloker kortet,så dækker kølerene det meste af kortet,man skal bare være lidt fingernem og have lidt ragelse liggende som man kan bruges som holder,det er kun fantasien der sætter grænserne.
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 15-04-04 16:13

lavet,s
og så lidt værktøj

Kommentar
Fra : Ortman

Dato : 15-04-04 16:51

Hvad med bare at bruge sådan en fætter her:

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=68217

???

Den lyder da mere egnet - eller hvad?