/ Forside/ Teknologi / Udvikling / PHP / Spørgsmål
10  Interkril.. 1146
nybegynder i php ønsker hjælp til opsætn~
Fra : zippen
Vist : 578 gange
100 point
Dato : 02-04-04 14:01

Jeg vil gerne lære php og har købt nogle bøger om emnet, men der står kun at jeg skal installere en php server og ikke hvordan jeg skal gøre det. Jeg kan ikke finde ud af hvad jeg skal installere for at komme igang og hvor jeg skal installere det henne. Der står også noget om mysql og apache - og nu er jeg fuldstændig forvirret.

Er der nogen der kan hjælpe mig inden jeg rykker håret af mig selv!

Accepteret svar
Fra : gmusen

Modtaget 110 point
Dato : 02-04-04 14:58

Først skal du hente programpakken kaldet PHPTriad på http://sourceforge.net/projects/phptriad

Den pakke du skal hente hedder phptriad 2.2 February 15, 2002 (den finder du, når du scroller lidt ned på siden)

Når det er hentet starter du installationen, klik Next i det første skærmbillede, klik til sidst på knappen Close for at fuldende installationen.

Det første du skal gøre, er at starte selve webserveren. Gå til mappen c:\apache, og dobbeltklik på Apache.exe. Nu åbner et vindue, som viser, at Apache-serveren kører (dette skal du gøre, hver gang du skal anvende serveren på din puter).

Nu skal du have databasen MySQL op at køre....

Gå til mappen c:\apache\mysql\bin, og dobbeltklik på winmysqladmin.exe

Indtast brugernavn og en adgangskode efter eget valg, og klik på OK

Administrationsinterfacet starter du ved at skrive http://127.0.0.1/phpmyadmin/index.php

De dokumenter/filer du udarbejder skal du gemme i mappen c:\apache\htdocs

Hvis du f.eks. har lavet en fil der hedder noget.php gemmer du den i ovenstående mappe & når du skal teste den skriver du http://localhost/noget.php

Det var dét - håber jeg nåede at svare, før du mistede for meget hår c",)

Der er flere løsningsmuligheder, dette er blot én - men den er nem...

/g-mus.dk

Kommentar
Fra : zippen

Dato : 02-04-04 15:19

Tak for svaret gmusen. Det er til stor hjælp. Jeg har dog stadig nolge ubesvarede spørgsmål det trækker hår ud:

- Jeg har fået at vide, at jeg skulle installere et eller andet fra windows xp cd'en inden jeg installerer noget andet. Er det rigtigt?

- Har også fået at vide, at jeg skal hente noget der hedder foxserv, men er det ikke det samme som phptriad 2.2 som jeg nu har hentet?

Kommentar
Fra : mickey777

Dato : 02-04-04 15:32

www.webcafe.dk kan du finde en trin for trin mht. installation og konfigurering af PHP.

Det direkte link er:http://www.webcafe.dk/artikler/php/installerphp4/

Kommentar
Fra : gmusen

Dato : 02-04-04 16:50

Any time zippen....

Jeg kører selv XP og det er ikke nødvendigt at installere noget specielt for at køre Apache. Det eneste der kan være, er hvis du i forvejen har installeret en IIS/PWS server, så skal det enten afinstalleres, eller én af serverne skal tildeles en anden port end 80.

Har aldrig hørt om foxserv, så det kan jeg slet ikke udtale mig om.

Jeg har gjort nøjagtig som jeg skrev til dig før, og det fungerer upåklageligt c",)

/g-mus.dk

Kommentar
Fra : zippen

Dato : 02-04-04 17:07

lige en sidste bemærkning: Hvad er en IIS/PWS server? (Bliver nødt til at spørge for at få viden! ) - den er ikke automatisk installeret ved en almindelig xp installation vel?
Elles igen tak for hjælpen...

Godkendelse af svar
Fra : zippen

Dato : 03-04-04 00:10

Tak for svaret gmusen.

Kommentar
Fra : gmusen

Dato : 03-04-04 09:31

IIS og PWS er Windows servere, du f.eks anvender til at køre ASP. Og nej de er ikke installeret automatisk - det er noget du selv installerer, hvis du har lyst til det c",)

Selv tak - glad for at jeg kunne hjælpe

/g-mus.dk