/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Spørgsmål
10  CLAN 640
Server eller ej.
Fra : steenmarkussen
Vist : 427 gange
200 point
Dato : 01-04-04 23:25

Hej adsl eksperter.
vi er en ejendom der deler en 8bit pro@sses forbindelse fra tdc. pt er vi 45 brugere på.
nu siger nogle af brugerene det ville være en god ide at sætte en server på forbindelsen. så man bla. kan styre at folk ikke tager alt farten fra andre ved og bruge kazaa og andre filsharingsprogrammer.
hvad kan i anbefale skal jeg invistere i en server eller ej og hvor stor skal den evt være. og vil dere være nogle fordele ved det.
mange hilsner Steen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-04-04 00:34

Jeg kan ikke se nogle fordele, (der er selvfølgelig mulighed for at have egne hj.sider mm) men ellers kun en flaskehals.
Det er rigtigt at man med meget dyrt udstyr eller software kan lave en båndbreddefordeling, men det koster, det gør det også med vedligeholdelse, og hvad så når den går ned, så er der ingen forbindelser der dur.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 02-04-04 07:09

Jævnfør udsendelsen i TV om at nogle "overbruger" en fælles forbindelse, synes jeg det er en god ide med en fælles server, samt proxy.
Det er klart at der vil blive en slags "big brother watching you" effekt ud af det, men det er mere urimeligt at "20% tager 80%" af kapaciteten ud af systemet. Som her og i andre "klubber" er det nødvendigt med ihvertfald nogle regler. Serveren behøver ikke at være særligt kraftig, en ældre 500Mhz maskine vil såmend kunne klare det udmærket...
Hvis I ofrer lidt mere ville I eks. også kunne hjælpe hinanden med back up etc...
mvh bvh

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-05-04 20:17

Mærkeligt at jeg får en e-mail om at der er kommet ny kommentar til spørgsmålet, der må der være noget galt?
Jeg fik mailen nu 15.05.04 kl 19.54 og det sidste indlæg er 1,5 mdr. gl.
steenmarkussen: Hvis du ikke har nogen kommentarer, så skal du jo afslutte spørgsmålet, du har jo allerede mistet de 200 point.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : steenmarkussen

Dato : 15-05-04 20:37

jamen jeg håbber da på at få nogle flere svar for de to første var jo i hver sin lejer så det er grunden til spørgsmålet ikke er annuleret .
steen markussen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-05-04 21:36

Det er også i orden steen, men så skal du komme med nogle indlæg (Det gør du også nu, fint nok)
Derfor undrer jeg mig stadig at der kommer mail, uden nogen havde et indlæg, kan det være fordi du steen havde trykket på send indlæg, uden at havde skrevet noget? I så fald er det en fejl på Kandu at den udsender tomme indlæg.
Nå nu tilbage til spørgsmålet: Jeg holder stadig fast i mit indlæg, og vil gerne have hvis bvh eller andre kan fortælle mig om udstyr ( I prisklassen under 30000kr) der er i stand til at styre båndbreddefordeling mellem flere brugere, selv ikke routere kan klare dette, men kun internetleverandører, med specialudstyr, kan give specifikke down/upload hastigheder.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 16-05-04 08:45

Vi har såmend et anlæg med 10 arbejdsstationer, der bliver trukket af en server forbundet til ADSL og en switch, der forbinder resten af firmaet uden problemer...Serveren er en 800MHz Win2000 maskine med 512Mb RAM og en proxy server. Proxyen styrer en cash således at alle udnytter hinandens internetopslag. Serversystemet har kostet under 10.000-
Med proxyen kan du se hvem der har været hvor, samt udelukke ødelæggende elementer. Den fungerer samtidig som firewall.
I mit tidligere firma benyttede vi det samme system med 60 samtidige brugere..

mvh bvh.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 16-05-04 13:56

bvh, men den fordeler stadig ikke båndbredde til de enkelte brugere.
At man benytter proxy, er jo bare at den enkelte arbejdsstation, lige kigger i serveren om der kan indlæses sider, som andre har været på fornylig, for at spare at skulle hente siden igen fra langbortistan. Det er ikke altid lykken, da det også tager tid at gennemse serveren for allerede indlæste sider, og havde nok en større fordel før hen, hvor forbindelseshastigheden var langsommere. Men kan jo selvfølgelig have fordele i et firma, hvor mange skal tjekke "hovedfirmaets" hjemmeside i USA.
I det hele taget er der ikke så store problemer, i alm. firmaer, kommuner mm. da der ikke downloades i den store stil, som der sker i "privaten om aftenen" hvor unge mennesker henter musik mm.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 16-05-04 14:53

Palle Hansen: Det er alt sammen rigtigt med firmaer og kommuner etc., men spørgsmålet gik på "server eller ej". Med en server kan du under alle omstændigheder se hvad der sker (og tale med de implicerede).
Tillid er godt, men kontrol desværre bedre... Mht. hastigheden er computerbearbejningstiden en forsvindende del at den totale tid. Men jeg ved selvfølgelig ikke...har du nogle beregninger på det...

mvh bvh..

Kommentar
Fra : steenmarkussen

Dato : 16-05-04 17:24

ØHHHHHHH nu er jeg sgu blevet helt rundt på gulvet kan snart ikke huske hvad mit spørgsmål var hæ hæ
men jeg må samle det hele på et tidspunkt.

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 16-05-04 17:41

Det er der nu ingen grund til. I skal blot vælge om I vil ofre penge på at kontrollere brugen af jeres internetforbindelse eller ikke.
Det bedste og selvfølgelig billigste, er hvis jeres netbrugere opfører sig ordentligt.
Gør de ikke det må I jo gøre noget. Den forkromede løsning som Palle Hansen skriver om koster ganske rigtigt en del og har sine fordele og ulemper.
Mit forslag, der er billigere, giver jer mulighed for at kontrollere hvem der bryder reglerne og på den måde simpelthen udelukke folk hvis de ikke følger dem.
Så spørgsmåler er 1: ingen server, 2: server til ca 10.000, 3: Server der måske koster over 30.000.
Jeg skal da også tilføje, at hvis I anskaffer en server, skal I også have en der vil tage sig af systemet med andre ord en "Sysop".
Til gengæld opstår der en del flere muligheder, f.eks. backup, bolig-intranet etc.
mvh. bvh

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 200 point
Dato : 29-05-04 13:46

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Og du har jo allerrede mistet pointene.
Du lukker spørgsmålet ved at klikke på accepter ude til højre for det svar du syntes.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

Godkendelse af svar
Fra : steenmarkussen

Dato : 29-05-04 23:45

Tak for svaret pallebhansen.
Jeg er ikke blevet meget klogere men det er måske mig der er lidt Fattesvag.
men tak for dine råd og hjælp.
jeg har en masse andre spørgsmål jeg vil stille med tiden så måske dette ikke er dine sidste point