/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
sfx ryster
Fra : bumsbabs
Vist : 1125 gange
120 point
Dato : 31-03-04 21:50

Hej...
Jeg har lige fået skiftet krumtap i min sfx til en topperformances standard, pga et smadret gevind ved variatoren. Jeg har ved samme lejlighed fået sat et nyt originalt stempel i, og da blæserhjulet var slidt er det også skiftet til et polini air speed (eller hvad det nu hedder...). Mit problem er bare at den ryster når jeg accellererer. Jeg havde samme problem før, men det var fordi at blæserhjulet sad skævt på fordi hullet var slidt for stort. Men det burde jo ikke være det når der er nyt blæserhjul på. Alt andet på den (cylinder, karburator, variator mm.) er 100% standard...
Nogen forslag til hvad der kan være galt???
På forhånd tak...
Mvh Steffen

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 31-03-04 21:58

En mulighed er svinghjulet.
Da jeg skiftede min krumtap første gang, fik jeg svinghjulet forkert af, og derfor var det skævt. Min scooter rystede rigtigt meget.
En anden mulighed kunne måske være defekte krumtapslejre?

Mordex.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 31-03-04 21:59

Er det kun når du accelererer? Det er i givet så åbentbart når motoren/knallerten er under maximalt belastning, hvilket kunne tyde på at noget er "excentrisk" i motor eller transmitionen. Er den blevet afbalanceret i motoren efter/under denne "hovedrenovering"? Der skal ikke meget slør i sølen til at det påvirker motorens vibrationer under belastning,

Mvh
palle Jensen

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 31-03-04 21:59

Det kan være remmen der hugger pga af den er slidt og derved låser lidt fast i remskiverne
Mvh sune

Kommentar
Fra : bumsbabs

Dato : 31-03-04 22:19

Jeg glemte at sige at der også er blevet skiftet lejer. Så det burde ikke være dem...
Ja - det er kun når jeg accellererer at den ryster. Når jeg kommer op på ca. 30 - 40 km/t stopper den, og når jeg slipper gassen er der heller intet. Jeg har ikke turdet at give fuld gas, da det vel også skal køres til. Den er ikke blevet afbalanceret efter skiftet.
Remmen burde det heller ikke været, for jeg har lige skiftet til en kevlar forstærket for under 100 km siden.
Mvh Steffen

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 31-03-04 23:14

Hvem er det der har skiftet den? Hvis man ikke har brugt det rigtige værktøj til at afmontere svinghjulet, kan det meget nemt være det.......

Mordex.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 31-03-04 23:49

Jeg gætter på at det er koblingsfjederen der er enten for stram eller løs.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : bumsbabs

Dato : 01-04-04 07:21

Det er min onkel der har skiftet den. Han er godt nok ikke knallertmekaniker, men han har splittet to mc'er til atomer /også motorene), og til daglig gør han det samme ved biler... Jeg ved ikke hvordan han har taget det af, men jeg vil da lige spørge ham så...
Koblingsfjederen??? Det er kommet hurtigt, så det burde jo ikke være det... Men kan den pludselig blive slidt??? Den har kun kørt 5000 km...

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 01-04-04 13:49

Jeg siger ikke med sikkerhed at det er svinghjulet, men det var da en god ide at tjekke det.....
Min krumtap skiftede jeg også første gang med en der har lavet biler næsten hele livet.Han var selvfølgelig dygtig, men vi manglede lide sådan en http://www.thansen.dk/product.asp?c=232305964&n=317992332&pn=317992423 og det vidste vi ikke, så vi tog den af med sådan en, nå den kunne jeg ikke finde, men den ligner denne http://www.thansen.dk/product.asp?c=232305964&n=313442969&pn=313477586 hvor man på midten skruer en skrue indad, og så blev svinghjulet skævt, ikke noget der kunne ses, men nok til at scooteren rystede, og nok til at svinghjulet knak efter nogle hundrede km.
Det er jo kun en mulighed

Mordex.

Kommentar
Fra : bumsbabs

Dato : 01-04-04 15:29

Ok... Det lyder bestemt som en mulighed... Han kommer op til mig i aften, så jeg vil lige snakke med ham der, så skal jeg nok vende tilbage ;)
Mvh Steffen

Kommentar
Fra : bumsbabs

Dato : 01-04-04 21:15

Han sagde at han ikke havde brugt en aftrækker, men han havde ingen bøvl med at få den af... Men hvor meget skal der til for at man kan trække den skæv??? For han havde ikke brugt vold eller noget til det???
Mvh Steffen

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 01-04-04 23:15

Hvis der ikke var problemer med at få den af, skulle det ikke være den. Fejlen er sikkert noget andet.....

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 120 point
Dato : 02-04-04 00:23

Der er ikke andet for end at have dækselet af og scooteren op på støttefod, for at kigge ind når den går.
Det er muligt at du skal bruge bremsen let, for at få den til at køre op på skiven. Så tror jeg at det er remmen der kommer op ad skiven i ryk.
Sørg nu for at scootern er klodset ordentligt op, med forhjulet ind mod en væg, for ved pludselige hastighedsforøgelser, kan den springe af støttefoden.
Ellers er mit bud at krumtappen har drejet sig omkring midterlejet, så vil de 2 vægtklodser være "ude af fase", og bare 1mm er nok til at voldsomme rystelser kommer ved bestemte hastigheder.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : korn100

Dato : 02-04-04 18:23

ved ikke om det kan være plejstrængen der er en smule slog i?? det var der engang på min

Godkendelse af svar
Fra : bumsbabs

Dato : 02-04-04 19:25

Tak for svaret pallebhansen. Det var remmen der hoppede op og ned af skiven. Tror bare det er fordi den kun har kørt ca. 25 km, så den skal nok lige slides til...
Mvh Steffen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-04-04 19:32

Nej jeg tror nu ikke den slides til. og det hopperi, er hårdt for alting, rem, lejer, gearkasse mm.
Så du må finde fejlen, man kan jo da heller ikke sige til en ny køber af knallert, den skal bare slides til.
Variatoren må ikke have fedtstof eller fastbrændte områder af gummi, så enten er det en "beskidt" overflade remmen kører på, eller nærmere er fjederen for slap (Kan dog også være for stram?)
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : bumsbabs

Dato : 02-04-04 20:20

Min variator er ikke blevet smurt, og der sidder ikke gummi på hverken blæserhjul eller variator. Den er i øvrigt også blevet gjort ren da det blev skiftet, så snavs er det heller ikke. Kan heller ikke forstå hvis det er fjederen, for det er en standard, og før disse problemer har den kørt fint. Men det kunne måske være remskiverne i bag så???
Mvh Steffen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-04-04 23:59

Ja det er da også imellem remskiverne jeg mener, udskyld hvis jeg ikke skrev det tydeligt nok.
Hvis du har et katalog fra THansen, så kan du på de første sider se hvad der sker med remskiver, der har kørt med for stram fjeder.
Nej jeg kan heller ikke forstå at en standard remskive, med en standard fjeder skulle give problemer?
Men hvis du pillede dele af og tog med ned til en knallertmekaniker, kunne han nok bedre give et godt tip.
VH Palle Hansen