/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Forstærker- ell. højttaler-fejl
Fra : Emanuel_Rose
Vist : 2101 gange
200 point
Dato : 30-03-04 17:41

Hej!
Jeg har det problem at mine højttalere efterhånden er begyndt at "skratte" en gang i mellem, det er altså ikke kronisk men kun periodisk. Uanset om min forstærker spiller fra min cd-afspiller, pladespiller eller computer oplever jeg ind i mellem "skratten". Det er mest når jeg spiller lavt, at de skratter, det virker nærmest som om at signalet ikke kommer ordentligt ud i højttalerne!
Mit spørgsmål er så, om der er nogen som kan sige om det er forstærkeren eller højttalerne den er gal med, eller om nogen har en metode til at finde ud af hvor det svage led befinder sig!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-03-04 17:46

Du kan have en løs tråd i en højttalerspole.

Du kan have en kabelfejl

Mest sansynligt har du et par potentiometre der trænger til rens/smøring

Start nedefra. Køb en dåse potentiometer-rens i en elektronikforretning. Spray i særdeleshed volumenpotentiometer, omskiftere mv. Giv også balance og tonekontroller.

Vrik med kablerne og find ud af om nogle af disse er syge. Udskift, hvis der er nogen der knaser.

Lokaliser hvilken højtaler der knaser. Byt ledningerne højre og venstre. Se om det er den samme højttaler det er galt med.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 30-03-04 18:00

Du siger i højtalerne hvilet indikerer at det er i alle højtalere du kan hører skratten og det er uanset hvad du sætter til at spille altså er det fra forstærkeren det kommer og som der bliver sagt i volumepotentiometer
Mvh sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 30-03-04 18:03

I enkelte tilfælde hvor højtalere er gamle kan det dog også skyldes at de hænger i pappet eller membranen som derved kører lidt skævt i spolen og kan afhjælpes ved at vende højtalerne 180grader
Mvh Sune

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-03-04 18:15

Hvis du følger SunoVits råd med at vende enheden, skal du huske at vende fasen til enheden. Ellers lyder den sært. Afhængig af delefrekvenserne kan du ikke regne med at den lyder som den skal, hvis den vender med røven udad. Du bør vende enheden i begge side hvis du gør det. Ellers spiller de forskelligt.

Er en enhed skæv - smid den og makkeren i den anden højttaler ud, med mindre der er tale om hundedyre højttalere. Så kan det komme på tale at forsøge at centrere den igen (svært og ingen garanti for det lykkedes).

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 30-03-04 18:25

Når anlæg begynder at skratte, er der somregel tale om at udgangen bag på forstærkeren er løs......så hvis du er ferm med en loddekolbe kan du jo evt. prøve at lodde den. Vh Claus

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 30-03-04 19:13

3773 Altså dreje højtalerne så det der var nedad nu kommer opad ikke så" røven" vender ud

Ps det ku man selvfølgelig også gøre men det har jeg dog aldrig prøvet

Accepteret svar
Fra : CCjunior

Modtaget 200 point
Dato : 30-03-04 21:05

jeg ville starte med at sætte nogen andre højtaler til og se om den skrattende lyd forsvant.. hvis ikke så er du jo begyndt at indkredse problemt.. prøv at låne en forstærker af en kammerat osv...

Junior

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-03-04 08:21

Det hjælper ikke Sunovits. Kan ikke komme i tanke om nogen speaker der er så ringe at det burde hjælpe.

Skrat er normalt altid stammende fra potentiometre der er beskidte / slidte. Læs min første kommentar.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 31-03-04 09:38

Det har da hjulpet på mine mega dyre og heller ikke helt nye b&w højtalere og det er et råd jeg fik fra en prof
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-04-04 17:37

Husk at lukke Og
God Påske
Mvh Sune

Godkendelse af svar
Fra : Emanuel_Rose

Dato : 12-04-04 18:30

Tak for svaret CCjunior.