/ Forside/ Teknologi / Udvikling / Delphi/Pascal / Spørgsmål
10  jdjespers.. 200
Page 1 og Page 32 udskrevet Lanscape
Fra : MonieJacobsen
Vist : 699 gange
320 point
Dato : 30-03-04 12:15

Hvordan fås ved valg af Page 1 og Page 32 udskrevet på samme A4,
men roteret 90grader side om side?
Hvordan udvælges Page 1 og Page 32 i en txt-file med mange sider?
Og kan vises i RichEdit1 før udskrivning.

Page 1

fomobmkbmb
dkdsmvkmdkvmkmvk
vlsd,vl,sdlv,l,

Page 2

dmwdmff
fkemfjk

Page 32

gmemefmemfe
ewbfqfiyorfefe
jnjjc

Med venlig hilsen
Monie Jacobsen

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 30-03-04 13:27

Marker alt hvad som står på "Page 1" og tryk "CTRL + C"... åbn nyt dokument og sæt ind "CTRL + V"... og print så...
gør det samme med side 32..........

Mvh. Cooper

Kommentar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 30-03-04 13:47

Nej, Nej
Det er en historie udskrivnings program.
Hvor hele historien er convertert til txt-file som så ønskes udskrives.
Mvh
Monie Jacobsen

Kommentar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 01-04-04 08:54

Jeg prøver at forklarer mere om programmet.

Programmeringssprog: Delphi version 6
Der skal udskrives et antal sider til en bog,
hvor siderne efter udskrift skal foldes,og dermed bliver til en lille bog.
Der udskrives på begge sider af papiret.
Papirstørrelse: Legal
Sideantal: 32
Tekst ligger i en txt fil, hvor der med en kode er angivet hvor de enkelte sider starter.
Siderne er skrevet i numerisk stigende rækkefølge.

Det færdige resultat ser således ud:

|-------------- Legal papirstr. i landscape ------------|

|---------------------------|---------------------------|
|------tekst side 1---------|------tekst side 32--------|
|---------------------------|---------------------------|

side 3 - side 30
side 5 - side 28 osv.

Når den ene side er printet vendes papiret i printeren,
og så printes:

|---------------------------|---------------------------|
|------tekst side 31--------|------tekst side 2---------|
|---------------------------|---------------------------|

side 29 - side 4
side 27 - side 6 osv.

Det færdige resultat er en bog, hvor man kan bladre sig gennem side 1, side 2 osv.

Med venlig hilsen
Monie Jacobsen

Kommentar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 21-04-04 07:49

ok

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 20-08-04 17:30

Tja det er lidt bøvlet. Men det skal jo nok gøres i 4 step.

1/ Du åbner dit tekst dokument som en binær fil. Sørger hele filen igennem fra byte til byte, Hver gang du finder side start noter du fil positionen i en liste, når det er færdig ved du præcist hvor mange sider der ved at benytte item count fra listen, på den måde ved du nu om side 1 skal ha eks. Side 32 som partner hvis der 32 sider eller en blank side hvis der 31 sider. Pyha det er svært det her. Altså hvis du har et ulige antal skal du ha en blank side som partner.

2/ Nu skal du så lave 2 lister Hvor fil positionerne indsættes. liste 1 skal ha fil position for side 1 liste 2 skal ha fil position for side 32 liste osv…

til du har en liste der ser sådan ud,

side positions
Liste nr.
1-2 og eller venstre side og højre side
1-32
2-31
3-30
4-29
5-28
6-27
7-26
8-25
osv.

Det kan du lave i en lykke.

3/ nu har du en side sorteret liste der fortæller dig I hvilken rækkefølge de kommer og hvor i dit tekst dokument siden befinder sig, altså sidens fil position. Ak og ve….
Så skal du lave en form med to stk. RichEdit en til venstre side og en til højre side. Og selvfølge nogle knapper så du kan bladre frem og tibagemed.

Nu kan du se siderne. Og bladre i dem.

Det forgår på den måde at du læser tekst direkte ind i RichEdit fra dit dokument med de fil position du kender fra din liste frem til næste side skifte. Du har også nok information til beregne hvor mange byte du skal læse.
Altså side 1 ind i venstre RichEdit og 32 ind i højre RichEdit. Og vist du så har en <Next> knap er side 2 i venstre og 31 I højre osv..

4/ Ved udskrift laver du en form med Qreport vor du bygger en rapport op med to RichEdit på, sår simpel.
Så skal du huske at starte med at udskriv de ulige 1-32,3-30 osv.., og når de er færdig vender du papiret og udskriver de lige. 2-31,4-29 osv..

Det kan du lave I en lykke.
Du kan evt. ha en knap for udskrift af ulige og en for udskrift af lige..

Jeg ved godt det er en grov forklaring, med den skulle gerne være retningsgivende.

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 21-08-04 08:46

Til rpje

Pyha... det er virker meget udoverskuligt!
Men kunne du give mig et eksempel i Delphi 6 koder, derved ville jeg havde brudt det sværer granse for,
at komme viderer.
Håber virkelig du vil gi et eksempel!

Med venlig hilsen
Monie Jacobsen

Accepteret svar
Fra : rpje

Modtaget 320 point
Dato : 21-08-04 10:52

Nej desværre, det hele er den tanke man har i hoved, før man tegner den.

Men du kun jo mail et dokument eks. Det på 32 sider. til mig.

MV
Peter Jensen

Pje.scanvaegt@mail.dk

Godkendelse af svar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 07-09-04 20:27

Rigtig mange Tak for svaret rpje.