/ Forside/ Interesser / Videnskab / Filosofi / Spørgsmål
10  ans 370
kærlighedens gerninger af kierkegaard
Fra : zhogun
Vist : 1217 gange
200 point
Dato : 30-03-04 09:15

hvad mener han med "Kærlighed er lovens fylde"

hvad mener han med "Kærlighed er samvittighedens sag"

prøver kierkegaard at forene den kristne kærlighed med den menneskelige?

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 30-03-04 09:43

Han kan jo mene flere forskellige ting.

MIN fortolkning siger:

"Kærlighed er lovens fylde" = Loven, såvel den juridiske som den moralske/etiske i alle forhold er blevet etableret udfra det synspunkt, at kærlighed mellem mennesker er grundlæggende, altså, at en lov som ikke er baseret på kærlighed vil være indholdsløs og ubegrundet, og dermed ikke have nogen eksistensberettigelse.

"Kærlighed er samvittighedens sag" = Uanset hvor mange regler og principper der stilles op, så vil den enkelte stadig skulle gøre op med sig selv, om han/hun vil drives af kærlighed, og dermed overholde love og regler udstukket af samfundet.

Kommentar
Fra : carlfrlarsen

Dato : 30-03-04 09:50

Hi, zhogun,

Kierkegård tale her om, det som Gud oprindelig har sagt om næste kærligheden.
Citat:
"Som du er mod næsten; sådan er du mod mig."

"Du skal elske din næste; som du elsker dig selv."

Carlfrlarsen

Kommentar
Fra : zhogun

Dato : 30-03-04 10:20

kierkegaard mener jo at kærlighed til et enkelt menneske er selvkærlighed.

er han ikke så kynisk at han siger at man selvfølgelig må have en hustru som kan opfylde drifterne, men at hun ikke må elskes højere end næsten, og derved ikke lidenskabeligt og med passion?

Kommentar
Fra : carlfrlarsen

Dato : 30-03-04 10:42

hi, zhogun,

Siger Kierkegaar ikke også du skal elske din Gud, din konge og dit fædreland?

Carlfrlarsen.

Kommentar
Fra : zhogun

Dato : 30-03-04 11:03

ved du tilfældigvis hvorhenne det står?

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 30-03-04 13:35

Her har du din forklaring:
http://www.friskolebladet.dk/pdfer/2003/9/a182-184.pdf

Mvh. Cooper

Kommentar
Fra : carlfrlarsen

Dato : 31-03-04 10:09

Hi, zhogun,
Jeg har det fra "krønikken"

Du skal elske din Gud, din næste, din konge og dit fædreland.

De konservative brugte / bruger en anden sammenstilling af citatet.
Jeg skal prøve at undersøge hvem eller hvor citatet stammer fra.

Carlfrlarsen.

Kommentar
Fra : zhogun

Dato : 31-03-04 16:48

Kunne ikke bruge linket til så meget da det omhandler Cristen Kold og hans inspiration til SK og ikke selve indholdet af SK.

det er meget sødt af dig Carlfrlarsen.

Kommentar
Fra : osehat

Dato : 23-04-05 01:45

Hvis du tager de ti bud, der jo er love, så er de jo, hvor strenge de end må synes, givet med kærlighed.
Og rent menneskeligt politisk, skulle de love der bliver lavet på tinge, vel helst også være lavet af kærlighed til idividet, ik?
Evnen til at føle kærlighed giver vel også evnen til at føle samvittighed, er en individ følelskold har det heller ingen samvittighed.

Kommentar
Fra : zhogun

Dato : 23-04-05 12:21

hvis kærlighed til individet? guds? baserer du dette ud fra bogen?

Kommentar
Fra : osehat

Dato : 03-05-05 20:03

Jeg basere naturligvis ud fra de ti bud! Det er jo det Kierkegaard citere! - Hvis du ikke har læst dem så prøv!
De giver megen mening!
Jeg har ikke haft tid at logge på Kandu, så derfor det sene svar, det må have undskyldt.
Hilsen Osehat

Accepteret svar
Fra : michaelmoeslund

Modtaget 200 point
Dato : 14-08-05 21:41

"Kjerlighed er Lovens Fylde"

Jeg forstår Kierkegaards tekst således:

Den lov, han hentyder til, er buddet om, at du skal elske din næste som dig selv. "Lovens fylde" handler om, at du ikke bare skal prøve at elske din næste - eller tale om at elske din næste - eller love at du vil elske din næste. Nej, det handler om HANDLING. Nu og her, skal du elske din næste. Kærlighed er, at du lever op til det bud i handling. I stedet for at give dig til at fundere over kærligheden og indholdet i buddet, som farisærene ville have gjort, så skal du sparke gang i de gode intentioner og rent faktisk leve op til det.

Godkendelse af svar
Fra : zhogun

Dato : 15-08-05 16:36

Tak for svaret michaelmoeslund.

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 15-08-05 17:59

Nu skal det lige for en god ordens skyld siges, at jeg ikke har en dyt forstand på ham der Kierkegaard...

Men det har min kone... -Har taget min bestemte øjne på, og har prøvet at forklarer at det er dokumentfalsk at skrive i en andens navn