/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
kørekort
Fra : jej123
Vist : 705 gange
30 point
Dato : 29-03-04 17:52

kan man få frataget kørekortet hvis man overskrider fartbegrænsningen på en EU 30 knallert.

Mvh

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 29-03-04 17:53

¨Nej

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 29-03-04 18:13

"Sunowich"
Den er helt gal !
Ifølge færdselsloven kan man få frataget kørekortet
ved en hastighedsoverskridelse på 70 % af den tilladte hastighed
Så vidt vides er køretøjets art underordnet
MVH Michael

Kommentar
Fra : annvibeke

Dato : 29-03-04 18:26

Hvad er en EU30 knallert ?
Bil / motorcykel kørekortet bliver ikke taget når du kører på en 30`er knallert.
Hvis det er en 45`er knallert, som kræver kørekort, kan du få frakendt kørekortet.
Men hvad med knallertkørekort ??? hvem ved det ?
/nilsg

Kommentar
Fra : annvibeke

Dato : 29-03-04 18:30

Er en knallert 30 ----- som kører 70 --- en motorcykel ?
Det kan anklagemyndigheden godt finde på at kalde den.

Kommentar
Fra : annvibeke

Dato : 29-03-04 18:33

UUps det var min kærestes profil. /nilsg

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-03-04 18:54

En knallert er ikke et motorkøretøj, men en cykel med hjælpemotor.
Så den bliver bare konfiskeret og du får en bøde.
Efter du har prøvet det et par gange stopper det af sig selv.

Når først der kommer nummerplader på er sagen en anden.

Kommentar
Fra : tempra

Dato : 29-03-04 20:37

Sluder og vrøvl michaelholm har helt ret.......
En knallert 30 som kan køre 70 er at betrakte som en MC uden nummer plader... bøden bliver bare dyrere + fartbøde ovs

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-03-04 20:43

Hvordan vil du få en knallert til at være en motorcykel

Det er da ikke farten der er afgørende.

Kommentar
Fra : hj3

Dato : 29-03-04 21:23

en knallert kan tunes og indregistret som mc, men det koster.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 29-03-04 23:43

Stadig NEJ
Mvh Sune

Accepteret svar
Fra : pallenoc

Modtaget 30 point
Dato : 30-03-04 05:17

En knallert er helt korrekt (efter lovens bogstav) en cykel med hjælpemoter. Begrebet knallert er bare de senere år blevet "udhulet" pga den "snævre margen" mellem en scooter/knallert30-45 en scooter uden begrænsninger (indreg. som motorcykel) og en egentlig motorcykel...så du/vi befinder os i en "gråzone". Det er derfor ofte en "skønssag" i de enkelte sager, indtil der kommer egentlige "klare regler" på området eller principafgørelser i retten, som afgør hvordan loven bliver tolket i disse sager....og det kan/skal i princippet afgøres ved en højesteretsdom i yderste konsekvens. Jeg har personligt ikke hørt og noget præsedens i denne sammenhæng.....kun at jeg i sin tid fik konfiskeret min egen knallert fordi den kammarat som havde lånt den var blevet taget de 3 gange på en ulovlig knallert...han fik IKKE taget sit kørekort ved den lejlighed....men det er altså også 25 år siden.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-03-04 11:51

Tja - der er vel kun at gentage.

En knallert er ikke et motorkøretøj, men en cykel med hjælpemotor.
Så den bliver bare konfiskeret og du får en bøde.
Efter du har prøvet det et par gange stopper det af sig selv.

Når først der kommer NUMMERPLADER på er sagen en anden.

Om du så kører 180 på en knallert har det ikke noget at gøre med dit kørekort.

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 30-03-04 18:49

Et godt råd fa en gammel knallertbisse !
Det er skidedyrt at blive taget på en ulovlig knallert, politiet/synshallen beholder alle de modificerede dele såsom cylinder-stempel-udstødning osv. Oven i det får man en bøde samt evt. krav fra Falck vedr. transport mm
Ud over dette er en knallert nu engang ikke beregnet til at køre 100 km/t.
Næ en "ansvarlig" far køber selvfølgelig en neddroslet motorcykel og lærer sin søn at køre på den på en ansvarli måde. Hvis han så bliver stoppet på denne, siger han at han har "lånt" denne uden hans far's vidende og slipper dermed med en lille bøde, tredja gang kan de beholde cyklen i aller værste tilfælde. Et andet plus er at chancen får at blive stoppet på en neddroslet mc er meget, meget mindre end på en ulovlig knallert.
Vind i håret - det er snart påske !!
MVH Michael

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 30-03-04 18:51

Lige en lille ting ....

Med det vejr vi har haft i dag og forhåbentlig får fremover - SÅ ER DET FEDT AT KØRE MC -

Kommentar
Fra : Walde25

Dato : 01-04-04 19:05

Lige en ting Michael...
Jeg går udfra dit indlæg er ment i sjov, men vil dog påpege at din "fars" forsikring søreme ikke dækker den dag du køre galt. Det kan blive endog meget dyrt hvis andre bliver impliceret i uheldet!!!
Din fars forsikringsselskab kan nemlig kræve at han betaler skaderne af egen lomme, så ta' jer i agt med forsikringssvindel!
Valdemar

Kommentar
Fra : tempra

Dato : 01-04-04 20:37

Jeg har sagt det før og siger igen Lad være... Det kan koste KASSEN... Og der INGEN forsikring der dækker OVERHOVEDET... det er og bliver et ulovlig køretøj og forsikringer dækker ikke ulovlige køretøjer, dette gælder også køretøjer med nummerplader der kører med en defekt der er beviseligt ikke opstået i uheldsøjeblikket... Så fat det dog...
Dette betyder i al sin enkelt hed at man (hvis man har never til det) kan på køre en ulovlig knallert 30 eller 45 ud at få skyld, fordi man kan bare sige at den kørte 75 km/t (dette vil i så tilfælde blive undersøgt) og sige at pludselig kørte han ind i siden på mig da han åbenbart ikke kunne styre maskinen i den fart. Knallerten får hele skylden, ham i bilen får en standard bøde på 500 + en omlakering på knallettens ejermands regning.
Tempra

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 02-04-04 08:24

Og atter NEJ
Mvh Sune

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 02-04-04 19:21

>sunowich
1)Mener du ikke en myndig billist med kørekort kan miste dette, hvis han kører 80 Km/t indenfor bygrænsen på en indregistreret knallert/scooter ?

MVH Michael

2) Hvad siger du så hvis det er i en bil ?

PS. Hvor er forskellen ?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 11-04-04 22:24

Husk at lukke spørgsmålet
Og god påske
Mvh Sune

Godkendelse af svar
Fra : jej123

Dato : 13-04-04 07:12

Tak for svaret pallenoc.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 13-04-04 07:22

Tak for din accept. Det glæder mig du kunne bruge min kommentar...værn nu GODT om dit kørekort og kør forsigtig!!!

Mvh
Palle Jensen