/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
kasteration/sterilation.. hvornår ?
Fra : lailabirch
Vist : 1180 gange
20 point
Dato : 29-03-04 11:19

jeg har en hunkat og en hankat der er ca. 8 mdr som skal kastereres/sterilaseres
hvornår er det bedst at gøre det ?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 29-03-04 11:26

For hunnens vedkommende skal hun da prøve at have et kuld killinger alt andet ville være synd mener jeg det er jo egentligt det hele livet går ud på og jeg mener også man får en helt anden kat ud af det end en der aldrig har prøvet det for det er sku noget der sidder i generne må jeg helre skynde mig at skrive inden der kommer nogle og siger at det ved katten jo ikke noget om
Hav en god dag
Mvh sune

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-03-04 11:35

Tidspunktet for indgrebene diskuteres intenst. Helt nye undersøgelser fra U.S.A. viser ingen forskel på voksne
kattes udseende, helbred eller psyke - uanset tidspunktet for indgrebet. For at undgå urenlighedsproblemer - og
evt. killinger - er 5-8 mdr. et godt tidspunkt.

Kommentar
Fra : idestrup

Dato : 29-03-04 11:59

jeg har fået afvide at katten ikke behøver at havde fået killinge først. har lige haft min egen afsted ( hun er 8 mdr.) de sagde til mig at det var et rigtig godt tidspunkt da katten så er ung og rarsk og hurtiger kommer over det. jeg har i hvert fald ikke fortrudt et sekundt og hun har det godt

hilsen idestrup

Kommentar
Fra : Trunt1

Dato : 29-03-04 12:06

Hejsa!

Du skal sørge for at katten IKKE er i løbetid, når de bliver stereliseret eller kastreret da du ellers godt kan risikere at kattene bliver ved med at være i en slags løbetid efterfølgende...

/Trunt1

Kommentar
Fra : lailabirch

Dato : 29-03-04 12:06

hvis min hunkat "olivia" skal have lov til at få killinger vil der så ikke blive en problem nu hvor jeg også har en hankat"skipperskræk" vil han ikke gøre dem fortræd ?
hvis hun kommer i løbetid og får killinger og derefter bliver kastereret vil hun så ikke huske det til næste gang, ville det ikke være synd, er det så ikke bedst at kasterere hende nu så hun ikke kommer til at vide noget om det overhovedet?

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 30 point
Dato : 29-03-04 12:11

Det der med, at katten skal have lov til at have killinger først er da alene baseret på visse menneskers primitive holdning til forplantningen. Katten er bedst tjent med at få et sundt og veltilpasset liv, og der er absolut ikke mangel på katte i Danmark. Lad endelig kattene blive neutraliseret, mens de er unge og stærke.

Kommentar
Fra : AKZO

Dato : 29-03-04 12:58

Det vil være MEGET forkert at hunkatten først skal "prøve" at få et kuld killinger. Katte har også følelser og når den først har fået killinger vil den naturligvis igen. Det ville da også være forkasteligt hvis alle kvinder der lige har fået et barn blev tvangssterilliseret bagefter - er det ikke naturligt at de fleste kvinder/par ønsker flere børn. Jeg kan kun holde med BjarneD!

AKZO

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 29-03-04 15:23

Det der med at styre andre individder og gøre sig til talsmand for om det er godt at dyr forplanter sig er jo noget vi overmennesker har helt styr på og hvad nogle primitive menneskers syn på hvad de kan læse sig til i en eller anden amerikansk undersøgelse Og hvad katte er bedst tjent med kan man vel også studerer indgående i en eller anden doktordispustas Det er da godt der ikke sidder nogle og bestemmer om freks De mest fejlfindende eller de mest korrekte til hver en tid mennesker skulle have været en plet på et lagen
Og selvfølgelig er det meningen at alle dyr skal have unger det er jo det hele livet går ud på at regenerere Og et kuld killinger kan man sagtens komme af med til gode hjem
og det er ikke synd at den har prøvet det svarer til at det sørme er synd at en mor ikke kan få flere børn fordi hun er blevet sterilliseret så hun går og græder snot resten af sine dage
Og til spørgsmålstilleren din hankat vil garanteret lege med killingerne hvis du vælger at få nogle
Det var bare det jeg ville sige
Hav en god dag
Mvh Sune

Godkendelse af svar
Fra : lailabirch

Dato : 29-03-04 16:04

Tak for svaret BjarneD.
men hvad mener du med (visse menneskers primitive holdning til forplantning),og at katte er bedst tjent med at få et sundt og veltilpasset liv er rigtig nok lige med undtagelse af at "bedst tjent" ikke er godt nok til min kat og om der er mangel på katte i danmark eller ej kan diskuteres men det har ikke noget med min beslutning om hvorvidt min kat skal have killinger eller ej men hvad der er bedst for hende.

Kommentar
Fra : lailabirch

Dato : 29-03-04 16:19

hvis nogen sidder med nogle personlige erfaringer( gode eller dårlige) om hvorvidt det er bedst at neutralisere katte før eller efter de har fået killinger en gang vil jeg gerne høre deres kommentar

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 29-03-04 17:17

Hvoffor har du så lukket spørgsmålet????
Mvh sune
Ps og min mening kender du vist

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-03-04 19:48

Din kat har bedst af at blive neutraliseret uden at få killinger.
Katte har ikke følelser på samme måde som mennesker og er overvejende styret af instinkter, og lader du den få killinger vil du starte et behov for den vil kunne huske killingerne, men ikke forstå hvorfor.
Mine indlæg er stort set kopieret fra dyrlægesider om katte og det med det primitive omkring forplantning burde give sig selv. Når folk tillægger dyr deres egne følelser uden at sætte sig ind i hvad det drejer sig om så er det primitivt og der var en der reagerede primitivt på indlægget ved at udvise foragt for undersøgelser og ekspertise, og det var faktisk sådan noget jeg hentydede til.
Jeg er webmaster på en dyrlægeside med internatkatte fra Kattens værn, hvor jeg har nem adgang til informationer.
Jeg holder selv meget af katte som jeg har haft nogle stykker af i tidens løb, og tænker da mest på kattens ve og vel..

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 29-03-04 22:49

Det er det rene vomitus Hvem ved hvad en kat tænker DOK DOK Men det er jo nemmest at henholde sig til en eller anden læges udtaelser så er man jo også fri for at tænke selv Og jeg holder også meget af katte som jeg har haft hele mit liv Nu har jeg 2 hunner som selvfølgelig er sterilliserede og en kastereret han
Mvh Sune

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-03-04 23:11

Jeg ved ikke hvordan I andre har det, men der er ingen tvivl om, at en kat er klogere end Sunowich, men det siger selvfølgelig ikke ret meget!!

Kommentar
Fra : lailabirch

Dato : 31-03-04 12:01

jeg kan ligesom forstå at jeg har stukket min hånd ned i en hvepserede og at der er meget forskeld på meningerne ang neutralisering af katte, jeg snakkede med min dyrlæge om problematikken i går og fik oplyst at det var bedst at neutralisere hunkatten ca.4 dage efter første løbetid da de ellers godt kunne blive lidt sære og tro at de var i en slags evig løbetid. Hvis jeg ville lade hende få en kuld killinger og derefter neutralisere hende ville det ikke være noget problem da hun ikke ville huske noget om det da hun ikke ville komme i løbetid og blive befrugtet og derved få moderinstinkterne igen. Hvis jeg ville lade hende neutralisere ville det heller ikke have nogen indflydelse på hende såvel fysisk eller psykisk så det ville helt og holdent være op til min og hvorvidt JEG ønsker at få et kuld killinger.