/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Afrensning af havefliser
Fra : k.j.k
Vist : 4496 gange
100 point
Dato : 28-03-04 18:57

Har nogen herinde et godt råd til hvordan man får grøn algevækst af havefliserne.

Hilsen Karin

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 28-03-04 19:04

Hej
Prøv først med højtryksspuling. (kan lejes) Hjælper det ikke, må du ty til knofedt. Algefjerner og en stiv kost. Det første er i de fleste tilfælde godt nok. God arbejdslyst.
Torben

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-03-04 19:07

Du kan også prøve med klorin. Hæld klorin i en forstøverflaske og sprøjt det på fliserne, lad det sidde i ca. 10 minutter og skyld efter med vand.

Rengøring af havefliser
Sådan gør du
1. Hæld klorin i en forstøverflaske
2. Sprøjt havefliserne
3. Lad klorinen virke 10 til 15 minutter
4. Spul med haveslange
5. Skrub eventuelt med en kost, mens du spuler.

Brug handsker. Klorin fjerner grønne alger og snavs. Klorinen afbleger og må ikke bruges til farvede fliser.

Hvad skal du bruge
· Gummihandsker
· Forstøverflaske
· Klorin
· Kost
· Haveslange
· Vand

http://www.hobbyvaerkstedet.dk/maend/dokumenter/lavdetselv.html

mvh ans

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 28-03-04 19:14

Fint nok, men Klorin er ikke det bedste for miljøet.
Torben

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-03-04 19:32

Hvis du har en brænder til at brænde ukrudt med så svits fliserne og skrub bagefter så er de væk
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 28-03-04 20:17

Jeg har selv prøvet højtryksrenser. Fliserne bliver ru og dermed hurtigere angrebet næste gang. Brug eventuelt en roterende forsats til højtryksrenseren, men som ovenfor nævnt - !

Gasbrænderen og derefter skrubning lyder som en mulighed og den vil jeg så afprøve i år.

Derfor tak for rådet.
mvh
Varla

Accepteret svar
Fra : heseda

Modtaget 100 point
Dato : 28-03-04 22:15

Det er meget nemt. Du henter noget strandsand eller noges grus. Fordeler det i et tyndt lag på fliserserne - lader det ligge - fejer det sammen - og smider herefter gruset på græsplænen. Det er bedst hvis det ligger i 2-3 uger - så virker det lige som "sandpapir".

Godkendelse af svar
Fra : k.j.k

Dato : 29-03-04 07:51

Tak for svaret heseda.