/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Træfliser+betonsten(grus)
Fra : 888
Vist : 3483 gange
100 point
Dato : 28-03-04 17:30

Hvor kan man købe træfliser og hvidt/gråt grus/småsten til fornuftige priser og hvordan lægger man de træfliser?? Evt. links...

Accepteret svar
Fra : krakgt

Modtaget 110 point
Dato : 28-03-04 17:49

hej 888
her kommer et citat

TRYKIMPRÆGNEREDE TRÆFLISER OG BRÆDDER

Træ er meget behageligt at færdes på, når det ikke er vådt og fugtigt. Derfor er en terrasse belagt med træfliser eller brædder absolut udmærket, hvorimod det er mindre godt på gange, hvor man færdes jævnligt, da de i så fald ofte vil være glatte.

Med hensyn til kvaliteten skal lige bemærkes, at dimensionerne på såvel fliser som brædder bør være mindst 25 x 100 mm, og at høvlet overflade er det mest behagelige. Alt for ofte vælges billige træfliser, 19 x 100 mm, eller derunder, men de holder dårligt og flækker let.

Nedlægning bør uanset om det gælder fliser eller brædder ske på såkaldte »strøer«. Det er trykimprægnerede stolper, 75 x 75 eller 100 x 100 mm, som lægges ned på 10 cm komprimeret sand og rettes ind i den ønskede højde. Fyld demæst 3-5 cm sand imellem dem og jævn det, før belægningen sømmes på. Afstand mellem strøerne skal under brædder være ca. 60 cm, og under træfliser bestemmes den af bredden på disse, da de skal stødes sammen på midten heraf.

Fliserne kan sømmes på med »dykkere«, glatte søm uden hoved. De holder dem let på plads, og et søm i hvert flisehjørne er tilstrækkeligt.

Brædder bør sømmes med kamsøm og som på hegn 2 stk. i hvert, 1 cm fra yderkant, og selvfølgelig i alle strøer. De lægges med ca. 5 mm mellemrum og forskydes i samlinger.

#

det er hentet på http://www.havedesign.dk/tips/trae.htm

mht priser - prøv at kontakte de havecentre som ligger nærmest og lad dem give en pris

mvh

krakgt

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-03-04 18:18
Godkendelse af svar
Fra : 888