/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Fonts / Spørgsmål
10  Bille1948 320
Se mit spørgsmål om tastaturtegn (fonts,~
Fra : U_J
Vist : 1453 gange
50 point
Dato : 27-03-04 21:49

Hej

Er der nogen der ved, hvor Ø (for diameter ligger på mac'en). Ifølge min tegntabel skullen den ligge på alt k i skriften symbol, men det gør den ikke.

Hilsen U_J

Der ligger 100 point på spørgsmål 36773.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 27-03-04 21:51

hjælper det ikke hvis du gir det en ny genvej..kender intet til mac... så det er bare et skud i tågen...

junior

Kommentar
Fra : U_J

Dato : 27-03-04 21:54

Hej Junior

Jeg ved jo ikke, hvor tegnet ligger, det er det, mit spørgsmål går ud på.
Jeg har en gl. oversigt på papir, der fortæller at tegnet skal ligge på alt K, men det er et andet tegn, der kommer frem ????

Hilsen U_J

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 27-03-04 21:57

oho..min fejl
kan du ikke søge på tegnoversigt eller tegn..

Junior..

Kommentar
Fra : U_J

Dato : 27-03-04 22:01

Hej Junior

Jeg har lige opgr. mit styresystem på mac'en, og der er nogle, der er anderledes nu. Bl.a. har jeg ikke fundet tastaturoversigten, men til gengæld en tegnoversigt, hvor tegnet faktisk er på, men jeg kan ikke kopiere den i mit tekstombrydningsprogram, så den bliver på samme måde.

U_J

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 27-03-04 22:10

hmm..jeg r løbet tør for ideer... desværre.. ville gerne men kan ikke.. hehe.. men jeg er jo heller ikke ligefrem

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-03-04 22:11
Kommentar
Fra : U_J

Dato : 27-03-04 22:12

Hej Junior

Det er helt ok, tak for de du trods alt prøvede.

U_J

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-03-04 22:19

Alternativt kan du vel starte fra en ende af på tastaturet til du finder det.

Kommentar
Fra : U_J

Dato : 27-03-04 22:22

Hej Refi

Det har jeg gjort i symbolskriften, hvor jeg synes den bør høre hjemme.

Hilsen U_J

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-03-04 22:28

&#216

Hvad siger den?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-03-04 22:32

&#198
eller den

Kommentar
Fra : U_J

Dato : 27-03-04 22:36

Hej Refi

Er det ligesom på pc'en hvor man taster alt + et tal på det numeriske tastatur, eller hvordan skal jeg gøre?

Hilsen U_J

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-03-04 22:50

Ja det burde virke

Alt+0216 (ANSI-tegn)

Kommentar
Fra : U_J

Dato : 27-03-04 22:53

Hej Refi

Jeg arbejder på en mac, jeg synes ikke det virker med alt 0216

Kommentar
Fra : U_J

Dato : 27-03-04 22:54

Og det andet med &#198 forstår jeg ikke ...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-03-04 22:56

Prøv den anden mulighed.
&#216

Kan du overhovedet få bogstaver/tegn frem med Alt+ ?

Kommentar
Fra : U_J

Dato : 27-03-04 23:00

Hej Refi

Nej, jeg kan ikke få noget frem med alt + numerisk tastatur, der ligger nogle andre funktioner.
Og hvis jeg skriver & kommer der &, hvis jeg skriver &#kommer der &# osv. den laver de tegn, jeg taster.

Men det kan være jeg ikke forstår dig rigtigt når du skriver &#216, er &# betegnelsen for et eller andet?

U_J

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-03-04 23:11

Næ - jeg forstår bare ikke at Alt+ ikke skulle virke uanset det er Mac

Hvis jeg taster Alt+0216 kommer Ø .
Prøv at lade være at bruge nummertastatur og bruge tallene på det normale tastatur.

Kommentar
Fra : U_J

Dato : 27-03-04 23:15

Hej Refi

Det havde jeg prøvet og nu har jeg prøvet det igen.
Taster du på en mac og får Ø frem?

U_J

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-03-04 23:19

Nej men det bør tastaturmæssigt ikke gøre nogen forskel.
Hvad får du frem på nummertastaturet når du taster Alt+nummer

Kommentar
Fra : U_J

Dato : 27-03-04 23:22

når jeg taster alt 0216 kommer der 0216 frem.

I QuarkXpress, som jeg arbejder i, kan man hvis man laver forme til sine tekster vælge at give formen en genvej. Den genvej ligger typisk på alt på et tal fra taltastaturet. F.eks. kan jeg vælge at brødteksten kan have en genvej, der hedder alt 3 og brødtekst i kursiv alt 3, så derfor tror jeg ikke man kan det, med at finde specialtegn frem via taltastaturet. Men kan jo altid blive klogere ...

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 50 point
Dato : 27-03-04 23:27

Alternativt kan du kopiere fra denne side
http://home8.inet.tele.dk/larri/HTML/HTMLTEGN.HTM

Det ser ud til at virke

È É Ê Ë Ì Í Î Ï Ð Ñ Ò Ó Ô Õ Ö × Ø Ù Ú Û

Ellers må jeg lige i tænkeboks...

Kommentar
Fra : U_J

Dato : 27-03-04 23:35

Hej Refi

Det var faktisk den side, den første der svarede på mit spørgsmål henviste til, men det er et almindeligt Ø og ikke et matematisk diametertegn, der er i skemaet, og jeg synes heller ikke det virker rigtigt.

Jeg tror også, jeg vil spekulere lidt mere over det til i morgen. Det er ved at være sent, så jeg vil vende tilbage i morgen, og se om der er dukket nogle guldkorn op.

Foreløbig tusind tak for din indsats.

Godnat fra U_J

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-03-04 23:44

Selv tak foreløbig - jeg tænker videre..

Godkendelse af svar
Fra : U_J

Dato : 17-04-04 10:40

Tak for svaret refi.

Jeg lukker spørgsmålet nu, jeg kan se, der er oprydningskampagne i gang på Kandu.
Jeg har ikke fået løst mit problem endnu, men jeg er nået dertil at det må være en fejl i QuarkXpress 6.1. Tegnet virker faktisk både i indesign og hvis jeg prøver på en anden maskine i Quark 4.1.

Hilsen U_J

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-04-04 10:49

Ok det er bare iorden - ellers kom tilbage.

Du kan godt skrive videre i det samme spørgsmål selvom det er lukket.

Kommentar
Fra : U_J

Dato : 17-04-04 10:56

OK