/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
kan ikke få tændrør ud?
Fra : enevoldsen4200
Vist : 1426 gange
58 point
Dato : 23-03-04 13:32

Jeg er lige blevet den lykkelige ejer af en yamaha fz 750, men jeg kan ikke få tændrørene ud for min tændrørs nøgle passer ikke. jeg har prøvet med mange forskellige lange toppe men intet funker..... HJÆLP. Jeg kunne også godt starte den da jeg fik den men efter jeg har haft pillet sikringer ud ( er sat i igen ) og har skilt den ad for lygter og skjolde kan den ikke starte igen. Den slår en ordentlig slag ud af udstødningen også sker der ikke mere... er der en der har en god ide om hvad det kan være? på forhånd tak.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-03-04 16:16

Du kan da få et af de billigste topnøglesæt i trælasthandler mm, hvor der er en rigtig god tændrørsnøgle, sættet koster ca 50 kr.
Jeg tror den er druknet, så du skal udlufte den med tændrøret taget af, og benzinen lukket, når den har kørt lidt rundt, skal du prøve at starte stadig med benzinen lukket.
Og sørg for den er godt opladet.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : hms

Dato : 23-03-04 16:18

Hej.

Prøv at spraye Caramba ned omkring tændrørsforskruningen, og lad det sidde et døgns tid,og derefter se om du kan få dem til at bevæge sig.Ellers gentag behandlingen,

Hvis det ikke virker vil det være en god ide at varme tændrørene kraftigt op med en Autogenbrænder, så der kommer en chokfunktion mellem gevind og topstykket.

Men, vær meget forsigtig lige meget hvad du prøver.Det kan nemt koste Helicoil´s og i værste tilfælde et nyt topstykke.

m.v.h.
hms

Kommentar
Fra : hms

Dato : 23-03-04 16:19

Hej.
Sorry. se bort fra denne løsning, jeg glemte det var nøglen der var problemet !

m.v.h.
hms

Kommentar
Fra : enevoldsen4200

Dato : 23-03-04 16:43

jeg har prøvet med min tændrørsnøgle at komme ned og få fat på tændrøret men jeg kan ikke få min nøgle ned for der er ikke plads så jeg ville bare hører om der måske skulle noget special værktøj til få at få dem ud.
mange tak for svaret, og ja jeg har nok druknet den men jeg skal lige ha tændrøret ud før jeg kan gøre hvad du skriver

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-03-04 17:18

THansen har også egentlige tændrørsnøgler, men de tændrørstoppe der er i billige sæt er langt bedre, specielt hvis der er langt ned, skal man sørge for der er 2 forlænger-led til.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=228048342&n=500205615&pn=500207632
http://www.thansen.dk/product.asp?c=228048342&n=500205615&pn=500208171
Eller: http://www.haraldnyborg.dk/
kr 189,00
Bestil nr 9359
VH Palle Hansen

Accepteret svar
Fra : nilsg

Modtaget 58 point
Dato : 23-03-04 17:48

Køb en tændrørsnøgle der passer.
Tøm karburatorerne for benzin ( og kondensvand ) via bundskruen i svømmerhusene.
Fyld karburatoerne med frisk benzin.
Start.
//hvis ikke:
Brug evt. (kun lidt ) dieselstart i luftfilteret.
Start.
Hvis den starter : giv den 10% karburatorsprit i benzinen, så kondensvandet forsvinder.
/nilsg

Kommentar
Fra : enevoldsen4200

Dato : 23-03-04 19:35

jamen det vil jeg så prøve at gøre som noget af det første her i weekenden
tak for hjælpen alle sammen. ( takker for en kanon side for en nybegynder som mig )

Kommentar
Fra : jeansgade

Dato : 24-03-04 07:15

En mand går over vejen! Sidder tændrørkablerne rigtigt??

Kommentar
Fra : wolan

Dato : 26-03-04 20:42

En <b>rørtopnøgle</b> (evt Bacho) skulle kunne klare tricket med at få dit tændrør ud. Den er meget smal i godset og kan altid komme til. De fleste Tændrørstopnøgler er ret tykke i godset, så det tit er svært at komme helt ned om kraven på tændrøret.

En rørtopnøgle ex. 20-22 mm (én i hver ende) er en simpel metalcylinder med huller til at stikke ex.v. en skrutrækker igennem så du får et godt kraftmoment.

/wolan

Godkendelse af svar
Fra : enevoldsen4200

Dato : 31-03-04 11:32

Tak for svaret nilsg.