/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Tandlægehjælp ?
Fra : sofla
Vist : 3573 gange
100 point
Dato : 22-03-04 19:23

Hej !
Er der nogen, der kan svare på, om man via sin kommune er beretiget til hjælp til tandlægeregning, når man er på dagpenge, er i RKI og derfor ikke kan låne penge i banken, eller lave afdragsordning med sin tandlæge ??

Hilsen sofla

Kommentar
Fra : Sibrijo

Dato : 22-03-04 19:27

Hej.

Kontakt din sagsbehandler i kommunen i morgen. Sådan en har vi allesammen. Der kan du få helt klar besked.

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 22-03-04 20:56

At tandlægen tjekker om man står i RKI, er vel tvivlsomt????

Kommentar
Fra : Sibrijo

Dato : 22-03-04 21:20

Det gør han nok ikke. Men det var vist også ment mht at låne penge i banken.

Kommentar
Fra : Sibrijo

Dato : 22-03-04 21:21

Og tandlægen kan jo være sådan en tværepind, at han ikke vil hjælpe folk med tandpine..... !!

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 22-03-04 21:43

Sibrijo.
Ups !! du har vist ret..

at stå i RKI er absolut ikke ensbetydene med at man ikke kan låne penge i banken.
Ens personlige forhold til banken er det afgørene.

Kommentar
Fra : Sibrijo

Dato : 22-03-04 22:01

Ok webgun. Så har jeg også lært noget i dag. Tak

Kommentar
Fra : AKZO

Dato : 22-03-04 22:48

Jeg er næsten 100% sikker på at du IKKE er berettiget til nogen hjælp fra kommunen - men for en sikkerhedsskyld så ta' lige en snak med en sagsbehandler. Derimod er jeg sikker på at du kan lave en afdragsordning med din tandlæge - medmindre at du før har skyldt ham/hende penge over længere tid. Og lige en sidste ting - en tandlæge må ikke afvise eller nægte at behandle en patient med voldsomme smerter - han kan stoppe behandlingen (såfremt man er blevet smertefri) hvis man ikke overholder sine tider/aftaler eller ikke betaler..... Håber du kan bruge det til noget

AKZO

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 22-03-04 23:00

Nu skriver du ikke hvilken form for dagpenge du modtager. Hvis det er sygedagpenge er svaret ubetinget nej, hvis du modtager kontanthjælp kan der godt være mulighed for tilskud fra kommunen.

Jeg er næsten overbevist om, at du nok ville kunne få en afdragsordning med din tandlæge. De er jo også en slags mennesker, det er jo blot at tage en snak med vedkommende, men krav har du ikke.

ellebye

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 23-03-04 05:51

Hejsa
Nu skriver ellebye, at det er ubetinget nej, hvis man er på sygedagpenge/arbejdsløshedsdagpenge, dette er ikke rigtigt. Jeg fik selv dækket en tandlægeregning på godt 1600 kr. sidste år.
Mit råd er, at du laver et budget, hvor du medtager alle faste udgifter og går til din sagsbehandler, husk der skal være kvitteringer for udgifterne. De skønner så om du har nok i rådighedsbeløb.
Desuden kigger de på om du, inden du fik dagpenge, kunne have sparet beløbet op selv. Altså hvor længe har du været på overførsel, inden du kom på dagpenge osv.
Der er helt faste regler for rådighedsbeløbet i din kommune.
MVH maya123

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 23-03-04 05:55

Altså hvor længe har du været på overførsel, inden du kom på dagpenge osv.
Dette er lidt vrøvl, men bare du forstår meningen.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 23-03-04 08:39

Hej Maya hvad lægger du i ordet overførsel??
Spørgsmålet er "om vi taler samme sprog".

ellebye

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 23-03-04 08:53

Overførselsindkomst, jeg går ud fra at spørgeren, sofla er på dagpenge.
Jeg ved ikke om vi taler samme sprog, ellebye men du skrev "sygedagpenge" og det er ikke helt korrekt, altid, at man ikke kan få hjælp.
god dag til dig fra maya

Kommentar
Fra : Sibrijo

Dato : 23-03-04 09:03

Hej. Sagsbehandleren vil også bede om dokumentation fra banken på, at du ikke kan låne penge dér. Jeg har iøv. selv tidl. bedt om hjælp på dagpenge og fik, men det har nok også noget at sige, at jeg er enlig forsørger.
Ha´ en god dag.

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 23-03-04 09:17

Jeg lægger i selve ordet, "overførselsindkomst", alt hvad der ikke er "arbejdsindkomst", om det er rigtigt eller forkert, må vi hellere diskutere i et andet emne. Måske skal man tage højde for private opsparinger og pensioner osv.
MVH maya123

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 23-03-04 09:58

Det er jo netop heri gradbøjningen ligge, hvilken for for "lønindtægt" der er tale om, hvorvidt man kan få diverse tilskud. Så helt irrelevant er det ikke.

Og til dette kan kun spørgeren svare, så sofla hvis vi skal hjælpe optimalt, må du komme med lidt flere oplysninger omkring din form for lønindtægt.

Mvh
ellebye

Kommentar
Fra : sofla

Dato : 23-03-04 10:07

hej
Jeg er på sygedagpenge, og har været det i snart et år.
Hjælper det ??
hilsen
sofla

Accepteret svar
Fra : ellebye

Modtaget 100 point
Dato : 23-03-04 10:38

Hej sofla

Der er flere måder at få sygedagpenge på.

1. Du er principiel stadig i arbejde, men har overskredet de uger arbejdsgiveren betaler for.

2. Du modtager sygedagpenge i forbindelse med en påbegyndt pensionssag.

3. Du modtager sygedagpenge og samtidig pension fra en pensionskasse, privat såvel som offentlig.

4. Du modtager sygedagpenge fordi du ikke har været medlem af en a-kasse.

5. Du modtager sygedagpenge som selvstændig erhvervsdrivende.

I alle tilfældene kan man kun modtage sygedagpenge op til 1 år, så overføres man automatisk til kontanthjælp.

Så der er nogle forskellige former at vægle imellem, og evt. tilskud er også afhængig af grundlaget for modtagelse af sygedagpenge.

Mvh
ellebye

Godkendelse af svar
Fra : sofla

Dato : 23-03-04 13:15

Tak for svaret ellebye.
   hilsen sofla

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 23-03-04 15:22

Synd du lukkede spørgsmålet, men det svar ellebye har givet er ikke helt korrekt.
Du kan få forlænget dit års sygedagpenge, hvis omstændighederne gør at hjælpen skal forlænges. Det kan være indhentninger af forskellige oplysninger og hvis du er i behandling for din din sygdom osv.
Du kan så yderligere få 2 x 13 uger og efter det kigger din sagbehandler igen på sagen.
MVH maya123

Kommentar
Fra : sofla

Dato : 23-03-04 20:45

Hej Maya123
Tak for din oplysning, det er pænt af dig på trods af at jeg godtog ellebyes svar. Det var jo nok dig, der skulle ha haft point istedet, æv æv, nåh men du skal ha så mange tak , det vil jeg da undersøge nærmere.
hilsen
sofla