/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Rystepusser! rund eller firkant !?
Fra : sizematters
Vist : 2622 gange
50 point
Dato : 22-03-04 12:34

Hej! Hvad vil i vælge som allround "sliber" af dører/vinduskarme osv. den runde eller firkante model !?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 22-03-04 12:37

En ecentersliber der er den runde Og så en deltasliber der er den lille trekantede de fåes i sæt så kan i klare alt
Mvh sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 22-03-04 12:43

Hov jeg glemte lie at fortælle at jeg selvfølgelig selv har sådan et sæt og med det har jeg slebet en trappe til førstesalen ned hvor der sad mange lag gammelt skibslak på og der er ecentersliberen bare god i forhold til den gammeldags rystepudser og til alle kroge og andre svært tilgængelige steder er deltasliberen bare genial.Er det oliemalimg eller lak man skal fjerne smører man det der skal slibes med petroleum før man sliber så brænder lakken sig ikke fast i sandpapirs stykkerne
Mvh Sune

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 60 point
Dato : 22-03-04 12:52

Det er fuldstændigt rigtigt at en excentersliber er det mest anvendelige. Excentersliberen laver ikke så synlige slibespor som en rystepudser fordi rystepudseren sliber i små runde bevægelser og excentersliberen sliber med excentriske bevægelser altså på en måde hvor slibesporene bliver uensartede og derved nærmest sletter hinanden. Deltasliberen er som regel en lille rystepudser, som er god til krogene.
Ved at bruge forskellige korn størrelser på papiret kan man bruge exentersliberen til både grove og fine opgaver.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 22-03-04 12:53

En excentersliber er den bedste all-round. Er det kraftige/store opgaver så vil en båndsliber være på sin plads...den ta'r ved så vær forsigtig. En rystepudser er efter min mening lidt "forældet og gammeldags" selvom den har sine "styrker".
I dag fås de alle som "discount" i jem & fix, Bilka, Netto mv.
Skal du kun bruge dem til småopgaver er de fine nok, men er det til større og mere prof-opgaver bør du vælge lidt bedre kvalitet.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 22-03-04 13:36

Sunowich har ret.
Excentersliberen er bare uovertruffen, men deltasliberen kan ikke undværes hvis der er hjørner.
Rystepudseren er på vej yt.

Godkendelse af svar
Fra : sizematters

Dato : 23-03-04 13:17

Tak for svaret BjarneD.