/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Afgik Fujitsu´en nu ved døden ?
Fra : bennymanden
Vist : 554 gange
200 point
Dato : 21-03-04 23:30

Hej - nu er alle gode råd dyre, jeg har blot ikke så mange point i dag. I går formaterede jeg min Fujitsu Scenic, alt gik fint og jeg fik igen Win ME op at køre, dog uden lyd, det har jeg så rodet med i dag, uden held. Men pludselig gik det helt galt, og jeg tænkte OK, vi formaterer endnu engang, den var jo alligevel næsten tom, men nej, når jeg bruger disketten går det fint indtil jeg når frem til at skrive FORMAT C: så begynder den, men når kun 13% så står der pludselig "ikke hukommelse nok" - hvis jeg så fortsætter og forsøger at installere CD´en med Win ME alligevel, så skriver den i en hvid boks kort efter opstart "ScanDisk har fundet en datafejl, da det læste FAT på drev C. Denne fejl forhindrer ScanDisk i at reparere drevet" Hvad gør jeg nu ? Afmontere harddisken og sender den med renovationen ? ...eller hvad ?

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 21-03-04 23:35

Hvis harddisken giver mærkelige lyde fra sig når den starter op eller når hovedet begynder at søge data er harddisken nok færdig. Har oplevet det 4 gange, uden at det er lykkedes at få liv i dem igen...
mvh bvh

Kommentar
Fra : Misteryman

Dato : 21-03-04 23:49

har der hele tiden lagt winME på den? Ellers så prøv at slet partitionerne på den og gendan dem bagefter.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 22-03-04 00:06

Der har hele tiden været WinME på den. Slette partitionerne ? Hvordan gør jeg det ?
Du må forklare lidt mere Misteryman, jeg er nybegynder, men vil gerne lære.
mvh Benny

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 22-03-04 00:34

Jeg vil ikke lege mere med PC i aften
- men jeg håber der kommer nogle gode råd til i morgen, så må vi se hvad der skal ske med den harddisk. Godnat og tak.
Benny

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 22-03-04 09:25

Tror ikke det har noget at gøre med din harddisk!!!
efter min mening syns jeg du skal prøve at udskifte din(e) RAM-blok(ke)...

Mvh. Cooper

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 22-03-04 10:11

Hvor ny er harddisken, er der stadig garanti på den?

Ram-fejl, måske, men mere sandsynligt at der er kommet en klosterfejl på harddisken, så hver gang der skal læses i det område går det hele galt.

Du kan prøver med den helt store scandisk hvor scandisk går ind og isolerer de områder på harddisken der måske er ødelagt, for så sluttelig at installere me igen.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-03-04 16:26

Jeg kender ikke ME, men den ligner vist win98.
start med disketten>fdisk>4 (vis part. oplys.)>esc>slet pri part.>slet dit c-drev>opret primær part>genstart>A:\>format c: >genstart>fdisk>4>nu skulle der ligge en part C: som er aktiv (A)>esc>skift til cd-rom drev>install.
Evt. ved A:\>fdisk /mbr og tryk enter inden du indstallerer.
Ligger der en lille part. på HD ca. 2 mb i toppen så lad den ligge.
Emesen.
Men som de andre siger: er der underlige larmlyde fra HD - så er den tæt på færdig.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 22-03-04 16:42

Hej igen. Der er ingen mislyde fra harddisken, jeg har lige prøvet at starte uden diskette, den finder det hele og når frem til at jeg et kort øjeblik ser Win ME forsiden og så fortsætter den, står ½ minut ved "Verifying DMI Pool Data" - så springer den til en skærm hvor der kun står følgende: "Windows kan ikke startes, da Vmm32.vxd ikke blev fundet eller er beskadiget. Du skal køre installationsprogrammet igen for at installere Vmm32.vxd."
Emesen: jeg har kun opstartsdisketten som jeg selv har lavet, og så WinME CD´en.
- jeg er villig til at prøve hvad om helst, men husk på jeg er ikke så velbevandret indenfor computerverdenen, så venligst langsomt og i et forståeligt sprog.
Ellebye: det er en brugt PC jeg købte for en måneds tid siden, jeg tror det er en ældre harddisk, den hedder Quantum Fireball.
Til alle: som i kan læse i mit oprindelige spørgsmål, prøvede jeg på flere måder at geninstallere WinME i aftes, end ikke formatere kunne jeg.
mvh Benny

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-03-04 16:54

Her kan du hente en diskette.
http://bootdisk.com/bootdisk.htm
Men lige et par ting:
Har du CD-rom til motherboard
Det er vel ikke en recovery-CD som du har.
Har du drivere til det forskellige.
Emesen.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 22-03-04 17:04

Emesen - kan jeg hente en diskette på den adresse her på denne PC og så bruge den på den anden ? - det er en Win ME installations CD jeg har fået med i købet, jeg mangler sikkert visse drivere, når og hvis jeg når så langt, jeg tror det var et driverproblem som gjorde jeg ikke kunne få lyd i går. Jeg har ikke en CD specielt til motherboard.
Benny

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 22-03-04 17:07

Er det Fujitsu Siemens gendannelses CD'en du har?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-03-04 17:12

Den kan hentes og lægges på en diskette.
Men det er vist en recovry-CD som du har, og så ved jeg ikke om HD må slettes.
Det ved JensT måske.
Emesen.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 22-03-04 17:20

CD´en har så vidt jeg ved ikke noget at gøre med Fujitsu Siemens, det er en CD med Windows ME og hvad dertil hører, PC´en er en ældre Fujitsu Scenic E, men om den er lavet om hen af vejen ved jeg ikke, den er som sagt købt brugt.
Nu vil jeg prøve at downloade fra det der link, jeg er lidt dum, men kan jeg lægge det på diskette direkte eller hvordan ?
Benny

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-03-04 17:27

Læg den på skrivebordet og dobbeltklik så be'r den om en diskette.
Emesen.
Inden du sletter, så vent lige om JensT har en idé.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 22-03-04 17:30

Ok - tak, jeg downloader og laver en diskette, så venter vi lidt og ser om der er flere og andre ideer.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 22-03-04 19:04

til Emesen. Ja nu er jeg så tilbage, jeg fik lavet den der diskette, er det så den jeg skal bruge til opstart ? Hvis du gider og har tid kan du så ikke forklare alt det du skrev kl.16.26 lidt nærmere, hvad er det med det der Fdisk ?
mvh Benny

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-03-04 19:31

Start comp. med disketten.
ved A:\>fdisk og tryk enter (>enter)
tast 4 >enter
fortæl hvad den viser

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 22-03-04 19:55

Først hent vmm32.vxd (Den skulle passe til dit system) her:
http://www.bymarked.dk/vmm32.vxd
vælg gem og gem den i c:\

Kopier den ud på en diskette

Brug startdiskette til at starte Fujitsu maskinen.
Sæt disketten med vmm32.vxd i maskinen

Kopier filen til harddisken sådan her:

skriv: copy a:vmm32.vxd c:\windows\system\*.*

Tag disketten ud og genstart maskinen

mvh
Jens

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-03-04 20:06

JensT - jeg har på fornemmelsen at det skal skæres lidt ud.
Start comp. med din nye boot/startdiskette.
når den står ved A:\>
tag disketten ud og sæt disketten med vmm32 ind
den står stadig ved A
så skriver du efter A:\>copy a:vmm32.vxd c:\windows\system\*.* og tryk enter
tag disketten ud og genstart
Emesen.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 22-03-04 20:17

Ja undskyld jeg var lige væk et øjeblik - OK JensT jeg vil lave en diskette med vmm32.vxd - det er jo netop den jeg fik melding om manglede.
Jeg har lige prøvet at starte op som emesen forslog, og skrev fdisk ve A: - så fik jeg en melding om at computeren har en større disk end 512 mb og om jeg ønsker at enable large disk support (Y or N) ? Der står en længere smøre på engelsk om hvad det medfører hvis jeg siger Ja.
Skal jeg sige nej til dette og starte forfra?
Jeg må løbe lidt frem og tilbage da Fujitsu´en står ude på værkstedet.
Benny

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-03-04 20:19

sig bare ja for du laver ikke noget på harddisken endnu..........kigger bare.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 22-03-04 20:22

Når jeg starter med disketten, skal jeg først forbi der hvor den beder om at jeg skal vælge mellem: hjælp - start med CDrom - start uden CDrom osv. der har jeg valgt start med CDrom og så fortsætter den til der står A:
Du har ret emesen, det skal skæres lidt ud, men jeg tror nok jeg er med nu, først skal jeg lige have lavet den diskette JensT omtaler. Så prøver jeg at følge jeres anvisning og kommer med en tilbagemelding.
Benny

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 22-03-04 20:44

Nu forstår jeg slet ingen ting -
Jeg har lavet den diskette med vmm32.vxd men nu kan jeg ikke skrive : det bliver >
og \ kan jeg slet ikke lave ?
Benny

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-03-04 20:50

ja så er du lidt påen.
Det er tastaturet som ikke er dansk for du kører i engelsk dos.
Jeg kan ikke huske tasterne men prøv dig frem de ligger ovre ved æøå tror jeg nok.
jeg vender tilbage når jeg har fundet tastkombinationen.
Emesen.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 22-03-04 21:24

Jeg har prøvet mig frem og det lykkedes, tasten ved siden af ø gav \ og stort Æ gav : den skrev så " 1 file(s) copied " og gik tilbage til A:\ herefter slukkede jeg PC´en og genstartede uden diskette i drevet, den kører igennem det hele med et kort popup med ME forsiden og slutter så ved "Verifying DMI Pool Data.........." og den lille hvide streg står lidt længere nede og blinker, mere sker der ikke ?
Benny

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-03-04 21:34

Der kommer nok lidt mere hjælp.
Emesen.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 22-03-04 21:45

- foreløbig takker jeg for jeres tålmodighed med mig, jeg er meget glad for hjælpen, om ikke andet så lærer jeg hele tiden lidt, og kan det så til sidst lykkes at få gang i Fujitsuen også, så ville det være lykken.
mvh Benny

Accepteret svar
Fra : JensT

Modtaget 200 point
Dato : 22-03-04 21:49

Benny.. det er noget med ændringer i din bios..
Nogle har klaret problemet ved at resette bios.. men det er en større omgang..
På Fujitsuen skal du trykke F2 når maskinen starter
Så går den ind i BIOS opsætningen
Under "Advanced" skal du ned på "Reset Configuration Data" og sætte den til "YES" det gør du ved at trykke +-tegnet på det numeriske tastatur.
Dereftet Esc og Kvitter og Yes til at skrive configurations ændringerne.

Hvis det ikke virker, så ring lige til mig på 55502581, så prøver vi lige at finde ud af det sammen.
Du skal være ved maskinen.. så måske skal du lige have trukket en telefon ud i værkstedet.

mvh
jens

Kommentar
Fra : dk

Dato : 22-03-04 22:02

Hejsa

du kan gøre flere ting.....
hvilket mærke er din harddisk ??

boot disc kan du hente her
for at få kolon : skal du holde shift nede og æ (stor Æ)
for at få bashslash taster du på den tast til højre for ø
eller hold "alt" tasten nede og tast 92

http://www.mirrors.org/archived_software/www.bootdisk.com/original.htm

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 22-03-04 22:20

Jens... Det hjælper ikke at trykke F2, den siger bip-bip-bip.....
er det vel sent at ringe nu, hvis dit tilbud står ved magt kunne jeg måske gøre det i morgen eftermiddag/aften !!! jeg har tlf på værkstedet.
mvh Benny

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 22-03-04 22:41

Ring bare - jeg er her alligevel

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 23-03-04 00:06

Jeg takker alle for venlig deltagelse, så langt !
Til Emesen: :-96 mange tak for hjælpen her til.
Til JensT: :-96 også mange tak til dig, det hjalp ikke indtil nu, jeg har afmonteret knapbatteriet og taget el-stikket fra, så får vi se i morgen.
Jeg lader spørgsmålet stå åbent et par dage, måske kommer der et godt råd eller to,
ellers må Fujitsu´en gå til reservedele, og jeg må på jagt i dba og gul&gratis efter en
efterfølger til mit værksted, jeg ville jo gerne have lavet et netværk.
godnat og tak for i dag
Benny

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 23-03-04 00:11

Undskyld til Emesen og JensT der stod ikke 96 men %
så i skulle begge have en
der kan i selv se (ikke helt vågen)
Benny

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 24-03-04 19:48

Hej igen. - inden jeg lukker her vil jeg lige høre om nogen kan sige mig lidt om harddiske - jeg er ret sikker på den er færdig, den siger mærkelige lyde. Men hvis jeg nu kan finde en anden brugt, er det så lige meget hvad den hedder, eller hvordan ?
Det er en Quantum Fireball Cx6 4a A3F 0B00 eller sådan cirka efter hvad jeg kan nå at se på skærmen. Kan jeg ikke bare skifte den ud med en anden ? Måske kunne jeg på den måde alligevel få endnu lidt glæde af den gamle Fujitsu.
mvh Benny

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 24-03-04 20:00

...men nu ved du da hvad "mærkelige lyde er". Du kan få en rimelig stor NY harddisk for 500-600 kr. Og den kan du også bruge i din evt. nye Fujitsu hvis du engang anskaffer dig en...(men det kan være, du bliver nødt til kun at benytte en del af kapaciteten, fordi din motherboard ikke understøtter større harddiske...)
mvh Bvh...

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 24-03-04 20:20

Ok - tak bvh - med andre ord hvad den hedder er ikke så vigtigt ?
.....måske skulle jeg i stedet se efter en helt anden PC - for en 800 - 1200 kr fås der jo meget sjovt f. eks. i dba, men kunne den repareres var det jo også sjovt.
mvh Benny

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 24-03-04 21:36

Nu afgik Fujitsu´en ved døden, der mangler kun bisættelsen. Jeg gjorde flere ting man ikke må når man kun besidder min viden om computere. Det var noget med fdisk og noget mere, nu står der en hel masse linier: The following file is missing or corrupted: MODE.COM - RAMDRIVE.SYS - DISPLAY.SYS osv. There is an error in your config.sys file on line 17 - 18 - 19 - 44 - 45 - 46 - 47 (hele sætningen står der hver gang) Type the name of the Command Interpreter (e.g., C:WINDOWS\COMMAND.COM) Her er vi nu langt forbi hvad jeg kan få noget ud af. -
...........det er en skam man ikke kan dele pointene - emesen skulle have nogle, men må nøjes med 1000 tak for hjælpen forleden aften
JensT får dem for hans hjælp og store velvilje - mange tak

mange hilsener til alle Benny

Godkendelse af svar
Fra : bennymanden

Dato : 24-03-04 21:39

Tak for svaret JensT.
Det var ikke din skyld, at det ikke lykkedes Jens, du gjorde mere end rigeligt
Tak for det.......

mvh Benny

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 24-03-04 23:12

Benny, Harddiske..
Hvis du har data du meget gerne skal have ud, så ring bare til mig igen..
Det gør jeg faktisk en hel del i.
mvh
Jens