/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Min golf bliver for varm
Fra : maly01
Vist : 5509 gange
300 point
Dato : 21-03-04 17:13

Har lige købt en golf 1,8 benzin fra 1988. På vej hjem med bilen blev den for varm. (viste "3/4" varm på temperaturviseren i instrumentpanelet). Da jeg åbnede motrohjelmen var jeg ikke i tvivl om at motoren var for varm. Ikke så topstykket stod i en bue, men det kogte lidt i kølerslangerne.....
Af en eller anden årsag var den nedderste slange fra køleren helt kold. Har efterfølgende skiftet termostaten, da jeg troede at den gamle åbnede for sent. Men det var åbenbart ikke problemet. Kan det være vandpumpen? Den synger lidt. eller har motoren fået en "prop"?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-03-04 17:19

Den køler er måske fuld af skidt og blade og kan ikke køle.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-03-04 17:20

Det er sikkert vandpumpen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-03-04 17:20

Prøv at skylle køleren igennem og se om der er ordentlig gennemgang.

Kommentar
Fra : geu

Dato : 21-03-04 17:26

Er du sikker på den termostat du har sat i virker??
Jeg ville prøve og tage den ud og komme den i en gryde og koge den for og se om den åbner.

Kommentar
Fra : geu

Dato : 21-03-04 17:26

Er du sikker på den termostat du har sat i virker??
Jeg ville prøve og tage den ud og komme den i en gryde og koge den for og se om den åbner.

Kommentar
Fra : maly01

Dato : 21-03-04 17:29

Køleren er næsten ny, og termostaten er HELT ny.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-03-04 17:31

Altså vandpumpen, den er let at skifte.

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 21-03-04 17:49
Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-03-04 20:08

Det kan ikke lade sig gøre at finde ud af den fejl, hvis der er nogen, uden at se bilen.
Når den ikke ligefrem koger så bør man måle den korrekte temperatur på kølevandet. Den nye thermostat kan f. eks. åbne temmelig sent og det er jo en bedaget bil du har købt så der kan ligge meget snavs i motorblok og topstykkes kølekamre. Hvis du hører syden kan du også have slået en toppakning mellem vandkammer og cylinder, det kan godt lave det du beskriver hvis utætheden ikke er stor.
Det er jo gætteri, men man må gå lidt systematisk til værks og starte med en temperaturmåling. På nogle biler vil der være bobler i kølevandet ved tomgang hvis toppakningen er utæt.
God fornøjelse og pas på ikke at brænde dig. Luk ikke op til køleren uden du har kontrol over proppen.

Kommentar
Fra : penelope

Dato : 21-03-04 20:15

Hej
Virker ventilatoren? Jeg går ud fra at der er elektrisk blæser som starter når temperaturen i kølersystemet når et vist punkt. Den burde jo så være i gang når vandet er så varmt men var den det? I reglen kan man høre om den starter når man holder stille med motoren i tomgang. Termostaten kan også være defekt eller monteret forkert selv om den er ny. En simpel måde er at pille den ud og køre en periode uden termostat og se hvordan motoren så varmer.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-03-04 15:59

Du startede med at sige at den nederste slange i køleren var kold.
Ergo er der jo ingen gannemgang i køleren.
Så siger du køleren er næsten ny.....
Noget hænger ikke sammen - og er 3/4 på måleren virkelig for varm?
Og som andre også siger.... Tjek din blæser.

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 22-03-04 16:00

For at starte fra en ende af, så tag vandpumpen og termostaten fa, og tag øverste slange af køleren. HVis du nu hælder vand ind i den øverste slange med en vandslange, og dermed ind gennem motoren, så skal det løbe ligeså hurtigt ud af hullet hvor pumpen før sad. Hvis det er iorden, og det samme gør sig gældende igennem køleren, så er det sgu nok termostaten. Hvis den også virker, ville jeg se på min termokontakt på selve køleren, men igen det kommer an på hvordan og hvor du kører. Hvis vandet har fri passage, men kontakten ikke slår kølerblæseren til, så bliver den gerne for varm ved rolig kørsel, men ikke på motorvej. Hvis du har en læk i toppakningen burde den ryge meget med hvid røg.

Hvis kølesystemet er lidt tilstoppet, så køb noget Holt's radiator cleaner på en tank. Det plejer at give noget.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-03-04 18:36

... man skal høre meget. Den ryger kun hvidt hvis der trænger vand ind i cylinderen, men er lækagen lille vil der bare komme tryk ud i kølessystemet da trykket cylinderen er større end i køesystemet.
Hvis nederste slange er kold er det enten fordi systemet er tilstoppet, tvivlsomt her, eller fordi thermostaten ikke er åben. Hvis blæseren ikke kører og thermostaten er åben vil nederste salnge også blive varm.

Bjarne (automekaniker gennem 15 år)

Kommentar
Fra : maly01

Dato : 22-03-04 22:22

vandpumpen er nu skiftet. uden resultat.
Nedderste slange fra køleren bliver stadig ikke varm. Hvad angår den manglende reaktion fra blæseren er årsagen nok den at blæserføleren sidder i bunden af køleren, der heller ikke bliver varm. Der er ganske enkelt ingen cirkulation gennem køleren. Og jo. jeg har tjekket køleren. Den er ikke utæt, og heller ikke stoppet. Jeg tror at jeg prøver at koge den nye termostat.

Kommentar
Fra : maly01

Dato : 22-03-04 22:24

For øvrigt: Turen hjem med bilen var på 300 km. Uanset om "3/4 varm" er tilpas eller for meget mener jeg at den nedderste kølerslange i det mindste burde blive lunken på sådan en tur.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-03-04 22:44

Det har du ret i, men hvis kølingen er effektiv nok og thermostaten i øvrigt ikke åbner rettidigt vil det nederste ikke blive varm selv om det burde blive det når motoren standses.
Det e rnu sjældent at en vandpumpe hindrer køling - det er snarere v utætheder og støj der er problemet.
Det er fint at koge thermostaten, men du skal jo bruge et rimeligt præcist thermometer for at tjekke om den åbner på rette tidspunkt, typisk mellem 82 og 88 gr..

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-03-04 23:14

Ja så af med begge slanger og hæld vand i køleren.

Et eller andet sted må den jo være stoppet.

Kommentar
Fra : maly01

Dato : 24-03-04 09:19

Har lige kørt 150 km. uden termostat. ingen problemer. Folk der stadig vil påstå at fejlen ligger i køleren kan godt skyde en hvid pind efter de 300 piont.
Kogte den nye termostat i går. Den er opgivet til at åbne ved 87 grader, men åbnede først ved 92. (brugte 2 forskellige stegetermometre) Tjekkede for sjov skyld den gamle. den åbnede ved 91 grader. så det formentlig her fejlen ligger. har nu købt en original termostat, og håber dermed at problemet bliver løst.

PS.
Jeg er på kandu.dk hver dag. Men jeg besvarer kun sjældent spørgsmål. Måske skulle nogle af de folk der har besvaret dette spørgsmål gøre det samme. Uden at vide ret meget om biler kan jeg se at flere af disse ideer er helt hen i vejret. Forkerte svar er ingen hjælp. tværtimod.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-03-04 09:40

maly01 Der har været et par spøjse indlæg, men jeg er sikker på at det er skrevet i en god mening. Hvis du en anden gang vil være sikker på, at det ikke er pointene der trækker kan du jo lade være at give så mange. Som jeg har skrevet længere oppe er det meget svært at stille diagnose på en bil på denne måde, ja selv stående over for det er der mange der heller ikke kan gennemskue et problem.
I realiteten kan det være, at der er ved art være noget tilkalkning rundt omkring i motorblokken, og så er det godt at thermostaten åbner lidt tidligere end den den blev født med hvilket da også er årsagen til at man ofte kan få thermostater med forskellig åbningstidspunkt.
Køb af en original thermostat lyder som en rigtigt god idé.
Jeg er spændt på at høre hvordan det går med den nye óriginale thermostat.
Hilsen
Bjarne

Kommentar
Fra : maly01

Dato : 24-03-04 12:50

hej bjarne. jeg håber ikke at du føler dig truffet af min lidt negative bemærkning. Det har du ingen grund til. som det ser ud lige nu er det dig der løber med pointene. Jeg bliver bare lidt træt af at læse om min køler der kan være stoppet, når nu jeg har skrevet at den er næsten ny og ikke er stoppet.
mht. bilen skal jeg bare lige have sat den termostat i. det hele ligger lidt stille, fordi der knækkede en bolt under arbejdet. det har jo efterhånden været skildt ad og samlet nogle gange....
Hvad angår de 300 point: jeg vil gerne give lidt som tak for hjælpen. og da pointene jo er gratis for mig, syntes jeg ikke det er for meget. Og så er det vel også med til at motivere folk.....

Fik for øvrigt et fif om at køre med demineraliseret vand i kølesystemet. jeg har lige set en corolla fra 96 der har gået 385.000. den var helt ren indvendig. men det er nok lidt for sent for golfens vedkommende....

Kommentar
Fra : penelope

Dato : 24-03-04 14:18

Hej
Hvad er der i vejen med svaret 21-03-04 kl 20.15? Jeg foreslog dig at tage termostaten ud i en periode og se hvordan systemet opfører sig - og det er jo faktisk det du har haft et godt resultat med at gøre? Så helt hen i vejret var det vel ikke?
Forslaget er baseret på en helt tilsvarende oplevelse, godt nok med en traktor som blev varm ved efterårspløjning.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-03-04 14:18

Jeg følte mig heller ikke specielt truffet da jeg ved jeg gjorde mit bedste, og jeg har nok også lidt mere erfaring i emnet end de fleste der har været med her.
Du behøver ikke at bruge demineraliseret vand, selv om det er glimrende, Kogt vand fra gammeldags kedel eller gryde vil hjælpe stort set lige så meget når bare man hælder roligt og lader være med at tage den sidste dl. med. Kalken skilles fra under kogning og det er da også det der sker når en motor bliver for varm. Kogt vand og en kvalitets antifrostvæske det er godt, og så ellers holde lamellerne på køleren rene så der er fri luftgennemstrømning.

Man kan godt være lidt nærig med point når man sætter spørgsmålet på og så øge pointttallet hvis man syntes hjælpen er god. Der er sesværre nogle stykker der går efter de høje pointtal og som er ligeglad med om deres svar hjælper.

Hilsen
Bjarne

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-03-04 14:23

Penelope>>Maly01 fik da flere gode forslag og dit var da imellem. Geu havde også et godt forslag, og hvis nogen skulle være i tvivl så er jeg bedøvende ligeglad med point. Hovedsagen er at spørgeren får løst sit problem og der var et par ubrugelige indlæg
Bjarne

Kommentar
Fra : maly01

Dato : 25-03-04 08:58

Rolig penelope. Det var ikke dit svar der førte til skideballen.
ang. bilen: Har nu fået monteret den nye termostat. og for en sikkerheds skyld også kontakten til kølerblæseren. og nu bliver den nedderste slanke lettere lunken. men motoren bliver stadig alt for varm. så varm at den begynder at gå dårligt. jeg tror at problemet må ligge et andet sted. frygter lidt en toppakning.

Kommentar
Fra : maly01

Dato : 25-03-04 09:33

Det er som om at den høje temperatur kun forekommer i den øverste del af motoren?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-03-04 10:01

Hvis der er aftapningsprop på motorblokken kan du jo skrue den af og se om om nederste del af kammeret er fyldt med slagger/kalk,
Bjarne

Kommentar
Fra : maly01

Dato : 25-03-04 12:37

vil lige se om der er en aftapningsprop.
kunne man måske bruge et afkalkningsmiddel i stil med det man bruger til kaffemaskiner? altså en svag syre?
kan godt se at det ikke er sundt for metallerne i motoren, men forkalkning er jo heller ikke godt......

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-03-04 13:20

Prøv nu at tjekke om der er fri udstrømning fra en evt. prop.
Kølerrens er nok bedre end citronsyre, men hvis vandkamrene i motorblokken er stoppet skal der nok mere drastiske midler til.
Toppakningen kan du evt tjekke (delvist) ved at se om der kommer bobler i kølevandet. Pas nu på med dækslet når motoren er varm, der skal holdes godt ved og lindes forsigtigt.

Kommentar
Fra : maly01

Dato : 25-03-04 13:36

har tjekket for vandbobler i kølevandet mens motoren gik. der kom ingen. der er heller ikke vand i olien.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-03-04 14:11

Det thermometer du brugte da du kogte thermostaten kan du ikke bruge det til at måle temperaturen i køleren.

Selv om køleren er ny burde du måske tjekke at der ikke er fejl på den.
Det er jo efterhånden afklaret med de sandsynlige muligheder og det næste må så blive de mindre sandsynlige.

Kommentar
Fra : penelope

Dato : 25-03-04 15:27

Hej
Det forekommer ret mystisk at du ikke havde problemer mens termostaten var taget af men nu har fået problemerne tilbage? Selv om kørsel med en for kold motor ikke er sundt tror jeg nok at det er bedre end at den er for varm, du risikerer at ødelægge motoren fuldstændigt. Så pil termostaten af igen mens du spekulerer på hvad fejlen er.
Kan der være dampbobler eller luftbobler i systemet - det har jeg oplevet i et centralvarmeanlæg som slet ikke kunne køre. Det blev spulet igennem med en hård vandstråle og fungerede derefter upåklageligt.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-03-04 15:57

Der er så stor vandgennemstrømning når man kører uden thermostat, at den forøgede køling kan kompensere for flere forskellige årsager til manglende køling.

Kommentar
Fra : egoland

Dato : 25-03-04 18:03

Med alle de svar mister man nemt overblikket, men har du prøvet at skylle motoren igennem med en alm. vanslange, mens thermostaten er ude? Hvis der ikke er fri gennemstrømning, må det være fordi der er en prop et sted i kølekanalerne. Og selv om der er gennemstrømning, kan der nu godt være en prop alligevel, vandet løber bare en anden vej. Der er nemlig mange kanaler i topstykket, og den eneste sikre måde at afsløre en prop på, er ved at afmontere det, eller som du selv er inde på: et eller andet kemisk.
Hvordan kører motoren ellers når thermostaten er ude, trækker den fint?

Kommentar
Fra : maly01

Dato : 26-03-04 08:53

Der er rigeligt med træk i motoren. den virker ikke træt, før temperaturen bliver for høj.
Jeg har erfaret at jeg kan holde temperaturen nede på et næsten acceptabelt niveau ved at skrue helt op for varmen i kabinen.....
bjarne: jeg kigger efter "bundprop" i aften. (har kun adgang til grav i weekenderne)

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 27-03-04 12:02

hvis kabinevarme sænker temperaturen, lyder det som om der er okay gennemstrømning i kølesystemet, men utilstrækkelig køling. Virker kølerblæseren ordentligt, og i givet fald, virker termokontakten på køleren så?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-03-04 12:11

Så er vi tilbage ved start.
Så må din køler jo være stoppet eller blæser fungerer ikke rigtigt.
Der kommer simpelthen ikke nok luft på din køler.
Så er der gennemstrømning i din køler (hvilket lyder utroligt når du siger at øverste slange er varm men ikke nederste) kan det kun være luftstrømningen der ikke er iorden.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-03-04 12:20

sipelips kommentar er ikke entydig. Varmeapparatet vil altid sænke temperaturen uanset om årsagen er den ene eller anden. Normalt vil den velfungerende thermostat kompensere for den forøgede køling fra varmeapp.. men når varmeafgivelse fra motor/køler ikke er stor nok kan man sænke temperaturen temmelig meget ved at åbne varmeapp. helt og sætte blæseren på fuld styrke. Bortset fra det så kører det i ring i øjeblikket og jeg er begyndt at spekulere på om der er lavet monteringsfejl eller om der virkelig er tale om en ny/renoveret køler, men vi mangler selvfølgelig lige oplysningen om vandkamrende i blokken er stoppet, og har vi fået noget svar på den elektriske ventilators funktion????

Kommentar
Fra : egoland

Dato : 27-03-04 18:12

Enig Bjarne: De to ting mangler. Du kan kontrolere om blæseren dur ved at kortslutte de to ben på føleren, mens tænding er på. Men om det siger ikke noget om føleren , de sidder på.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-03-04 18:18

Blæseren burde være i gang hvis motoren er så varm som du siger.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-03-04 18:30

Problemet er jo at køleren ikke er så varm så det er næppe blæseren.
Jeg har stadig mest fidus til kølergennemstrømningen, hvis (som sagt tidligere) den overhovedet bliver for varm.
Men det kræver et termometer ved termostat eller øverste kølerslange.
3/4 er jo et vidt begreb - der må være et rødt felt eller lignende.

Kommentar
Fra : maly01

Dato : 30-03-04 09:43

jeg har endnu ikke testet ventilatormotoren. Køleren blev testet for gennemstrømning, og der var ingen problemer.
hvis der ikke var gennemgang i køleren ville det vel heller ikke hjælpe at køre uden termostat?
Har lige haft toppen af i weekenden. ikke skyggen af kalkaflejringer. desværre. det havde ellers været rart hvis jeg kunne have givet det skylden. Men jeg har en fæl ide om at der er luft i nogle af de vandslanger der kører til venstre for motoren(i forhold til kørselsretning).

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-03-04 11:36

Har du kigget ned i vandkamrene, stukket en tynd skruetrækker der ned. Hvis det er porøst er det fordi der er aflejringer, der forhindrer fuld køling på motoren.
Jeg kan bare ikke forstå, at du går så drastisk til værks uden at have tjekket temperaturen med et rimeligt præcist thermometer.
Du skal huske, at 90 gr. ikke er langt fra kogepunktet. Desuden virker det som om du bare prøver en masse uden at være systematisk og så har du et problem hvis der er tale om et sammenfald af flere ting hvilket ikke er usædvanligt på en gammel bil.
Hilsen
Bjarne

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-03-04 11:39

Hvem siger 90 gr. ?

Skulle 3/4 være 90?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-03-04 11:43

Thermostaten!
Citat
Kogte den nye termostat i går. Den er opgivet til at åbne ved 87 grader, men åbnede først ved 92. (brugte 2 forskellige stegetermometre) Tjekkede for sjov skyld den gamle. den åbnede ved 91 grader. så det formentlig her fejlen ligger. har nu købt en original termostat, og håber dermed at problemet bliver løst.

Som du kan læse Refi så er der et misforhold et eller andet sted og ja 3/4 kan godt være 90 da kogepunktet på grund af trykkølingen bliver hævet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-03-04 11:55

Jamen så er bilen jo heller ikke for varm - det var det jeg startede med at spørge om - det er indbildning
Omkring 90 grader er da acceptabelt.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-03-04 12:07

Det er faktisk det min bekymring går på. Nogle motorer skal være rimeligt varme, og at nederste køleslange er "kold" kan bare betyde, at kølingen duer.
Lidt teori:
Vandet er i hele kølesystemet, men thermostaten er lukket så vandet ikke kan cirkulere. Når vandet i motorblokken når thermostatens åbningstemperatur vil det varme vand stige opad og bliver, ved hjælp af vandpumpen sendt over i køleren hvor der vil ske en kraftig afkøling, samtidig vil cirkulationen sørge for, at der kommer koldt vand fra bunden af køleren og ind i motorblokken hvor efter thermostaten lukker (helt eller delvist) igen. Hvis kølingen er tilstoppet kan man godt opleve at den nederste del af køleren forbliver kold medens det øverste koger, men efter at motoren har stået stille vil vandets temperatur fordele sig i hele systemet.
En motor kan også blive for varm hvis kølekamrene er mere eller mindre fyldte med snavs da køligen jo så kun vil påvirke den øverste del af motoren, der så bliver varm uanset at vcirkulationen er i orden.
Hvis cirkulationen er i orden vil køleren altså være mere kold forneden da koldt vand synker ned og varmt stiger op.
Bjarne

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-03-04 12:12

90 grader er acceptabelt.
At det "koger" i slangerne lige når man stopper er acceptabelt.

Jeg vil sige den bil opfører sig helt normalt og fejler ikke noget.

Kommentar
Fra : maly01

Dato : 30-03-04 13:42

så det altså normalt at en motor går fint når den er kold, men hakker i det og sætter ud når den bliver varm?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-03-04 13:49

Nej, men det er ikke kølingens skyld.
Har selv haft en gammel golf engang - den kunne køre glimrende i timevis og pludselig gå i stå.

Efter ca 10 min. kunne den køre igen uden problemer - man lærer at leve med gamle biler. (træthed)

Gic den lidt karburatorsprit ved næste tankning - så forsvinder det måske.

Kommentar
Fra : maly01

Dato : 30-03-04 13:54

Den høje temperatur opstår formentlig mest omkring cylinder nr. 4. Udstødningsventilen i denne cylinder var nemlig helt hvid...
Jeg ville hellere end gerne tro på at der ikke er noget galt, men det virker bare usandsynligt når motoren ter sig som den gør.
Hvad angår mine drastige indgreb har du nok ret Bjarne. Men tandremmen skulle alligevel skiftes, og vandpumpen skramlede.
Men hvordan måler jeg kølevandstemperaturen? Når motoren går kan jeg jo kun komme til kølevandet i ekspansionsbeholderen, og her vil temperaturen vel være lavere end den er i motorblokken?

Kommentar
Fra : egoland

Dato : 30-03-04 15:26

Nu siger du, den bliver varm, OG at udstødningsventilen er hvid på cyl 4. Det kunne hypotetisk set være fordi en pakning eller karburator er blevet utæt, og derfor bliver benzin/luftblandingen lidt tynd. Benzin er nemlig også med til at køle en motor, Det kan du fx mærke hvis du får benzin på hånden, den bliver kold. Hvis blandingen bliver tynd/for lidt benzin, stiger temperaturen, og du kan brænde hul i stempler, brænde udstødningsventiler af osv. Hvordan er farven på tændrørene, for hvis de er hvidlige, lys beige el. lign. er det fordi der er for for lidt benzin i luftblandingen.
Årsagen til for tynd luft/benzinblanding kan være en manifold-pakning, der er gået, eller bilens alder taget i betragtning, en slidt karburator. Hvis det kun er v. cyl 4 er det måske fordi pakningen til indsugnings-manifolden er gået ved netop den cyl.
Det er OK at starte med at søge efter fejlen i selve kølesystemet, hvis den bliver varm, men der er altså flere fejlmuligheder.

Kommentar
Fra : penelope

Dato : 30-03-04 17:22

Hej
Et gammelt mekanikerfif er at bore et lille hul i termostaten så der altid er lidt gennemgang selv om termostaten er lukket. Det havde jeg på min gamle BMW, hvor der også havde været problemer med for varm motor. Jeg tror også det var fordi der var luftbobler som spærrede gennemgangen og dem blev man så fri for. Hullet skal være ude i siden så man ikke får hul i beholderen.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 300 point
Dato : 30-03-04 18:03

Jeg kan kun tilslutte mig de seneste indlæg!

Godkendelse af svar
Fra : maly01

Dato : 14-04-04 09:06

Tak for svaret BjarneD.