/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
Konsulent/midlertidig selvstændig eller ~
Fra : food_life
Vist : 529 gange
200 point
Dato : 05-05-02 15:50

Konsulent/midlertidig selvstændig eller ??

Fuldt dagpengeberettiget, arbejdsløs og nu tilbudt en tre til fire måneders konsulentarbejde for en ny virksomhed ! Hvordan tackles den? Opretter man en virksomhed og hvad betyder det for en eventuel understøttelse? Hvad sker der efter at konsulentjobbet er slut - er man da fuldt dagpengeberettiget igen? Er det en revisor der er den bedste rådgiver i en sådan situation? Har du erfaring fra lignende situation, hører jeg gerne om din erfaring.

Accepteret svar
Fra : Peterpo

Modtaget 210 point
Dato : 05-05-02 16:10

I princippet skulle du bare kunne momsregistrere dig og skrive dine timer på dagpengekortet, som så vil blive modregnet i din dagpengeydelse.
Men det faktum at man selv bestemmer, hvor mange timer, som skrives på, er dette altid en vanskelig situation. Man kan let blive overrasket at nogle særregler, som gør at lige netop du ikke kan få udbetalt støtte.
Jeg vil derfor råde dig til at spørge din A-kasse om, hvordan du rent praktisk skal gøre.
Jeg har selv oplevet at jeg pga. branchen ikke kunne få dagpenge i bestemte perioder af året (sæson), selvom jeg langt fra tjente til saltet på ægget.

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 05-05-02 16:23

Jeg har prøvet lignende situation.

Når der er tale om en så kort periode som du skriver, mener jeg det er for problematisk at oprette en ny virksomhed. Men har du videre planer med en eventuel videreførelse så bør du overveje det, idet du får en række fradragsmuligheder, man ikke har som almindelig lønmodtager.

I dit tilfælde vil jeg prøve at få virksomheden til at acceptere en kontraktansættelsse, på denne måde får du ikke problemer med igen at kunne modtage dagpenge.

Hvis reglerne ikke er lavet om, så var reglen på et tidspunkt, at man blev dagpengeberettiget efter sidste lønmodtagerjob og i dit tilfælde , er det det nuværende dagpengebeløb.

Ved en kontraktansættelses ophør er du fuldt dagpengeberettiget ved dennes ophør. Registrerer du dig derimod som selvstændig er der en masse papirarbejde både ved start og slut. Desuden må de ting du har anskaffet i virksomhedsøjemed ikke mere være i din besiddelse efter ophør af egen virksomhed - det kan være forbundet med meget arbejde at ophøre med selvstændig virksomhed (Jeg har prøvet det).

Derfor er det bedste råd, som du kan få, er:
1. Få lavet en kontraktansættelse, tiden må så vise om du vil og kan få et grundlag for at lave egen virksomhed.
2. Henvend dig til din fagforening og a-kasse og drøft situationen med dem.

Jeg mener endvidere, at du ved enkontraktansættelse har mulighed for at indkomsten herfra kan betragtes som b-indkomst. Men alt dette bør din nuværende fagforening og a-kasse kende til og kunne råde dig om.

Mvh
Bjarne H

Kommentar
Fra : yff

Dato : 05-05-02 23:16

Kære food_life

bed om en normal kontrakt-ansættelse som almindelig lønmodtager, hvor virksomheden
ordner alt med skat.
Hvis du så efter en periode på f.eks. 3-6 måneder mener at der er et fuldtids job, du
kan leve af, kan du overveje at blive selvstændig.
Det ville være alt for besværligt at lade sig momsregistrere for 3-4 måneder for derefter
at finde ud af at det ikke var dig.
Og samtidig har du ikke de problemer med at tænke på om hvad der sker med din
understøttelse, da du vil være fuldt berrettiget til dagpenge.