/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Nabos klipning af vore træer.
Fra : osso
Vist : 499 gange
50 point
Dato : 19-03-04 21:06

Vi bor i et parcelhuskvarter og har skel direkte til åbne marker (landbrugsjord). I skellet er plantet en ligusterhæk, nu ca. 3/4 meter høj. Ca. 1/2 meter inde på vores grund er plantet træer med ca. 2 meters mellemrum. Træerne er nu 6-8 meter høje. I efteråret 2003 kom der pludselig og uden aftale eller varsel en stor (høj) savemaskine på naboens (gårdejerens) foranledning og skar alle de grene fra vore træer, som gik ind over skellinjen, af i skellinjen. Den store savemaskine kørte på naboens grund og har ikke forvoldt andre skader hos os. - Det siger sig selv, at en sådan "tilfældig" justering af træer ikke er særlig pyntelig!
Er en sådan mishandling af træer tilladt uden særskilt aftale herom mellem parterne?

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 60 point
Dato : 19-03-04 21:10

Det er den billigste måde for dem der ikke har sans for naturpleje.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-03-04 21:11

Det er meget letsindigt at have så store træer ½m inde på grunden.
Naboen kan altid klippe det der rager ind over hans jord.
En aftale ville jo heller ikke have hjulpet da alternativet ville være at fælde træerne helt og det kan du jo stadig.

Kommentar
Fra : lally

Dato : 19-03-04 21:13

her er HEGNSLOVEN : http://www.hegnsloven.dk/lov.html

Lally

Kommentar
Fra : lally

Dato : 19-03-04 21:18

her er lidt fra hegnsloven:

§ 19. Den til hegnet stødende jord må ikke behandles eller benyttes således, at hegnet herved beskadiges.
Stk. 2. Grene, som vokser ind gennem hegnet eller så tæt hen over hegnet, at dette herved udsættes for beskadigelse, eller som er til ulempe for den for naboejendommens drift nødvendige færdsel med redskaber, maskiner og køretøjer, er naboen berettiget til at afkappe i skellinien.

lally

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-03-04 21:19
Godkendelse af svar
Fra : osso

Dato : 21-03-04 11:18

Tak for svaret Teil.

Kommentar
Fra : osso

Dato : 21-03-04 11:31

Tak for de fine indlæg som svar på mit spørgsmål vedr. naboens kapning af mine over skel hængende grene. Jeg er herved fyldestgjort m.h.t. svar. Tak.
Osso.