/ Forside/ Teknologi / Hardware / Modem / Spørgsmål
10  bredker 320
Modem
Fra : helpmeifyoucan
Vist : 559 gange
100 point
Dato : 17-03-04 19:13

Jeg har formateret en compaq 5676 og installeret Windows ME og Office 2000. Der sidder et Supra modem i og ALLE koder og telefonnumrer er skrevet korrekt og alle ledninger er tilsluttet. Windows har fundet modemmet og alle funktioner melder klar. Men når jeg forsøger at komme på internettet svarer den at der ikke er klartone. Hvorfor det og hvad kan jeg gøre?

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 110 point
Dato : 17-03-04 19:18

Skifte ledningen mellem comp og tlfstik.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-03-04 19:20

Sidder der flere stik i væggen, så prøv at fjerne dem så kun comp er tilsluttet.

Kommentar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 17-03-04 19:33

Den står hos mine svigerforældre. Ledningen til stikket er ca. 4-5 meter og efter ca. 1 meter er den samlet med en ledningsmuffe. De har tidligere haft en computer med et 28.8 modem. Den nye har et 56.6 modem.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-03-04 19:46

Godt med lidt oplysninger, men stadigvæk ligger fejlen sikkert i ledningen.
4-5 m ER meget. Det kan godt fungere men en samling gør det jo ikke bedre.
Men skift ledningen så er jeg sikke på problemet er klaret.
Evt. prøv at flytte comp hen til stikket og prøve med den korte ledning fra comp. så vil du sikkert opdage at klartonen er der.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-03-04 19:50

Forlængerledninger til modemforbindelse er aldrig godt fordi samlingerne kan forårsage støj på linien som modemet opfatter som signaler.
Nu lyder fejlen på, at der ikke er klartone og det har ikke noget med forlængerledning at gøre hvis vi kan gå ud fra at forbindelsen er intakt.
Manglende klartone kan forårsages af, at modemporten står åben og derfor virker som "røret" er løftet af.
Årsagen kan være fejl på modem eller en forkert driver.
Hvis du går i kontrolpanel og finder modem er der en mulighed for at diagnosticere modem. Hvis modemet kan læses fejlfrit under diagnostigcering virker modemet korrekt og fejlen skal søges andet sted.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-03-04 19:58

"Bjarne"
Han sir jo win har fundet og accepteret modem
Bare ingen klartone.
Det kan næsten kun være udenfor comp.
Og den med forlængerledninger har jeg set masser af gange (de bremser for meget)
Hvis ledningerne så ovenikøbet er samlet med en "muffe".... Hmmmm
Ligeledes sker det hvis der er flere stik i vægstikket og comp ikke sidder inderst at forbindelsen ryger (spørg mig ikke hvorfor)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-03-04 19:59

sir=siger

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-03-04 20:05

Refi>> Slet ikke uenig bortset fra det med at finde modem. Nogle modems kan være på plads og tilsyneladende fungere, men porten åbner sig og kan ikke lukke og derfor er der ingen klartone. Det afsløres i diagnosticering (98+ME) hvor et opkald simuleres.
På visse modems skal man sætte en initiering ind i Avancerede indstillinger og jeg har gode erfaringer med AT&F, der bare nulstiller til standard og desuden vil det være en god ting at sænke max hastighed 115200 til 56500.
Er der brist på kablet er sagen jo oplagt da et modem kræver en fuldstændig fejlfri ledning.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-03-04 20:10

Ja - som sædvanlig er vi jo enige - det er ikke til at holde ud
Men jeg ville nu alligevel starte med det nemmeste - nemlig ledningen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-03-04 20:12

Absolut det nemmeste først.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 18-03-04 00:19

Nej fejlen ligger i "afvent klartone". Fjern fluebenet at den skal afvente klartone, og modemet virker atter. En lille men drilsk fejl som jeg selv også har prøvet.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 18-03-04 00:20

NB! der er ingen klartone den skal afvente, derfor.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-03-04 00:21

Den kan da ikke ringe op uden klartone.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-03-04 00:27

Jeg har på fornemmelsen at det er et internt HFC modem og så er der frit spil for fejlmuligheder. HFC modemer skal have en noget speciel driver, som i hvert fald ikk esvarer til standard driverne fra Win 98.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 18-03-04 00:28

Jo den ringer direkte op. Hvornår har du sidst brugt alm. modem refi?

Til spørger:
Prøv det, og du vil se det virker.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-03-04 00:35

Det er godt nok en del år siden, men det har jeg godt nok aldrig oplevet.
Det har jo altid været et problem før hen at folk netop havde glemt at der ikke kunne ringes op uden klartone.
Men jeg er da parat til at lære lidt nyt. (selvom jeg stadig tror på ledningen)
Det bliver jo spændende.
Du har jo også haft problemet hvor folk skulle dreje 0 inden de fik klartone og den har jeg da altid klaret ved .... mellem 0 og nummeret.
Hvordan skulle det være muligt uden klartone?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-03-04 00:39

Ja så venter vi på Godot! Nåh nej det var helpmeifyoucan

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-03-04 00:40

Jeg tror det var hos svigerforældre så det bliver nok ikke i aften.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 18-03-04 00:47

Det er rigtigt nok refi, jeg selv var også ved at blive lidt halvtosset (ud over det jeg allerede er), og så kom min svigersøn og blot fjernede fluebenet, og så var forbindelsen der bare.

Du kommer selv ind på noget af det rigtige, tast 0 og afvent klartone, eller evt. til fjernopkald med forvalgsnummer, hvor der flere steder kræves et ophold (klartone) før man skal taste videre.

Det er i hvert fald værd at prøve inden man begynder at rive håret af.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-03-04 00:57

Ja selvfølgelig skal det da prøves, men som sagt - det er nyt for mig.
Det er ikke længe siden jeg satte 2 stk. comp op med modem og det virkede fint. Så jeg havde da fået problemer hvis det ikke havde virket

Atter er vi enige - det er til at blive tosset over

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 18-03-04 01:07

Spørgsmålet er så, om du så at der ingen flueben var ved "afvent klartone".
Normalt er det jo ikke noget man ser efter.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-03-04 01:09

Det lige det - heldet følger en vis slags mennesker - har jeg ladet mig fortælle.

Kommentar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 18-03-04 07:27

Jeg prøver alle jeres gode ideer i dag. Der er flueben ved afvent klartone, men jeg har prøvet at fjerne det.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-03-04 11:19

Spændingen stiger

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 18-03-04 12:13

Ulidelig. 600 V

"Ingen højere", som aktionarius sagde. Da kunden herefter brokkede sig over at der i kassen med sko ikke var nogen venstersko svarede aktionarius, "det er jo det jeg har sagt hele tiden", "ingen højre".

ellebye

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 18-03-04 12:14

Undskyld, det var selvfølgelig højresko der manglede, kassen var fyldt med venstresko.

Kommentar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 18-03-04 17:55

DET VIRKER! Og hvad var det så der skulle til...et nyt kabel! Ikke bare en almindelig telefonledning, men den med 4 tråde og RJ11-stik i hver ende. Tusind tak for hjælpen til alle.

Godkendelse af svar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 18-03-04 17:56

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-03-04 17:58

selv tak
Det var da spændende....

Kommentar
Fra : BjarneD