/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Spørgsmål
10  CLAN 640
Adsl
Fra : Madsby
Vist : 571 gange
150 point
Dato : 17-03-04 08:50

Jeg har to PCer koblet på en ADSL ledning med en UNEX auto-negotiation Switch.
Den ene PC kører Win. ME og den anden XP.
Når XP computeren er tændt kan jeg ikke komme på nettet med ME. maskinen.
Omvendt så er der ingen problemer med netadgang til begge maskiner, hvis bare ME maskinen bliver tændt først.
TDC oplyser at jeg har to virtuelle ip adresser, så begge pcer skal kunne køre samtidig.
Er der nogen som kender løsningen på dette problem???????

Kommentar
Fra : me67

Dato : 17-03-04 08:54

Har du prøvet at lave en fast IP-adresse på hver af dine PCèr ?

Venligst Me67

Accepteret svar
Fra : wilsonweb

Modtaget 160 point
Dato : 17-03-04 08:56

Køb en billig router (D-Link 604) og sæt den på i stedet for din switch. Så har du også en slags firewall og et lokalnet.

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 17-03-04 09:14

Det er din Switch som har problemer med at gemme på IP'erne og switche dem videre! Switchen gemmer ip'en til et bestemt netkort (MAC-adresse) og gemmer den så i f.eks. en uge! medmindre switchen er programmerbar, kan du ikke ændre nogle indstillinger på den desværre!

Jeg foreslår du gør noget af disse:

Evt. køb en router, hvor du så her kun skal bruge én IP-adresse fremover! (Routeren deler f.eks. 254 ip'er ud til via DHCP)

http://www.edbpriser.dk/Listproducts.asp?ID=67&Parent=&Producent=0&Max=&Soegeord=&Equal136=&Equal138=&Direction135=2&Sorted135=&Equal643=&Submit.x=17&Submit.y=8

Kommentar
Fra : Madsby

Dato : 17-03-04 15:49

Tak for de gode råd. Jeg vender tilbage når jeg får stadset til at virke.
Mvh Madsby

Kommentar
Fra : edbhans

Dato : 17-03-04 17:58

Wilsonweb anbefaler en router - D-link 604. Jeg har selv haft en sådan - den er absolut ikke anbefalelsesværdig! Eks. kan man ikke spille netværk i C&C Generals, ligesom den heller ikke kan klare VPN.

Kommentar
Fra : wilsonweb

Dato : 18-03-04 10:06

Det lader til "edbhans" ikke har sat sig ordentligt ind i tingene.
For at kunne spille C&C eller andre spil som kræver tovejkommunikation, skal man i sin router åbne for den port, man vil tillade at spillet "kommer" ind af.
Hvad du vil bruge VPN til kan jeg ikke gætte. VPN er ikke et "must" for at kunne arbejde sikkert. I sin router kan man tillade at en bestemt IP forespørger på en bestemt port, ja så må den komme igennem. Det kunne f.eks være, hvis man vil have adgang til sin WebAdmin på en Linuxbox, fra ens arbejde.
Husk lige på at det "kun" er en router og ikke en FireWall
Prismæssigt er D-Link 604 helt på sin plads og kan det som de fleste buger har behov for.

Kommentar
Fra : edbhans

Dato : 18-03-04 19:18

Kære wilsonweb. "Det lader til "edbhans" ikke har sat sig ordentligt ind i tingene." Jo, det har han; men om du har, skal jeg lade være usagt. Fakta er, at Dlink selv erkender at have mange problemer, bl.a. med C&C og VPN. Du kender ikke VPN - det betyder Virtual Private Network og bruges til at kommunikere med sin arbejdsplads, hvilket er noget, vi alle mere eller mindre kommer til i nær fremtid. Derfor bør dette også virke på D-link; men ak. Køb hellere en hvilken som helst anden router - de er lige så billige.

Godkendelse af svar
Fra : Madsby

Dato : 20-03-04 19:56

Tak for svaret wilsonweb.
Jeg har købt og instaleret en router som du anbefalede, og problemet er løst, Tak for hjælpen.
Mads

Kommentar
Fra : wilsonweb

Dato : 20-03-04 22:36

Velbekommen. Det er altid rart at kunne hjæle ... og tak for point