/ Forside/ Teknologi / Udvikling / VB/Basic / Spørgsmål
10  tom.kise 610
Hvad gør jeg galt her?!?!?!?!?
Fra : Kutaiso
Vist : 488 gange
20 point
Dato : 17-03-04 07:54

Er igang med at forsøge mig med at arbejde videre på et login system som jeg læste om her på siden, men kan ikke få det til at virke efter hensigten? her er koden indtil videre:
_____________________________________________________________________________________________________
Private Sub cmdlogin_Click()
If txtbrugernavn = "test" Or "davs" And txtpassword = "Gilbert" Or "lars" Then
MsgBox ("Du er nu logget ind")
Else
MsgBox ("Du har skrevet forkert brugernavn eller adgangskode")
If "Type mismatch" Then
MsgBox ("Der er sket en fejl i programmet, du har nok udfyldt noget forkert")
End If
End Sub
_____________________________________________________________________________________________________

På forhånd tak for hjælpen

Kommentar
Fra : KooL

Dato : 17-03-04 10:29

Hej Kutaiso

Jeg er rigmelig newbee i vb, og jeg ved jo ikke hvilke elementer du har.
Men har du et sted hvor du giver variablen "txtbrugernavn" en verdi?
kunne gøres med en inputbox feks:

Kode
Private Sub cmdlogin_Click()
txtbrugernavn = inputbox ("intast bruger navn")
txtppassword = inputbox ("intast password")
If txtbrugernavn = "test" Or "davs" And txtpassword = "Gilbert" Or "lars" Then
MsgBox "Du er nu logget ind"
Else
MsgBox "Du har skrevet forkert brugernavn eller adgangskode"
If "Type mismatch" Then
MsgBox "Der er sket en fejl i programmet, du har nok udfyldt noget forkert"
End If
End Sub

Jeg antager at du har erklæret dine variabler (eller kører uden option explicit - fy! :P)
Jeg mener at MsgBox funktionen skal udføres uden parenteser.

Håber der var noget der duede.
Mvh KoL

Kommentar
Fra : poul_from

Dato : 17-03-04 10:34

mit forslag prøv dette istedet

Private Sub cmdlogin_Click()
If ((txtbrugernavn = "test") Or (txtbrugernavn = "davs") )And ((txtpassword = "Gilbert" )Or (txtpassword = "lars" ))Then
MsgBox ("Du er nu logget ind")
Else
MsgBox ("Du har skrevet forkert brugernavn eller adgangskode")
If "Type mismatch" Then
MsgBox ("Der er sket en fejl i programmet, du har nok udfyldt noget forkert")
End If End Sub

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 20 point
Dato : 17-03-04 20:39

Her er mit bud - det er MEGET simpelt - og der er ikke nogen sammenkædning mellem brugernavn og password - men brugernavnene skal først og fremmest være ok, og dernæst får man lov til at indtaste et password. Det kan finpudses yderligere

Kode
Option Explicit

Dim txtbrugernavn, txtpassword As String

Private Sub cmd_login()
On Error GoTo errorhandler
txtbrugernavn = InputBox("Brugernavn", "LOGIN brugernavn")

Select Case txtbrugernavn
Case "test"
func_password
Case "davs"
func_password
Case Else
MsgBox "Du er ikke oprettet som bruger"
Exit Sub
End Select

cmd_nu_skal_der_ske_noget

errorhandler:
End Sub

Private Function func_password()
On Error GoTo errorhandler
txtpassword = InputBox("Password", "LOGIN password")

Select Case txtpassword
Case "gilbert"
MsgBox "LOGIN gennemført for: " & txtbrugernavn
Case "lars"
MsgBox "LOGIN gennemført for: " & txtbrugernavn
Case Else
MsgBox "Forkert password"
Exit Function
End Select

errorhandler:

End Function

Private Sub cmd_nu_skal_der_ske_noget()

MsgBox "Nu skal der ske noget!"

End Sub

mvh Berpox

Kommentar
Fra : Kutaiso

Dato : 20-03-04 08:47

Tusind tak for hjælpen (= rart blive klogere!
MANGE TAK!!!

Godkendelse af svar
Fra : Kutaiso

Dato : 20-03-04 08:48

Tak for svaret berpox.