/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Centralstøvsuger
Fra : PrivateDK
Vist : 1489 gange
100 point
Dato : 16-03-04 00:42

Er der nogen der har erfaring med køb, opsætning og brug af centralstøvsuger?
Gode råd og tips er meget velkomne.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-03-04 08:17

Hvad vil du vide?
Hvilket anlæg kigger du på?
Hus bredde længde, etager, kælder, osv

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-03-04 08:33

1. Det duer, ingen tvivl om det. Det er et must i ethvert hus.

2. Vælg støvsugeren tilstrækkelig i størrelse. Gerne en model med pose, det er rarest.

3. Ca 10 meter slange er ok.

4. Bedste installation er i kælderen og ført op strategiske steder. Husk at have et hulbor der passer i størrelse, når du skal lave gennembrydninger. Det er dødfødt at anvende stiksav. Brug en rørskærer til rørene det er nemmest. Alternativt en vinkelsliber med en supertynd INOX skive.

5 Pas på når du samler rør. Tilpas, mål og vater ud, inden du limer. Pas på, limen binder med det samme, du kan ikke møfler med det det når det er tørret.

6 Få en elektriker til at afsætte en selvstændig gruppe. Den æder ret meget i startstrøm og kan få lyset til at blinke noget, hvis du har den monteret sammen med lyset (de fleste fordrer en selvstændig 13A gruppe).

7 Monter støvsugeren, et sted hvor støjen er ligegyldig.

8 Lyddæmp afkastet til det fri med en ø80 x 900 lyddæmper - det er en god investering.

9 Sæt en studs ekstra af, hvor din bil holder, og fusk evt en ekstra slange, så du har til lørdagsrengøring af bilen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-03-04 10:45

Kan almindeligvis monteres på mellem 4 og 12 timer afhængig af omfang.

Brug en snor på slangens længde til at kontrollere at du kan nå ud i alle hjørner med den tænkte placering af studse og den tænkte slangelængde.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-03-04 10:47

Vend aldrig grenrør og tee-stykker nedad.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-03-04 11:13

Prøv at snakke med dem her:
http://www.dni.dk/news.html
Emesen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-03-04 09:19

Behøver du mere private?

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 18-03-04 12:04

Bør man få med tænd og sluk på slangen?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-03-04 13:12

Ja, det har de fleste. Det er klart det smarteste. Du kan også få sådan en smart dims til at montere i fodsparket i køkkenet som su "sparker" til, så åbner den, sugeren tænder. Det du har fejet sammen i køkkenet, fejer du ind i hullet og slurp.

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 18-03-04 15:37

Jeg regner med at føre rørene via loftet. Føre to nedad. Den ene til et rørstuds og fordele den anden til en rørstuds og en suger i fodsparket i køkkenet.
Men der bliver tidligere skrevet: "Vend aldrig grenrør og tee-stykker nedad."
Menes der dermed, at man ikke kan lave den tænkte fordeling?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-03-04 15:56

Det kan du principielt godt, men dine afgreninger skal vende vandret ud af hovedrøret. Derefter bruger du en bøjning på at køre nedad. Et lodret rør pr sugested - ellers har du grimme grimme problemer. Lodrette rør er ikke optimalt, men virker selvfølgelig. Vigtigt er det at man lader slange og rør suge sig ordentlig tom, inden man river slangen ud. Et godt fif er at åbne suge klappen med fingrene og holde en metaldims ind på de to styretappe (dem der korresponderer med knappen i håndtaget) og la' støvsugeren starte uden slange - med åben klap - ved de lodrette rør. Så er du sikker på der ikke stuver noget skidt op i det lodrette rør.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 100 point
Dato : 18-03-04 16:07

Brug iøvrigt grenrør og bukserør i videst mulige omfang. TEE stykker er kun til absolut nødstilfælde. Husk og samle i medstrøm hele tiden. Hastighederne er særdeles høje, derfor giver skarpe knæk og TEE-stykke uhyggelig meget modstand.

Godkendelse af svar
Fra : PrivateDK

Dato : 18-03-04 16:21

Tak for svaret 3773.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-03-04 16:28

Bare smid en kommentar her igen, hvis du skulle have flere spørgsmål undervejs.

Ølands den næststørste er klart et godt valg.