/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Vindue 3-4 skifte "op"
Fra : baksen
Vist : 1118 gange
50 point
Dato : 15-03-04 22:36

Køkkenvindue sidder for lavt i forhold til nutidens bordhøjde (køkken) - i forbindelse med montering af nyt køkken overvejes at "hæve" vindue med 3-4 skifte, alene for at undgå "lyskasse" ved køkkenbord.

Ideer og råd modtages med tak ...

Er det "gør-det-selv-arbejde" ?

Mener ikke der er murstensdrager over vinduet..

På forhånd tak for gode råd og vejledninger ...

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 15-03-04 22:42

Hvis man selv har flair for det er det da ok selv arb, oplysninger om blanding af mørtel mm kan jo hentes her på nettet Du kan sagtens selv lægge en drager ind over vinduet den skal så ind og lægge et stykke inde i væggen udover bredden på vinduet

Kommentar
Fra : ta262

Dato : 15-03-04 22:45

ville det ikke være synd at hæve et vindue så det ikke følger de andre åbninger i huset ?

Jeg ville købe et nyt og lavere vindue, det behøver ike være så dyrt.
Og skal du ændre på overliggere mv er det nu også en opgave, tit er den støbt på stedet.( så er den ikke let at se uden at tage vinduet ud)
Se evt på www.jvk.dk

Mvh
torben

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 15-03-04 22:46

Når du skal mure skiftene skal du jo trække en snor der er i vatter og følger skiftene på den i forvejen murede væg og det gør du for hvert skift og så skal skiftene jo også ind og havew fat i de sidestykker der er på hver sin side af vinduet så der skal lige en sten ud eller halv eller kvart alt efter skiftene der er i forvejen
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 15-03-04 22:49

Færdige overlæggere på forskellige mål kan købes på enhver trælast
Mvh Sun
Ps man kunne også vælge et specielt vindue med et lukket træparti for neden der gjorde at køkkenbordet kunne hæves uden det kunne ses udefra

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 15-03-04 23:58

baksen

hvis du kikker efter vinduesfirmaer vil du se at vinduer fremstillet i spec. mål ikke er ret meget dyrer end alm. vinduer blot er der leveringstid, så mur de 3 - 4 skifter op og bestil et nyt vinduer, det er et gør det selv arbejde hvis man har bare lidt flair for det.

mvh
Per

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 16-03-04 13:45

Bibsamie er inde på det rette, det er absolut den nemmeste og kønneste løsning, tænk på helhedsindtrykket udefra også

Kommentar
Fra : baksen

Dato : 16-03-04 16:36

Tak for råd og komentarer :
Der er kun eet vindue i denne facade - så dimensioner og udseende ændres ikke ved at rykke vinduet nogle få skifter op ..... facaden vil stadig være i "balance", så mener selv det bedste resultat, også på sigt, vil være at hæve vinduet ....

Lader lige spørgsmålet stå åbent lidt endnu ..

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 16-03-04 17:34

Hvis du ikke har købt vindue kan jeg varmt anbefale http://www.jphem.dk/ Her har jeg handlet for nyligt og købt 8 vinduespartier på mål og en bred dør til min nye køkkenudbygning Og de lå 10.000,-under dem jeg ellers kunne finde der var rimeligt billige at sammenligne med
Mvh Sune

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 16-03-04 18:07

baksen

tænk lige på at hvis såfremt du vil lave vindueshullet højere skal du lægge et nyt ståltegl op, dette vil kræve en større afstivning medens du udskifter den, med store mulighed for sætninger såfremt du ikke er proff. indenfor dette stykke arbejde, du kan risikere at hele stykket over vinduet sætter sig, alt efter om det er et et eller to planshus du bor i, du skal under alle omstændigheder afsværte loftet ved vinduet, men husk TÆNK dig meget om.

mvh
Per

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 20-03-04 18:12

Hallo er du der????

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 20-03-04 18:31

selvfølgelig er jeg her Sunowich

det kan jo være han er faldet ud af vinduet

hilsen
Per

Accepteret svar
Fra : Sunowich

Modtaget 50 point
Dato : 12-04-04 20:55

Husk at lukke og god Påske
Mvh Sune

Godkendelse af svar
Fra : baksen

Dato : 16-04-04 19:54

Tak for svaret, Sunowich - og undskyld den sene "lukning" (forglemmelse + travlhed med ombygning *S*).

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 16-04-04 23:19

Hvad blev det så til ???
Mvh Sune