/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Lav din egnen USB harddisk
Fra : trix86
Vist : 391 gange
38 point
Dato : 15-03-04 12:49

hey..

Jeg tænkte på, om man ikke kan lave en almindelig harddisk om til en usb harddisk (stand-alone)

Da jeg har en bærbar comp. og ikke har mulighed for at indstallere en HD..

Hjælp...

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 15-03-04 12:51

Det er ligeså dyrt og halvt så sikkert.Se www.edbpriser.dk

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 15-03-04 12:54

Det kan du gøre ved at købe et usb adapter til harddisken. De koster 3-500 kr. og kan købes de fleste steder.

//bentjuul

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-03-04 13:01
Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 15-03-04 13:02

Denne er bare et eksempel, og det er sikkert muligt at du kan få den billigere, afhænger lidt af hvor du bor.

http://www.datatelpartner.dk/catalog/product_info.php?cPath=36&products_id=167

//bentjuul

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 15-03-04 13:34

Den viste model fra ZITECH er OK..
Bemærk at det er en god ide at formatere disken i USB opsætningen.
Vi har haft nogle inde der har mistet data.. fælles var at enten diskens standardformatering var brugt eller at de var formateret på PC før de blev sat i USB adapteren.
Samt hvis disken er >30GB og du skal bruge FAT32, så del den op i flere partitioner.

mvh
Jens

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 15-03-04 13:35

SAMT... Brug ikke hurtig formattering men fuld formattering.. !

Accepteret svar
Fra : Gambrinus

Modtaget 48 point
Dato : 15-03-04 13:44

Prishammer meget billiger.
http://www.prishammeren.dk/shop/

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 15-03-04 13:55

Gambrinus > Det er ikke korrekt det du skriver, og spørgsmålet går på at lave en alm HD om til USB.

//bentjuul

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-03-04 16:33

>>>>Jeg tænkte på, om man ikke kan lave en almindelig harddisk om til en usb harddisk (stand-alone) <<<<......... En hver alm. HD (5,3" 2,5" tynd/super tynd) kan køre på USB (i en holder/hus) som "slave", men ikke alene som master (stand alone) da den software som styrer den, skal ligge på den indbyggede HD.
Men du kan sagtens henvise programmerne til at ligge på denne "slave" HD

>>>>Da jeg har en bærbar comp. og ikke har mulighed for at indstallere en HD..<<<<
.....Jeg går ud fra, at du har en HD på din bærbare comp
Emesen.

Kommentar
Fra : trix86

Dato : 15-03-04 20:17

ja.. okay.. Jeg var ikke helt sikker på om det hed en "stand-alone" der ()'en, men det virker da som at du har forstået spørgsmålet alligevel....:)

Kommentar
Fra : trix86

Dato : 15-03-04 20:18

ja.. okay.. Jeg var ikke helt sikker på om det hed en "stand-alone" derfor ()'en, men det virker da som at du har forstået spørgsmålet alligevel....:)

Godkendelse af svar
Fra : trix86

Dato : 15-03-04 20:24

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-03-04 20:28

Ja og så er svaret som de første siger: Du kan få en ret billig holder til en alm. 3,5 HD.
(husk lige at en HD ikke tåler for mange bump)
Men jeg håber at du har CD-rom drev for hvis du kører win 98 skal den bruges til indstallation, for uden den CD-rom som medfølger adapteren/holderen.
Emesen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-03-04 20:29

Enten har spørgeren lavet en fejl, eller også er der andre ting galt.

Hvad har svaret med USB HD at gøre ????????????

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 15-03-04 20:39

Man fik fornemmelsen af at du spurgte efter at bygge/lave en extern hd !

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 15-03-04 20:40

Refi > Den gambrinus henviser til er til en 2.5" harddisk, den til 3.5" er dyrere på hans link. Jeg ved ikke hvad svaret er bedømt efter, det er i hvert fald ikke bedømt ud fra spørgsmålet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-03-04 20:43

????
Nå - det er jo spørgerens afgørelse.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-03-04 20:59

Det er ikke altid nemt at spørge rigtigt, hvis man ikke ved så meget om det.

Men jeg kan fortælle, at jeg selv bruger den som Refi henviser til på en stationær comp. som backup HD
Den skal bare lige monteres med lidt forsigtighed............og den kan både køre med USB 1 og 2
Din "nye" HD kan du formatere fra comp med win 2000 eller XP.
Med win 98 kan den formateres med en boot/start-diskette - bare hold øje med at det er den rigtige HD du formaterer (se efter størrelsen)
Emesen.

Kommentar
Fra : trix86

Dato : 15-03-04 21:15

Hvis man kan lave en løsning selv.. med nogle ledninger og noget fedterig, vil jeg hellere det(ku da være skægt at prøve).. men jeg fornemmede bare at man skulle købe sådan en "holder/case" what ever.. derfor accepterede jeg bare et svar (tænkte ikke så meget over hvilket).. men er der en guide(eller noget), som forklare hvordan man selv kan få en almindelig HD til at kører gennem et USB-stik... Eller skal man købe sådan en "dims"...

PS. jeg aner ikke noget om emnet, jeg vil bare gerne have mere plads på min bærebare comp... Og desuden er jeg lige blevet medlen i dag... så jeg er da lidt undskyldt... ikk...

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 15-03-04 21:18

OK trix86 og velkommen til kandu.dk

//bentjuul

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-03-04 21:24

OK du kan da godt lave den selv............
Først skal du konstruere noget interface (overgang fra det brede HD stik til USB)
Fremstille en printplade og lodde dine komponenter på.
Lave strømforsyning med 12v -5v og +5v
Udtænke lidt software som kan styre ind/ud-gange.
Jeg tager ikke gas på dig, men det er sådan ca. hvad der er i den købte kasse.
Emesen.

Kommentar
Fra : trix86

Dato : 15-03-04 21:26

okay... jeg køber bare kassen så... tak alle sammen...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-03-04 21:28

Jo - derfor spurgte jeg også om det var en fejl.
Det er da under alle omstændigheder dig der bestemmer hvilket svar du accepterer.
Men som du selv skriver....
Hvis du bare mangler plads var det måske også en ide at købe et såkaldt pendrive.
Det kan du have i lommen - og de fås efterhånden temmelig store.
Men ellers er det bare sådan en kasse til HD du skal have fat i.
Også velkommen herfra.

Kommentar
Fra : trix86

Dato : 15-03-04 21:37

Den skal sådan set bare stå herhjemme... til musik og film... og så kunne jeg jo bare pille den fra hvis jeg skulle bruge computeren et andet sted.... jeg har nemlig en mp3-afspille, som også kan bruges som pendrive... jeg mangler bare et sted, hvor jeg kan "læsse" alt det hen, som jeg ikke behøver at kunne flytte på....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-03-04 21:51

Det er bare iorden.
Fortsat god aften.