/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Methylenblåt
Fra : nuskaninus
Vist : 8258 gange
20 point
Dato : 12-03-04 11:14

Jeg har hørt at man kan bruge indikatoren Methylenblåt i drinks, som derved medfører at personen der drikker det får blå urin... kan det virkelig passe? og er det ikke giftigt?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-03-04 11:20
Kommentar
Fra : nuskaninus

Dato : 12-03-04 11:29

Jeg tror desværre ikke Methylin er det samme. Det er et medicinsk preparat... Som kun kan fås på recept så vidt jeg kan læse mig frem til... Det er vist ikke liiiiige det :)

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 12-03-04 11:31

Ja det er rigtigt, spøg og skæmt butikker sælger det til formålet og hævder at det er uskadeligt, metylenblåt er ikke giftigt, og der skal næsten ingenting til, prøv først selv!
Valde

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 12-03-04 11:33

Navnet er metylenblåt, og kan købes hvor som helst!
Valde

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-03-04 11:35

Ok jeg kan ikke stave i dag

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 30 point
Dato : 12-03-04 11:35

Methylin er noget ganske andet end methylblå.
Methylblåt hedder methyl blue som er en pH indikator, den er blå når den er i basisk materiale og hvid når den er neutral.
Check lige safety and handling databladet for methylblåt.

http://www.proscitech.com.au/catalogue/msds/c123.pdf

Den kan kun stærk fra råden at tilsætte folks drink.
Vi har selv tidligere brugt spøgen at folk kommer til at tisse i sjove farver, men til det skal du bruge en anden pH indikator, som er hvid ved neutral (i drinken) og rød når den kommer i syre (maven).

I og med at det ikke ser ud til at du har 100% styr på hvad du vil købe og hvad og hvilke mændgder du vil anvende synes jeg ikke du skal "lege" med det.
Ialletilfælde vil jeg ikke oplyse dig om stoffet, da det kan give nogle frygtelige bivirkninger hos de folk som du vil udsætte for spøgen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-03-04 11:52

Det var da heldigt at Thulin svarede på spørgsmålet.
At et produkt sælges som spøg og skæmt betyder ikke at det er ufarligt. Et produkt behøver jo ikke at være på giftlisten for at være farligt.
Datalisten fortæller jo at produktet ikke er farligt indtil man kommer til punkterne indtagelse (spise) og hudberøring så kommer advarslerne.
Jeg ville aldrig turde stille sådan et spørgsmål på Kandu når man ser hvilke uansvarlige indlæg der har været.
Flot besvarelse Thulin.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 12-03-04 12:09

Det er med sikkerhed heller ikke Methyl blåt de sælger (methyl blue/bromophenol blue) da den er blå, når den kommer i base pH 3 og nedefter bliver den gul.
Det er jo ikke sjovt at komme noget blåt i et glas, som bliver gult når det kommer i maven.

Din joke er god nok, og virker også... Men du bliver nød til at sætte dig lidt ind i hvilke "kemikalier" du vil tilsætte og hvilke bivirkninger det kan få.

Nogle mennesker kan ikke nedbryde phenylalanin (følling syge) og andre er fødevare allergiger, så man skal passe lidt på at man ikke laver en joke som kan få voldsomme konsekvenser for nogle af de før nævnte grupper.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-03-04 12:12

nuskaninus, læs omhyggeligt thulin's svar. Han ved et eller andet om det der. Mindes at det var oppe i pressen for år tilbage , et de der spøg og skæmt bolsjer bestemt ikke var "sunde".

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 12-03-04 12:21

Jeg tvivler ikke på rigtigheden af det du siger thulin, men hvorfor taler du også om metylblåt, der blev spurgt på metylenblåt, mit råd: Prøv på dig selv! kunne vel ikke misforstås, det skulle selvfølgelig forstås: snyd aldrig noget i andre som du ikke er tryg ved selv at intage, skulle det virkeligt skæres ud i pap!
Valde.

Kommentar
Fra : nuskaninus

Dato : 12-03-04 12:34

Jeg havde nu heller ikke selv tænkt mig at udføre spøgen, var bare nysgerrig da jeg nu flere gange har hørt om det. Men tak for svarene.

Kommentar
Fra : nuskaninus

Dato : 12-03-04 12:36

Og forresten thulin. pH 3 er ikke basisk men svagt sur. Basisk pH ligger over 7

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 12-03-04 12:48

Methylenblåt = farvestof
Methylblåt = ph indikator.
(undskylder hvis jeg har blandet dem sammen)

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 12-03-04 12:51

Du kan sagtens udføre spøgen. Har jeg selv gjort tidligere, men med de rigtige stoffer.
Brugt på kollegie, hvor ens mælk altid var drukket. )
Men ikke med methylblåt.
Ring evt. til et kemikalie firma og få tilsendt safety datablade inden du vælger et stof du vil have.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 12-03-04 13:07

Ja så brugte du ikke metylenblåt! det gør jo mælken blå, det er jo den virkning man udnytter ved reduktaseprøven,
Mvh. Valde.

Godkendelse af svar
Fra : nuskaninus

Dato : 12-03-04 14:20

Tak for svaret. Jeg har som sagt ikke tænkt mig at udføre spøgen, var bare nysgerrig... Men det var da en interessant diskussion :)