/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Kan kommunen stoppe sygedagpengene
Fra : teqwhrvl
Vist : 3210 gange
200 point
Dato : 10-03-04 14:20

Jeg har desværre været så uheldig, at blive ramt af en arbejdsskade. Min sygemelding stammer helt tilbage fra den 08. nov. 2002 hvor jeg fik skadet min ryg, efter ca. 1 års tid har hospitalet indstillet mig til operation, men desværre for mig kan de først operere mig den 25. aug. 2004.

Ikke nok med ventetiden men nu har jeg fået et brev fra kommunen, at mine dagpenge ophører fra den 08. marts 2004 jvf. § 22.1,4 fordi arbejdsskadestyrelsen har truffet en midlertidig afgørelse vedrørende min erhvervsevne som er lig 0, da jeg er sygemeldt på alm. løn kan jeg jo ikke have erhvervsevne tab.

Men kommunen har tilkendegivet, at jeg er revaliderings berretiget så må jeg vel høre under § 22.1,1 eller da jeg venter på operation § 22.1,3

Når man nu selv skøjter rundt på nettet eller i de sociale meddelser, lovparagraffer, bekendtgørelser samt vejledninger så læser jeg det selv som om, at jeg er berretiget til sygedagpenge.

Mine personlige føleser er, at det kan ikke være rigtig. Ikke nok med at man er syg, man skal også trampes på fordi der er huller i lovgivningen eller rådgiverens manglende viden på samme.

Kan nogle henvise til konkrete sager, jeg har selv funden en SM D-22-97 den fortæller lidt om ventetiden på operation.

Kommentar
Fra : tempra

Dato : 10-03-04 14:24

Hej tegwhrvl!!
Jeg er bange for at jeg må sige ja til dit spørgsmål.. Du kommer på bidstandshjælp i stedet. men jeg vil gi dig det råd at du skal gå til din fagforening de har folk der kan hjælpe dig..

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-03-04 14:27

Sygedagpenge kan kun oppebæres mens man er syg.
Da der tilsyneladende er truffet en afgørelse om din arbejdsevne er u ikke længere "syg" i dagpengeforstand.
Du vil sikkert stadig få et eller andet - hvad kommer an på flere ting.
Men sygedagpenge vil du ikke være berettiget til når der ikke længere er udsigt til raskmelding.

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 10-03-04 14:31

>teqwhrvl

Kan du ikke få en afklaring, som du kan bruge til noget, så kan du prøve at henvende dig hos SR-Bistand. http://www.sr-bistand.dk/om_sr_bistand.htm

Det kan være de kan hjælpe dig.

Ram

Kommentar
Fra : teqwhrvl

Dato : 10-03-04 14:33

Hej tempra

Jvf. § 22.1,3 den siger, at ventetiden ikke må have indflydelse på sygedagpengene.

Hej refi
Jeg venter på operation og stadigvæk er sygemeldt, da jeg ikke kan passe mit arbejde.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-03-04 14:36

Du skriver selv at arbejdsskadestyrelsen har truffet en afgørelse.
Så må du jo klage over den afgørelse.
Hvis den er stadfæstet kan du ikke oppebære sygedagpenge da du så skal på revalidering eller andet.

Kommentar
Fra : teqwhrvl

Dato : 10-03-04 14:36

Lige lidt til refi

man operere vel for, at folk skal blive rask / arbejdsdygtig igen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-03-04 14:42

Korrekt - men hvis de skriver din arbejdsevne er 0,mener de vel ikke at du bliver i stand til at genoptage dit tidligere job. Jeg ved jo ikke hvad du laver, men har du været murerarbejdsmand og har beskadiget ryggen kan du næppe, trods operation, blive anbefalet at genoptage et sådant erhverv. Derfor siger kommunen vel også revalidering.

Kommentar
Fra : tempra

Dato : 10-03-04 14:44

>teqwhrvl
Jeg er ret sikker på at der er en begrænsning på sygedagpengene. Det er en kamp uden lige. Så jeg er sikker på du skal have hjælp af en Prof. Når arb. skadestyrelsen er rodet ind i det så er det som at slå i en dyne, gå til din fagforening eller advokat. Kontroler dine forsikringer om du skulle have mulighed for advokat hjælp via dem. ellers gå til advokat vagten, de kan helt sikkert gi et fingerpeg om hvordan reglerne er skruet sammen..

Kommentar
Fra : teqwhrvl

Dato : 10-03-04 14:54

Hej refi
Det med at min erhvervsevne er lig 0 har ikke noget med min sygdom, at gøre.

Hvis du vil hjælpe så gå ind og læs syge- og barselsdagpengelovens § 22.1 derefter kan du læse socialministerens bekendtgørelse § 48 samt SM D-22-97

Herefter giver det lidt at fundere over, du/i er også velkommen til at kigge på min hjemmeside http://www.sitecenter.dk/plougstad/link/ for, at læse om min beretning, den bliver løbende opdateret.

Mvh
Henrik

Kommentar
Fra : teqwhrvl

Dato : 10-03-04 15:00

Det kunne jo være, at nogen har været udsat for noget ligende. Jeg trode at de der ville besvare spørgsmålet havde forstand/erfaring med lovgivningen.

Mvh
Henrik

Kommentar
Fra : tempra

Dato : 10-03-04 15:10

Jeg har læst din Hjemmeside, og kan kun sige at du har gjort hvad du kunne, men jeg ser dog en ting som du kan gøre og det er at få fat i en advokat der gør det i arbejdsskader, og få ham til hjælp.. Jeg sagde ikke at det ville blive billigt..
Sysstemet er ikke altid retfærdigt..

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-03-04 15:11

Hvis vi var lovexperter og andet godt sad vi nok ikke her.
De såkaldte experter siger du jo selv ikke vil give dig ret. (for det ER vel experter)
Efter at have læst din hjemmeside blot dette.
De bekræfter egentligt blot det jeg sagde før, nemlig at du ikke menes at kunne passe dit tidligere job.
Du sagde også at din erhvervsevne på 0 ikke havde med dit arbejde at gøre. (det er dog sket på din arbejdsplads)
Så alt i alt må jeg stadig (beklageligvis) sige at når man ikke mener du kan genoptage dit tedligere erhverv trods operation, så hedder det revalidering så man kan finde et andet job til dig.
Men ellers som også er nævnt - overhold alle tidsfrister og søg en arbejdsskadeadvokat om hjælp.
Det er da muligt der findes en anden løsning, jeg kan bare ikke se den.

Kommentar
Fra : annvibeke

Dato : 10-03-04 15:18

Mig bekendt (jeg har været der, for ikke så længe siden) kan man få forlænget sine sygedagpenge hvis:

1) - man afventer "behandling" som skønnes at forbedre tilstanden
2) - man venter på afgørelse i pensionssag (så vidt man har søgt forstås)
3) - man venter på "dom" i arbejds/erhvervsskade-styrelsen

Det må være punkt 1, du kommer ind under.

Der vil nok være forskel på, hvordan den enkelte sagsbehandler tolker sine systemer

mvh/ann-vibeke

Kommentar
Fra : teqwhrvl

Dato : 10-03-04 15:22

Siden får lov til, at stå åben lidt endnu, da jeg stadigvæk mangler svar på fortolkningen af syge- og barselsdagpengelovens § 22.1,3 ang. ventetiden, socialministerens bekendtgørelse § 48 samt SM D-22-97

I skal have tak for omsorgen ang. det med arbejdsskaden, den bliver der arbejdet på men det er bedst at vente med sags anlæggende til der også er sat et erhvervsevnertab. Så det er lidt ude i fremtiden, en arbejdsskade har en 5 års forældesfrist og man kan ikke lægge sag an før mén og erhvervsevne er endeligt klarlagt.

Mvh
Henrik

Kommentar
Fra : teqwhrvl

Dato : 10-03-04 15:26

Ann-vibeke

Jeg kan godt lide det du skriver om pkt. 1 man afventer behandling som skønnes, at forbedre tilstanden.

Hvorfor ellers operere.

Mvh
Henrik

Kommentar
Fra : teqwhrvl

Dato : 10-03-04 15:28

Et tillæg til Ann-vibeke

Hvor har du været ??

som rådgiver eller klient

Mvh
Henrik

Kommentar
Fra : annvibeke

Dato : 10-03-04 15:33

Ja - teqwhryl - klar logik.

Jeg har lige (desværre forgæves) set efter i mine papirer, for at finde materiale om disse regler...

Afvisnníng i arbejdsskadestyrelsen forudsætter ikke aboslut, at du fratages dine sygedagpenge...
I øvrigt kan sagen vel gå videre til erhvervskadestyrelsen?!

mvh/ann-vibeke

Kommentar
Fra : annvibeke

Dato : 10-03-04 15:35

Jeg har været klient - med hele turen igennem.
Jeg blev tilkendt fleksydelse/fleksjob - efter at ha' været "arbejdsprøvet"

Og igen...jeg har nok været heldig med mine "behandlere"

mvh/ann-vibeke

Kommentar
Fra : teqwhrvl

Dato : 10-03-04 15:44

Vi anker sagen i næste uge, da vi har en 4 ugers frist fra kommune, men det jeg syntes er mest utroligt er hvorfor en sagsbehandler ikke vil lytte til en klient. Jeg har bedt vedkommende om at se på SM D-22-97 og herefter vende tilbage til mig. Vi kan jo alle begå fejl ingen ved alt, men det er ligesom om vedkommende ikke vil se sagen fra min side. samtidig var personen så fræk at sige, at jeg jo fik min svagelig pension. Hvis vedkommende kender lovgivningen så vil personen også vide, at pensionen er man kun berretiget til efter 10 års ansættelse men hvis ASK vurdere min erhvervsevnetab til mere end 15 procent kan jeg søge tilskadekomst pension.

Men det har jo ikke noget med sagen at gøre, det er jo retten til sygedagpengene.

Mvh
Henrik

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 10-03-04 16:02

jeg vil ikke give mig ud i en fortolkning af syge-barselsdagpengeloven. Jeg har selv været under revalidering for en del år tilbage. Det jeg ved fra dengang er at man skal modtage revalideringstilbud, kan man ikke det man bliver sat til, så kan man ikke det,( det er jo bare det de skal finde ud af), og har de ikke andre ideer så er der kun førtidspension tilbage, der skal selvfølgelig være en afklaring på situationen inden du bliver bevilget pension. Du er kendt revalideringsberettiget, det plejer da også at betyde at man er berettiget til revalideringsydelse. Du skal ikke være ked af at de kalder den det, det er vel ydelsens størrelse der betyder noget. Undskyld mig men jeg synes det lyder som du venter at vi strøer om os med paragraffer og fortolkninger af disse, - så er det et forkert sted du har henvendt dig. Vi der har oplevet noget der ligner lidt, ved at man ikke får en hjælp der modsvarer det, at kunne tjene sine penge selv. Jeg kan kun ønske dig god vind fremover, og ønske dig held med den forestående operation - snak så med din sagsbehandler, det har du selvfølgelig gjort, men pas på at i ikke taler forbi hinanden. Pøj Pøj.
mvh. Valde.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 10-03-04 16:22

Du har helt ret, der ER noget der ikke stemmer.
Jeg har selv været rumlen igennem, fra en bilulykke i nov 99, opsigelse sep 02, sygedagpenge fra sep 02 - 30 nov 03, og herefter tilkendt pension.

Som du kan se, har jeg fået sygedagpenge i mere end 1 år, hvilket loven helt klar levner mulighed for. At ASK er kommet med en midlertidig kendelse har ingen betydning, da din arbejdsevne ikke er opgjort. Ellers skulle du jo umiddelbart kunne få erstatning, hvilket jeg forstår at du ikke har fået.

I øvrigt kan man også anke en kendelse i en arbejdsskadessag gennem ASK til erhvervskadestyrelsen.

Desværre sidder kommunen med de stærkeste kort, da det er dem der skal betale dig sygedagpenge. En klage indenfor 4 ugers fristen tager typisk 1-2 måneder, og hvis klagen afvises kan den ankes til Det Sociale Ankenævn, hvor sagsbehandlingstiden er mindst 1/2 år.

Og i 9 ud af 10 tilfælde giver de kommunen medhold.

Spørg blot videre, eller du kan lægge en mail til mig som du kan se under min profil.

Lige nu er jeg desværre nød til at lægge mig, men hvis du lader være med at lukke tråden er jeg med igen om et par timer.
(Har pådraget mig skader på 2 halshvirvler, derfor er jeg nød til at ligge ned ofte).

Mvh
Ellebye

Kommentar
Fra : bws16

Dato : 10-03-04 19:55

jepp efter 52 ugere

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-03-04 20:15

Jeg fatter ikke ret meget af din historie. 3½ år i tjenesten hvilket vil sige at du er berettiget til egenoptjent pension hvilket så ikke er ret meget, men er du afskediget?
Man bliver normalt ikke afskediget fra en tjenestemandsstilling før det er helt afklaret om man kan genoptage tjenesten.
Hvis der er tale om en arbejdsskade vil du komme til at betale refusion til kommunen når du har fået erstatning så det vigtigste må være at klare sig indtil da.
Har jeg helt misforstået?
Bjarne

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 10-03-04 20:42

>Bjarne
Jeg regner med at du ikke mener at man skal betale refusion til kommunen, men at førtidspension vil blive lavere ud fra, at man opnår tjenestemandspension.
Inden for tjenestemandsloven opererer man også med en sygepension, da man som bekendt først har opnået fuld pension efter 37 år i tjenesten.

Men i øvrigt er der udarbejdet en lovgivning lige overfor tjenestemænd der må forlade en stilling netop p.g.a. en arbejdsskade.

ellebye

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-03-04 20:50

Ellebye>> Ja det meste er rigtigt, men refusionen kommer i det øjeblik man får erstatning ved siden af pensionen.
En tjenestemand får reduceret erstatningen på grund at tj.m. pensionen og kan kun få 50 % kapitaliseret og kommunen har refusionsret i forhold til den beregning der ville være foretaget hvis den løbende udbetaling var udbetalt (løbende) fra begyndelsen af erstatningsperioden.
Sygepensionen hedder kvalificeret pension og beregnes ud fra 37 pensionsår såfremt skaden er så alvorlig at der kan bevilliges førtidspension (kender ikke fremgangsmåden efter 1/1 2003).

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 10-03-04 21:02

>BjarneD
Nu er jeg med. Det ligner meget reglen om efterløn, hvor man kan nedsætte denne, såfremt man kunne have fået udbetalt en anden pension, men venter med at påbegynde udbetalingen af.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-03-04 21:16

Ellebye>> Ja det kan man vel godt sige, men jeg har ihvert fald lige fået et krav på lidt over 100.000 kr., som så skal udredes af AES (erhvervs arbejds fordikring).

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 200 point
Dato : 10-03-04 21:17

~forsikring

Godkendelse af svar
Fra : teqwhrvl

Dato : 11-03-04 13:35

Tak for svaret BjarneD. Jeg har læst din mail og vil svare igen ad anden vej.

Hilsen
Henrik